Flipperpetri 2 Postad 17 Maj , 2017 Hej! Ursäkta en dum fråga men hur fungerar det när det inte finns någon laddlampa på intrumentpanelen. (VP nr 3851008). (Det finns ingen vad jag vet) Är det någon vänlig person som har lite allmän info om detta till mig? Volvo penta 3.0 GS SX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 17 Maj , 2017 Hej! Ser ut som du får ha koll på voltmätaren istället då det enligt el schemat inte finns laddlampa. Vad jag förstår så behövs inte denna generator laddlampa. Kan vara så att EXC på generator så sitter det en motstånds kabel. Kanske finns någon på forumet som kan kliva in och berätta! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se 3,0.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 18 Maj , 2017 Hej! Har uppdaterat mig med lite info. B: Batteriplus (+)P: Varvräknare (W) Ej nödvändigL2: Laddningslampa (D+) Ej nödvändigEXC: Tändningsström (+) S: Sensor (+) E: Minus Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 21 Maj , 2017 Kanon tack ! hade problem med att "sensor" kabeln låg på förbrukarbatteriet och skiljereläet inte slog till vilket gjorde att jag tvekade lite om olika saker. Satt det på start batteriet och vips så ficka jag över 14 v på mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 21 Maj , 2017 Nu har jag bara problem med att garmin varnar för lågvolt i batteriet tex vid tiltning eller trimning. Blinkar till på displayen, hinner knappt se de. Tidigare ägaren har dubbla (FK) kablar till panelen som troligen är för klena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 21 Maj , 2017 Tilt/trimpumpen drar ganska mycket ström. Det blir ett saftigt spänningsfall när denna jobbar, och det är det som plottern känner av och varnar för. Det är ju aldrig fel att dra fram bra kablar både plus och minus till plottern, 2,5mm2 är lagom överdimensionerat. Plotterns egna kablar är ju obetydligt tjockare än hårstrån.. Men det är så kort bit. Men du kan ju också se över ditt/dina batterier och se om de är i bra kondition, om de tar emot laddning bra och är fulladdade. Sedan är det ju bra om man bara kör trimpumpen då motorn är i gång och generaton laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser