FelixContentus 11 Postad 16 Maj , 2017 Då var det dags för nästa uppdatering! Jag behöver skaffa certifikat för SRC. Någon som har erfarenheter om vad som krävs? Det känns lite overkill att behöva gå en kurs, men hur gör man för att få skriva upp? Det finns ett antal kurser på distans men någon uppskrivning ingår inte. Sedan hittade jag en 1 dagskurs men där kryddar de uppskrivningen med 150kr (jämfört med vad det tydligen ska kosta) vilket inte känns så särskilt seriöst även om det är småpengar i sammanhanget båt. Så vad anser ni är klokast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2017 Det finns gratiskurs på nätet... minns inte 100 vad den hette.. sen skriver du upp hos nån förättare. Kostade typ ingenting nästan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2017 Du kan köpa en bok hos Stockholm Radio. Sen läser du HELA boken OCH gör ALLA övningsfrågorna. Bokstaveringen tränar du på bilarnas reg.skyltar. Glöm inte Å,Ä,Ö. Det här klarar nog de flesta vid köksbordet. Kontakta sen en provförrättare, antingen om du kan få göra det enskilt eller tillsammans med en grupp. Förhöret kostar 450 kr. Från 1 juli ska man kunna göra ett praktiskt prov för att sända DSC-anrop mm. Här finns en simulator: https://eksamen.maritimradio.com/c/webexam/js/vhf/vhf_english.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 16 Maj , 2017 Förrättare för ditt prov finner du här... http://www.batlivsutbildning.se/forhorsforrattare/ Fair Winds S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 16 Maj , 2017 Tackar! Bok är beställd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Maj , 2017 Det finns en ny grej som man kanske inte tänker på? En telegrafist på denna nivå ska kunna beskriva räddningsorganisationen ur radiosynpunkt... Men att sända kan du redan. Att träna in bokstavering går att göra och DSC knappens funktion är lätt att förstå. Det är alltså inte svårt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2017 Svårt är det inte - om man läser hela boken. Kraven finns HÄR OBS, man ska kunna göra ett DSC anrop, praktiskt eller teoretiskt. Det handlar inte bara om Distress Alert utan alla typer av DSC-anrop, återkallande osv. OBS2, har man en apparat med DSC så SKA man ha ett SRC. Frågor här på forumet visade nog ganska tydligt att det är få som har den kunskapen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 17 Maj , 2017 Här på andra sidan kvarken ska man ha fartygsspecifikt tillstånd för apparaten, och är den påslagen ska en licensierad operatör finnas i båten. Har förstått att det är lite vassare regler här än på er sida! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 17 Maj , 2017 På http://www.rorgangare.se/3_vhf_src_prov.htmlfinns ju annars också bra övningsmöjligheter, även om vissa nyanser finns mellan länderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2017 Har man en fast monterad VHF ska man ha tillstånd från PTS. Tillståndet gäller för båten. Ombord ska det finnas en person som innehar ett SRC certifikat. -- Övningsfrågorna var bra tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 17 Maj , 2017 Fast monterad? Så som jag känner det hela så kan ha tillstånd för VHF marint... det finns jaktradio på samma band men där känner jag inte till tillstånden.. Även en handhållen marin VHF kräver tillstånd och certifikat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 17 Maj , 2017 Här på andra sidan kvarken ska man ha fartygsspecifikt tillstånd för apparaten, och är den påslagen ska en licensierad operatör finnas i båten. Har förstått att det är lite vassare regler här än på er sida! Egentligen inte. läser man det svenska regelverket så får frekvensbandet endast användas av de som har certifikat.. när man skriver provet och är godkänd så äger man rätt att övervaka någon som inte har skrivit provet.. men när du skriver provet så skriver du även under på tystnadsplikten... så nej.. Även i Sverige så får du de fakto inte ens slå på din station utan att någon som har certifikat är närvarande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 17 Maj , 2017 Har man en fast monterad VHF ska man ha tillstånd från PTS. Tillståndet gäller för båten. Ombord ska det finnas en person som innehar ett SRC certifikat. -- Övningsfrågorna var bra tycker jag. Enbart innehav kräver vare sig tillstånd eller certifikat, oavsett om apparaten är fast monterad eller bärbar. Användande däremot kräver tillstånd från PTS vilket i sin tur kräver certifikat. http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Nytt-tillstand-for-VHF-i-fritidsbat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 17 Maj , 2017 Nu ska jag vara tjurig. Jag har VHF men saknar tillstånd. Bryr jag mig? Knappast. Använder jag den? Knappast, det finns ju telefon. Skulle jag använda den om jag måste, typ nöd. Japp utan att tveka. Vad ska man ha tillståndet till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 17 Maj , 2017 Nu ska jag vara tjurig. Jag har VHF men saknar tillstånd. Bryr jag mig? Knappast. Använder jag den? Knappast, det finns ju telefon. Skulle jag använda den om jag måste, typ nöd. Japp utan att tveka. Vad ska man ha tillståndet till? Och varför ens ha en VHF? Du har förmodligen inte ens en aning om hur du skall använda den i nöd? Ja kanske du har snappat opp vilken FQ som är aktuell om det krisar.. ? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2017 Enbart innehav kräver vare sig tillstånd eller certifikat, oavsett om apparaten är fast monterad eller bärbar. Användande däremot kräver tillstånd från PTS vilket i sin tur kräver certifikat. http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Nytt-tillstand-for-VHF-i-fritidsbat/ Riktigt, jag glömde få med det, det krävs tillstånd för att använda apparaten (utom i nöd). Tidigare krävdes tillstånd för innehav. Tillståndet knyts till en viss båt vilket gör att det blir knepigare med en handjagare som inte har en "fast hemvist". Jag har diskuterat detta med PTS vilket innebär att jag har ett annat MMSI för handjagaren. Det innebär också att jag i princip inte får använda handjagaren på en annan båt. Men att ha flera apparater med lika MMSI är fel enligt GMDSS (vilket jag dock inte behöver följa). Att ha samma MMSI skulle vara billigare men då kan jag inte använda "Position Request" när jag förvirrat mig på någon ö. I andra länder kan man få ut flera MMSI utan extra kostnad, PTS sa att nog ska bli samma här, de sa bara inte när. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser