Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
FiaG

Törs man köpa båt med Volvo Penta D3?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på en 25 fotare med en Volvo Penta D3 2007, men läser att det verkar vara mycket strul med denna motor. Törs man alls köpa en sådan, är det någon viss årsmodell som blivit bättre eller har de fortfarande problem? Är det något speciellt man ska kolla på dessa?

Båten är i övrigt i bra skick och servad som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej

D3 är och förblir en motor som endast hör hemma i bil

De nyare skall vara bättre men de äldre som tex från 2007 är rena lotteriet att köpa

Vissa funkar bra men väldigt många är det strul med. Allt från diverse elfel/felkoder till totalras

Så mitt råd är att leta vidare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite off topic nu men stämmer det att D3:an är rakt av en marinkonverterad bilmotor? I sådana fall har jag svårt att se hur man prissätter. Nog för att den gröna alltid kostar tjosan, men vid en snabb koll på en prislista så ser man ganska snart att du får en flong ny bil från Volvo (inkl D3 motor) till ungefär samma pris som motsvarande D3 motor för skutan.

Kostar konverteringen så mycket? Även utan drev så hamnar marinmotorn på en prisnivå som kan ge dig en ny volvobil med D3 maskin.

Galet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marina D3 är att jämföra med bilvärldens D5. Om de inte ändrat detta nyligen. 2,4 liters volym och 5-cyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite off topic nu men stämmer det att D3:an är rakt av en marinkonverterad bilmotor? I sådana fall har jag svårt att se hur man prissätter. Nog för att den gröna alltid kostar tjosan, men vid en snabb koll på en prislista så ser man ganska snart att du får en flong ny bil från Volvo (inkl D3 motor) till ungefär samma pris som motsvarande D3 motor för skutan.

Kostar konverteringen så mycket? Även utan drev så hamnar marinmotorn på en prisnivå som kan ge dig en ny volvobil med D3 maskin.

Galet...

Så är pentas prissättning på både motorer och reservdelar sorgligt. Pentas drev kommer jag nog alltid åka med för de är outstanding, men deras motorer blir de inte , den dagen motorbyte står för dörren, blir det FPT alla veckans dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...