dennaa91 0 Postad 15 Maj , 2017 Hello! Har lite småproblem med min 60hk HK yamaha från 1989. Den går på 2 cylindrar och bluddrar på tomgång och upp till typ 2000varv, sen går den som en klocka. Den är ruskigt lättstartad och startar alltid direkt. Vad kan felet bero på? Jag har testat Att byta Soppaslang Soppa anslutningar Blåsa Tank Tändstift Gjort rent alla förgasare Kontrollerat membran i soppapumpen Soppafilter Jag har inte pillat på luftskruvarna något men kollade på dom förut och på 2förgasare var dem utskruvade 2,5varv och på en förgasare 3.5 varv, kan det ha något med saken att göra? Väldigt tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD-47 1 Postad 15 Maj , 2017 Hej Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade. Mvh// Magnus 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennaa91 0 Postad 15 Maj , 2017 Tack så mycket för svar!! Misstänkte nästan att det kunde vara så. Hur mycket ska dom vara utskruvade, finns det något slags "standardvärde" på det? Hej Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade. Mvh// Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD-47 1 Postad 15 Maj , 2017 Tack så mycket för svar!! Misstänkte nästan att det kunde vara så. Hur mycket ska dom vara utskruvade, finns det något slags "standardvärde" på det? Hej Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade. Mvh// Magnus Skruvarna ska vara utskruvade ett specifikt antal varv, men jag vet inte hur många varv det ska vara på din. Jag nollade mina helt och skruvade ut alla 3 en kvarts varv i taget tills jag hörde att motorn gick klockrent. Testa att justera den som var utskruvad 3,5 varv till 2,5 varv, sen kan du justera alla 3 samtidigt om det behövs med en kvarts varv i taget. Mvh// Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennaa91 0 Postad 15 Maj , 2017 Tack så mycket för hjälpen! Ska testa ikväll, återkommer med resultat Tack så mycket för svar!! Misstänkte nästan att det kunde vara så. Hur mycket ska dom vara utskruvade, finns det något slags "standardvärde" på det? Hej Luftskruvarna ska vara utskruvade lika mycket på alla förgasare. På min Evinrude 70 hk 2 taktare som jag hade tidigare va skruvarna olika utskruvade när jag köpte den. Efter justering så gick motorn klockrent på hela registret. Innan dess bluddrade den på tomgång och tjuvstannade. Mvh// Magnus Skruvarna ska vara utskruvade ett specifikt antal varv, men jag vet inte hur många varv det ska vara på din. Jag nollade mina helt och skruvade ut alla 3 en kvarts varv i taget tills jag hörde att motorn gick klockrent. Testa att justera den som var utskruvad 3,5 varv till 2,5 varv, sen kan du justera alla 3 samtidigt om det behövs med en kvarts varv i taget. Mvh// Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 16 Maj , 2017 Under belastning dvs med växel i så påverkar blandningsskruvarna upp till ca 1200 varv.Därefter träder förgasarens lågfartskrets in och det låga flödet via blandningskruvarnas blir snabbt marginaliserat. Vid 2000 varv med växel i som du beskriver, så har blandningsskruvarna sedan länge spelat ut sin roll utom möjligen om motorn går för fett på tomgång, då kan det vid pådrag från tomgång ta en liten tid innan överskottet vädras ut och motorn går rent. Blandningen vid tomgång kan vara fel, men med din beskrivning så har du säkert också problem med lågfartskretsen på en eller flera förgasare, alternativt så är förgasarna inte synkade som de ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser