Svedda 0 Postad 17 Maj , 2005 Håller på att fixa låsningen och göra ett impellerbyte på min Mercury ca -84 50 hk 4 cylindrar. Nu har jag lite funderingar över själva låsningen. Axeln som är inringad på bilden glappar ca 0,5 cm, ska det va så? Detsamma gäller drivaxeln. Jag antar att det är den inringade axeln som gör så att motorn ska låsa vid back och neutral, eller har jag fel? Någon som kan förklara hur den funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedda 0 Postad 17 Maj , 2005 Har också funderingar över dessa två grejer. Den vänstra ramlade ur när jag lossade på växelhuset så den vet jag inte vart ska sitta, nån som vet? Den högra ska sitta på axeln som jag ringat in i bilden ovan. Den ser nött ut, är det den jag ska byta för att få låsningen att funka igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 17 Maj , 2005 Den inringade axeln är själva växelföraren, den tror jag kan glappa lite. Drivaxeln däremot borde nog inte glappa eftersom den låses av vattenpumpen. Den andra bilden - den vänstra plastbiten är en guide för växelföraren och stötstången till backspärren. Den högra är den klack stom trycker upp stötstången så att krokarna går i lås runt tiltpinnen.Om den är sliten eller av plast så byt den - nyare är av aluminium. Kostar runt en hundring. När du installerar den så ska böjen mellan övre planet och det sluttande peka rakt föröver med växeln i neutralläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedda 0 Postad 17 Maj , 2005 då är det säkert därför drivaxeln glappar lite då eftersom jag har tagit bort vattenpumpen.Åtminstonde det övre locket. Hur ska den vänstra plastgrejen sitta, fick bara beskrivning på den högra. Vart kan man köpa en ny plastgrej, ska jag byta båda två, eftersom båda är i plast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 17 Maj , 2005 Den vänstra sticker du upp i hålet där växelreglaget kommer ner uppifrån, i riggen alltså. Den behöver du nog inte byta om den inte är väldigt sliten. Det konade hålet är för att du ska komma rätt när du stoppar ner stötstången till backspärren efter att du har skruvat tillbaks växelhuset. Missar du det hålet så kommer inte spärren att funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser