IngemarE 3 643 Postad 15 Maj , 2017 Jag har nyss bytt upp mig till en större motor i min båt till en 6LPA-STP2 (315hk), rak axel/backslag. P.g.a. begränsat höjdutrymme på befintlig motorbädd använde jag inte de medföljande gigantiska motortassarna utan en variant från Sleipner istället. Fick ta de hårdaste i serien (65 shure) för att klara vikten, men annars verkade de ok. Tyvärr blev resultatet allt annat än optimalt, då jag har kraftiga resonanser i båten på tomgångsvarv. Andra identiska båtar med samma motor originalmonterad som har utseendemässigt liknande fötter som jag, märker knappt att motorn är igång. Därför är jag övertygad om att det beror på motortassarna. Tyvärr kursade varvet för ett par år sedan och jag kan inte fråga dem om vilket fabrikat/modell/hårdhet som de använt i original. Fråga: Ni som har denna motor installerad (alt. liknande såsom 6LY....) och inte har Yanmars originalfötter - vilka har ni ? (Observera att det inte handlar om vibrationer vid körning utan resonanser/vibrationer från olastad motor och upp till 900 rpm. Motorn är ny och allt annat fungerar som det ska, dvs det är sannolikt inget fel på min motor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Maj , 2017 Finns ett ingenjörsföretag i Spånga industriområde som räknar på sånt där och som säljer motortassar (dyra) som enligt mig är bättre än original... Kommer inte ihåg vad de heter just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 15 Maj , 2017 Jo, jag har också hittat flera "motortassföretag" utomlands (t ex i UK) som erbjuder beräkningar i samband med att man köper deras tassar. Någon har t.o.m. snarlika som "min" typ. Tänkte mest om det var någon som har denna eller någon systermotor och icke-Yanmartassar i sin båt och kunde dela med sig av modellen. Då vet man något som fungerar - inte bara teoretiskt ;-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 Maj , 2017 (redigerade) Jo, jag har också hittat flera "motortassföretag" utomlands (t ex i UK) som erbjuder beräkningar i samband med att man köper deras tassar. Någon har t.o.m. snarlika som "min" typ. Tänkte mest om det var någon som har denna eller någon systermotor och icke-Yanmartassar i sin båt och kunde dela med sig av modellen. Då vet man något som fungerar - inte bara teoretiskt ;-). Har du prövat att ändra tomgångsvarv lite? Eller behöver du varvtal under 900 rpm för drift? Annars kan du kanske kan klara dig med att ändra tomgångsvarv. Hade liknande problem på en motor som började skaka kraftigt ibland på tomgång. Det visade sig att när batterierna var tomma och generatorn belastade motorn på tomgång hamnade motorn på ett kritiskt 'skakande' varvtal. Höjde tomgång med 30-40 rpm och vips var symptomen borta. Har man tur så räcker det med liten ändring för att komma ur det kritiska varvtalsområdet. Kolla bara vad som är rekommenderat (om du ökar varvtalet) för ditt backslag, man skall inte överskrida den gränsen då de slits snabbare då. Redigerad 15 Maj , 2017 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 15 Maj , 2017 Yes, det har jag gjort. Normalt på motorn enligt spec är 725 +/-25 rpm, och jag behöver egentligen ha det låga varvet då båten går snabbt nog ändå på tomgång (3,5 knop). Uppjustering till 900-950 rpm är möjligen en tillfällig men inte permanent lösning. Tror backslaget har 1000 rpm som max, men det är som sagt inte det som sätter min praktiska gräns. Motorn vibrerar inte mer vid 725 än 900 rpm (det är ju f.ö. en rak sexa som är rätt städad från början), men de vibrationer den har leds över till båtens "kaross" radikalt mycket mer. Precis som man passerar tassarnas lägsta effektivitetsfrekvens. Och så är det nog, då de jag satte dit (tyvärr) valdes utan någon stor bakomliggande vetenskap.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 15 Maj , 2017 Intressant. Är det så att tassarna "bottnar" när du ligger på lågt varvtal? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 15 Maj , 2017 (redigerade) Nej, inte alls.Det är gott om spelrum. Men jag tror de är för hårda så gränsfrekvensen för vettig dämpning ligger för högt (i en riktning som behöver bra dämpning), eller att gummimassan är för liten. Redigerad 15 Maj , 2017 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2017 Jag vet att du är händig går det inte att omarbeta fästet på maskinen så du kan få dit de gigantiska motorkuddarna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 16 Maj , 2017 Jag vet att du är händig går det inte att omarbeta fästet på maskinen så du kan få dit de gigantiska motorkuddarna ? Jo, jag har börjat fundera i de banorna. Motorn behöver i vart fall lyftas, och frågan är om man då skall sätta dit något som "någon hört är bra", eller de modellanpassade stora, dyra fötter jag faktiskt redan har liggande. Hittade dessutom data på dem hos tillverkaren (Yanmar gör dem ju inte själva), och de har en specad resonansfrekvens som verkar stämma precis för att INTE få de problem jag har nu. Jag var nere igår och mätte - igen. Fästena som sitter i backslaget är enkelt att göra nya, som tillåter högre tassar. Men de främre på motorn är komplexa och låter sig inte göras om så lätt. Jag har nu bestämt mig för att i höst lossa hela originalbädden (aluminiumbalk med plastade stöd under) och göra mig omaket att sänka den. Om jag sänker den maximalt utan att börja skära i skrovet kommer jag fortfarande i aktertassarnas position precis få under en mutter. Och - vilket är bra - jag kommer då få 3-5mm marginal (okomprimerad tass, ökar vid last) för att få dit bautatassarna med originalfästena. Återstår då bara att borra upp hålen i backslagets brackets från 20mm till 26mm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Maj , 2017 Tror faktiskt det är värt besväret.... jag köpte sådana dyra motortassar som de först räknade och rekommenderade... upplever inga som helst vibrationer eller fortplantat ljud vid tomgång... Men jag har även en gummikoppling som tar upp trycket från propellern. Hade samma på förra båten och upplever att den också gör stor skillnad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 17 Maj , 2017 Dessutom har jag ju redan dessa dyra tassar stående i en kartong (kostar i runda slängar 8.000:- i listpris om jag skulle köpt dem lösa). Jo, så får det nog bli.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser