Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Anderoid

Yamaha 70hk 2-takt vs 4-takt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Ska köpa båt igen efter att i höstas sålt den andra. Skulle behöva lite input angående Yamahas 2-takt från 2006? Jag har för ett antal år sedan ägt en Tohatsu 50hk TLDI 2008 som är en 2-takt med insprutning och den var jag mycket nöjd med, dock lite högljudd.

Nu när jag kollade båt så var jag helt inriktad på en 4-taktare just för att de "ska" vara tystare och när det gäller Yamaha så är 4-taktarn i mitt tycke mycket snyggare också :)

Nu har jag dock hittat en båt med en Yamaha 2-takt 70hk från 2006 så börjar därför fundera? Är det en bra motor? Har den insprutning och är bränslesnål? Någon som vill dela med sig av sin kunskap/erfarenheter?!

Redigerad av Anderoid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några erfarenheter? Jag ringde till en Yamaha ÅF idag och enligt honom så är det inte insprutning på dessa utan en förgasarmotor. Frågan är om det skiljer mycket i bränsleförbrukning? Någon som kan ge sig på en gissning vad 70hk kan ta ta per nm vid marschfart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade en 60hk tvåtaktare som ju är samma som 70hk med tre förgasare,hade den i 20år tills ja sålde båten,drog väl cirka 26l i timman vid 25knop,gick som en klocka,oil  injecton påden,nog den bästa motor jag haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade en 60hk tvåtaktare som ju är samma som 70hk med tre förgasare,hade den i 20år tills ja sålde båten,drog väl cirka 26l i timman vid 25knop,gick som en klocka,oil  injecton påden,nog den bästa motor jag haft.

Tack för input! Allt låter ju bra förutom att bränsleförbrukningen är rätt hög. Räknar jag rätt när jag får det till runt 1l/nm? Lite skillnad mot den Tohatsu 50 jag hade innan som drog runt 0.5l/nm. Den hade dock direktinsprutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilken årsmodell av Yamahas fyrtaktare du tänkt dig, men delar med mig av den lilla erfarenhet jag har. Förra säsongen hade vi en Yamaha F50. Fyrtaktare från '98, med förgasare. De blev stulen i slutet av vintern och vi har precis varit ute på jungfrufärd med den nya Evinrude E-tec 50 (direktinsprutad tvåtaktare) som vi skaffat istället. Det skiljer ju nästan 20 år, men här är både förbrukning och ljudnivå till tvåtaktarens fördel.

Fyrtakt kan absolut vara bra, men jag kommer inte köpa en med förgasare igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilken årsmodell av Yamahas fyrtaktare du tänkt dig, men delar med mig av den lilla erfarenhet jag har. Förra säsongen hade vi en Yamaha F50. Fyrtaktare från '98, med förgasare. De blev stulen i slutet av vintern och vi har precis varit ute på jungfrufärd med den nya Evinrude E-tec 50 (direktinsprutad tvåtaktare) som vi skaffat istället. Det skiljer ju nästan 20 år, men här är både förbrukning och ljudnivå till tvåtaktarens fördel.

Fyrtakt kan absolut vara bra, men jag kommer inte köpa en med förgasare igen.

Hej! Den jag har kollat på är en Yamaha 2-takt från 2006. Den har förgasare dock, inte direktinsprut :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör kanske inte hit, men jag hade en 50hk Yamaha tvåtakt med förgasare från åttiotalet som bara gick och gick och gick. Svågern har den nu och den fortsätter att bara gå och gå och gå. Startar direkt och går jämnt och fint.

Byter olja i växelhuset varje år och tändstift ibland.

Fick jag välja en motor av alla de jag haft att ha resten av livet så vore det den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör kanske inte hit, men jag hade en 50hk Yamaha tvåtakt med förgasare från åttiotalet som bara gick och gick och gick. Svågern har den nu och den fortsätter att bara gå och gå och gå. Startar direkt och går jämnt och fint.

Byter olja i växelhuset varje år och tändstift ibland.

Fick jag välja en motor av alla de jag haft att ha resten av livet så vore det den.

Ok! Ingen verkar ha något negativt att säga så jag köper nog båten med 2-taktarn från 2006. Hoppas att den inte drar för mycket soppa. Tycker det är lite väl stor skillnad mot 0.5 l/nm för en direktinsprutad 2-taktare till över 1l/nm för en med förgasare men vi får väl se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så stor skillnad är det inte i förbrukning. I marschfart är det inte i närheten av 100% högre förbrukning.

På lågvarv är skillnaden störst, men visst drar den mer även totalt sett.

Motorn i sig är en pärla. Omodern och miljöbov absolut, men den går fint och har en kvalitet som andra märken bara kan drömma om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...