Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
frujohansson

Byta talgflätan

Rekommendera Poster

Hej, har inköpt sk talgfläta till proppaxel tätningen. Troligen inte så mycket talg i den utan en modern variant som är dyr som den! ca 330kr m! Nåväl, vad ska man nu tänka på vid byte av den gamla? Båten på land ett litet tag till och det är första gången, så hur gör man? Är det bara och ta ut den gamla och lägga in några varv av den nya? Hur ska skarven se ut på varje varv? 40 mm är axeln.

post-106373-0-97670100-1494704332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en site med mycket bra info, som jag fattat är det en tekniker som jobbar med båtinstallationer? Scrollar du ner finns en bra instruktion...

https://marinehowto.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt, svårast brukar vara att får ut den gamla. Det finns specialverktyg men det funkar med kroken till en trägalge som man skruvar in i och försöker dra ut flätan. En spetstång brukar också vara bra.

Det jag har fått lära mig är fetta in fläta, axel och rör med vattenfast fett. Sen lindas flätan på i ett lagom antal varv. Ändarna ska vara snedskurna. Dra fast glandet tills axeln inte kan vridas. Vänta en stund och lätta på glandet så att axeln går att vrida.

När motorn går så ska det komma en droppe per minut men inget när motorn är stopp.

Man ska "straffa glandet" efter varje tur ett antal gånger sen brukar det räcka att kolla ett par gånger per säsong.

Det finns modernare lösningar men sköter man tätningen så håller den i 30år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga lite flätan ska inte vara lindadflera varv runt axeln utan det ska vara separata varv ring efter ring med förskjuta skarvar i förhållande till varandra.

Sedan hoppas jag att ingen monterar slangklammorma som man har dom i länken.

Länkägaren har helt missuppfattat detta med att snäckorna ska vara på olika sidor av slangen och monterat så att man spänner på samma sida men från olika håll.

För övrigt är länken helt ok beträffande byte av talgfläta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag rekommenderat länken får jag väl säga att det påpekas att han anser man ska använda lite dyrare slangklämmor utan hål/perforeringar. Plus lägga dem åt olika håll. De på bilden är de han hade i sin shop när han tog bilderna.

 

Jag själv köper rostfria slangklämmor på Hydroskandia ( och även alla mina slangar...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda metoderna, lindad fläta eller separata ringer förekommer. När vi bytte på pumparna så lindade vi eftersom det gick mycket snabbare, i synnerhet vid nästa byte. Gör som det är gjort tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för dessa svar, inte dåligt vad mkt kunskap det finns där ute :) 

Siten för båtfix verkar ju toppen! Efter en snabb genomläsning så vet jag lite mer. Tydligen ska det alltså droppa lite men sällan för att inte proppaxeln ska kunna gå varm eller slitas? Kanske är det så att jag inte behöver byta i dagsläget. Jag kan ju få det att droppa lite lätt, ville bara få det så torrt i kölsvinet som möjligt. Det verkar inte vara "Piece of cake" att göra denna operation och snart ska hon i, vill inte försena detta!//Tack som sagt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla man ser av flätan så ser den bra ut. Försök mäta så du kan avgöra hur mycket mer du kan dra åt om det läcker för mycket. Tråkigt om sjösätter och det droppar och man inte kan dra mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mycket bra info!

 

Lånar tråden till en egen fråga: Kan man lossa låsmuttern och tighta talgflätemuttern, när båten ligger i vattnet? Tanken är om det flödar in vatten... 

 

En annan fråga: Mina muttrar är så ofantligt stora, är det specialverktyg storlek sketstor för att göra detta jobb? Funderar i så fall på att lämna ut jobbet...

 

Ser fram mot svar.

 

Ursäkta trådkapning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag trög men låsmutter? Det brukar bara vara en mutter, den man drar. Äldre tätningar har ofta två bultar, en på var sida om axeln.

Moderna tätningar har ytterligare en tätning längre bak så att man ska kunna byta flätan i sjön. Men jag tror aldrig på sådant och tycker det är bättre att  byta på land.

 

Kommer man inte åt med rörtången så kan man göra en nyckel av 4-5mm stålplåt. Har et antal sådna nycklar till mina äldre snickerimaskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har en låsmutter som måste öppnas. Sedan tightas talgflätemuttern åt -bara något varv eller så- så att talgflätan pressas ihop lite mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du tittar in på den länken som Funkis skickade med i tråden, så ser du vad jag menar... Bara det att mina muttrar är f*n så mycket större än de som är på länkbilden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, där sitter en låsmutter. Inga problem att lossa och tighta, man brukar inte behöva dra så mycket fast det beror ju på när det sist gjordes, axeln bör fortfarande gå att vrida runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla man ser av flätan så ser den bra ut. Försök mäta så du kan avgöra hur mycket mer du kan dra åt om det läcker för mycket. Tråkigt om sjösätter och det droppar och man inte kan dra mera.

Hej, ja rent okulärt kan den vara ok och kanske inte så gammal. Har haft båten 3 år och börjat förstå dessa funkar, men det tar ju tid o bli båt expert! ett halvt liv...Ska dock se om det går att mäta eller så. Har gjort en egen nyckel av plattjärn till låsmuttern som ju är ca 80-100 mm diam. Det är bara en stor som trycker in glanden. Fin gammal teknik tror jag på! Betänk att båten är byggd på 50 talet och har puttrat runt länge i saltvatten! Men motor och kanske hela drivlina är nog bytt under den tiden. Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har nu tittat på denna gland och försökt mäta lite. De verkar stämma med 8 mm på flätan, jag tycker dock att den som sitter i verkar i bra skick. Kan det räcka med att fylla i med 1 varv bara av den nya utanpå den som sitter i? Bygga på helt enkelt..Vill inte så gärna rva ur den gamla utan att det blir 100% bra! ^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar säkert, man behöver inte byta fläta förrän glanden går i botten och det inte finns någon justermån längre.

 

Det verkar som du hittat en fläta i rätt dimition, för övriga, skulle det visa sig att den nya flätan är för tjock så går det utmärkt att banka på flätan med en hammare och "smida" ut fätan till smalare så du får ner den ochkan gänga på glanden.

 

En liten utvikning från ämnet, men det kanske kan hjälpa någon som bara hittar för tjock fläta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...