Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Svedda

hur tar man bort drivaxeln vid impellerbyte

Rekommendera Poster

Hur får man bort drivaxeln när man ska byta impeller? Har tagit bort växelhuset och lossat på de tre bultarna som sitter på locket ovanför impellern, är det bara att dra i drivaxeln sen eller? Motorn är en Mercury runt -84 50 hk 4 cylindrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, dra lite försiktigt i pumphuset, det är trätt över axeln. Om det sitter fast så använd en mejsel att bända/knacka med [RÖD]VÄLDIGT[/RÖD] försiktigt. Tappa inte bort krysskilen som kommer att trilla bort när du lyfter av huset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Håller till fullo med föregående inlägg. Komlettering; spruta gärna lite 556 eller liknande över och på impellerdelarna så glider impellern lättare upp./lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det några fler delar som man bör göra rent när man ändå har isär. Kan man torka rent överallt där man kommer åt? Vad kan man fett in? Drivaxeln antar jag man ska fetta in, men ska man göra det över hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Det är som vanligt, det är aldrig fel att göra rent och fetta in gängor och givetvis splines. Tänk bara på att använda lämpligt fett det vill säga inget fett innehållande grafik, kopparpasta osv. När det gäller den nya impellern, vänd denna åt rätt håll och ta lite gummifett så snurrar den lättare innan pumphuset fullts med vatten. På så sätt minimerar du risken för att dem nya impellern skall gå sönder./lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg bara inte en klutt med fett uppepå drivaxeln, risken är att det blir så tätt när du ska trycka upp växellådan igen att det tar stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men resten av axeln då, ska inte den smörjas eller är det bara längst upp och längst ner om jag nu tar bort den nedtill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte bort axeln från växelhuset. Du riskerar att skada packboxen!! /Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men hur vet man om packboxen är dålig då? Vad händer om den är dålig? hur sitter impellern när den är åt rätt håll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt den likadant som den gamla satt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-) jo tack det har jag förstått. Men eftersom det var någon dag sen jag plockade bort allt så är jag en smula osäker, minnet är kort men bra ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska snurra medurs, tänk på att du håller huset uppochner när du installerar impellern. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ser inte på en packbox ifall denna är dålig. Det är tyvärr självmarkerande genom att oljan i drevet blir grått (vatten i oljan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, men med tanke på att jag inte har tänkt att ta bort drivaxel eller axeln som går till proppellern så lär det bli svårt att se hur saker å ting mår. Är det grejer som man bör kika upp när man ändå har plockat bort växelhuset, eller ska jag låta det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

If it aint broken, dont fix it är en gammal god vana.Ju mer du rotar desto fler fel kommer att dyka upp. Om du inte har några missljud, om inte oljan i växelhuset är vattengrå, och om du inte har något annat skäl att tro att nånting är vajsing så låt bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok det ska jag tänka på, tack för alla svar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...