Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
ConnyGson

Skrovgenomgföring för ankarkätting

Rekommendera Poster

På min Searay 268 ska jag montera ankarspel. Tanken är att använda kätting, men spelet hamnar på insidan och kättingen går genom skrovet. 

Min fundering gäller i första hand själva genomföringen. Vad ska jag använda? Men en metallgenomföring så lär det bli ett djävla oväsen när kättingen går ut/in. Finns det ngn typ av plast/nylon eller annat som håller och inte blir utnött för varje säsong?

Eller har jag fel - det blir så lite extra ljud med en metallgenomföring att det inte spelar ngn roll? Vad säger ni som har ankarspelet monterat som jag beskrivit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en sådan genomföring av någon slags "nylonplast" denna fick jag med för många år sedan då jag köpte ett bandankarspel.

Senare har jag köpt en ny då den gamla blivit utsliten.

Men det gäller ju att placera brytrullen på insidan på att sådant sätt att kättingen inte skaver mot genomföringen, att det är litet luft emellan kätting och akterspegel och genomföring.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det finns en sådan genomföring av någon slags "nylonplast" denna fick jag med för många år sedan då jag köpte ett bandankarspel.

Men det gäller ju att placera brytrullen på insidan på att sådant sätt att kättingen inte skaver mot genomföringen, att det är litet luft emellan kätting och akterspegel och genomföring.

..

Självklart ska man ha en rulle på insidan - det tänkte jag inte ens på. Måste ut och mäta igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klädde kanten med en grå kantlist som invändigt var av aluminium och därför formbar. Tror det var den här. http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=638-910&sok=Kantlist&id=7177&sortering=&listmall=1

Kör du kätting? Ingen risk att den "gnider av"

Jag kör enbart kätting. Den har suttit där två säsonger men jag kände på den nyss och den är lite nött så kanske blir det byte efter denna säsongen. Har Sika under den och den sitter bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..

Självklart ska man ha en rulle på insidan - det tänkte jag inte ens på. Måste ut och mäta igen

Brytrulle! Ja annars går det ju åt helskotta.

Jag kollade en båt för en kort stund sedan, den hade ett rektangulärt hål, där kättingen försvann in i båten.

Det ser ut som om det är en rostfri ram och en tjock gummiduk eller platta med en slits i.

(När jag gick tillbaka för att fotografera hade den lämnat hamnen).

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som är väldigt bra att leda kätting i är Polyetenslang (PEM), kättingen glider tyst och lätt. Slangen kan man tex kraga med värme. Dock  svår att limma Kanske inte fungerar här men värt att kolla på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för vettiga svar.

Jag ska se vad jag hittar på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som är väldigt bra att leda kätting i är Polyetenslang (PEM), kättingen glider tyst och lätt. Slangen kan man tex kraga med värme. Dock  svår att limma Kanske inte fungerar här men värt att kolla på.

PEM slang funderade jag på men hittade ingen liten bit när jag höll på med monteringen.

Kanske går det lättare att limma om man med en båtskrapa skrapar ytan på slangen och sedan torkar av med sprit direkt före limning. (Polyetenrör måste skrapas eller svarvas på ytan före svetsning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...