Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Henkee

Bensintank plast läcker

Rekommendera Poster

Hej.

Kopplingen för påfyllningsanslutningen till den fasta tanken läcker lite. Eftersom det är i toppen av tanken så sker det bara när vi tankar. Men det är väldigt frustrerande och det luktar bensin i båten.

Har nån nått hett tips på hur denna kan tätas?

post-89392-0-40111100-1494649403_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontera slangen, och anslutningen för att ta reda på exakt var och vad det är som läcker.

Om du har otur är det själva tanken, och den kan vara svår att laga.

Mer gynnsamt är om det är anslutningen, slangstosen som läcker, det kan ju vara i förskruvningen mot tanken, här kanske det finns en gammal packning som måste bytas? Eller så kanske hela slangstosen kan bytas ut. Slangklämmorna har du väl redan känt på om de är dragna? Ibland kan man behöva flytta litet på slangklämmor och dra åt dem på nytt.

Innan du börjar meka med detta skall tanken vara tom.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nästan sätta en liten peng på att slangen är dålig, de verkar inte alltid gilla bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nästan sätta en liten peng på att slangen är dålig, de verkar inte alltid gilla bensin.

Kan vara så, jag sätter inte emot.

Men den där förskruvningen närmast tanken, med den stora sexkantsmuttern ser ju på bilden klart suspekt ut, är det inte litet missfärgningar i tanken där också?

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog också att förskruvningen ser suspekt ut.

Det verkar sitta en O-ring som ska täta mot tanken som, om det inte är en synvilla, verkar sitta lite konstigt.Kolla så att den inte rört sig utåt, eller att den spruckit och blivit dålig med tiden, eller att hel förskruvningen rört sig lite och skruvat upp sig en aning.

Jag hade bytt O-ringen och dragit fast hela paketet igen.

post-92644-0-99715000-1494696620.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog också att förskruvningen ser suspekt ut.

Det verkar sitta en O-ring som ska täta mot tanken som, om det inte är en synvilla, verkar sitta lite konstigt.Kolla så att den inte rört sig utåt, eller att den spruckit och blivit dålig med tiden, eller att hel förskruvningen rört sig lite och skruvat upp sig en aning.

Jag hade bytt O-ringen och dragit fast hela paketet igen.

post-89392-0-40111100-1494649403.jpg

Ja, just så såg det ut i en annan slags tank jag kom i kontakt med för ett tag sedan, en O-ring var det där som blev till stoft då vi skruvade isär anslutningar, och denna tank var det bara vatten i.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...