Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
pattedog

Läckande sköld Bravo

Rekommendera Poster

Hej.

I slutet utav förra säsongen upptäckte jag att det rann (sipprade) lite vatten ifrån botten utav innerskölden, kunde inte se vad det kom ifrån, verkade bara vara ifrån botten vilken fick mig att tro att vattnet kom in vid "hydraulblocket" till powertrimmet, minns att det var jäkligt trångt med hydraulslangarna när det monterades. Så nu när båten var uppe fixade jag till detta, ny packning och även flytande packning, skönt att det blev fixat tänkte jag. men.....

Igår sjösattes båten, var torrt i början men innan jag lämnade båten slängde jag ett kik i maskinrummet igen, vatten igen, och vid närmare koll så rinner det på samma ställe igen. Kan inte se vart det kommer ifrån mer än ifrån botten, inget vid sjövattenintaget, inget vid styrtappen (Skölden är rätt ny) och inget kommer ifrån drivaxeln eller från trimgivarna.

Om bälgen hade läckt skulle man upptäcka vattnet vid drivaxeln eller kan det rinna emellan akterspegel och sköld och sedan ner till botten? Ser torrt ut uppe på byxröret, men det är ju rätt trångt.

Jag börjar misstänka att det är skölden som läcker, kände på muttrarna idag och de var inte hårt dragna, drog dem endel men det hjälpte inte.

Har funderat om man skulle ta en limsträng runt skölden för att se om det avtar, om det inte kan komma emellan på något annat ställe? Minns inte riktigt hur det ser ut, ska gräva fram mekboken och grotta ner mig.

Känns lite hopplöst när man inte är 100% säker, man vill ju gärna veta vad det är innan man river ner allt och byter det...

Någon som har haft samma problem eller någon med några funderingar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig läckte bälgen vid sjösättning. Vattnet hamnade på ovansidan av nedersta delen av bockhornet och rann sedan till undersidan för att slutligen rinna ner under motorn.

Kan du påverka läckaget med trim eller att styra åt olika håll? För mig gav det nästan ögonblickligen ändring av läckaget när jag styrde.

Förra året läckte min styrtapp och då märker man det genom en vattenansamling precis under styrgaffeln.

Någon har angett mercathoden som möjligt problem, dess kablage går väl någonstans där du ser att det läcker?

Slutligen, på min båt från 2000 kunde man se spår av mindre vattenläckage där skölden tätas utifrån med en rejäl packning. Nu hade du en nyare sköld men allt är ju möjligt! Vid min renovering safade jag genom att sikaflexa runt hela ytterskölden som ytterligare en tätning.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Som Olleman nämner

Troligen är det tätningen vid styrtappen som läcker

Väldigt vanligt på Bravo och Alpha

Beroende på båtmodell så kan det vara svårt att se men vatten och ärj brukar synas vid området under styrarmen

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig läckte bälgen vid sjösättning. Vattnet hamnade på ovansidan av nedersta delen av bockhornet och rann sedan till undersidan för att slutligen rinna ner under motorn.

Kan du påverka läckaget med trim eller att styra åt olika håll? För mig gav det nästan ögonblickligen ändring av läckaget när jag styrde.

Förra året läckte min styrtapp och då märker man det genom en vattenansamling precis under styrgaffeln.

Någon har angett mercathoden som möjligt problem, dess kablage går väl någonstans där du ser att det läcker?

Slutligen, på min båt från 2000 kunde man se spår av mindre vattenläckage där skölden tätas utifrån med en rejäl packning. Nu hade du en nyare sköld men allt är ju möjligt! Vid min renovering safade jag genom att sikaflexa runt hela ytterskölden som ytterligare en tätning.

Lycka till!

Jag kan inte se en droppe uppe på bockhornet. Förra Året slutade det att rinna när drevet var svängt åt något håll och efter mycket letande då trodde jag att det var "hydraulboxen" slangarna till kolvarna påverkas ju vid svängningar. för hade det varit bälgen borde det läcka mer vid just svängningar och jag kunde inte se något lustigt med bälgen i vinter heller. (detta är tredje säsongen för bälgen) Hålet till Mercathoden har jag tätat också, så det borde vara skölden. Man kanske skulle göra ett försöka att lyfta upp och dra en sträng sika runt om och se om det hjälper, se vet man vad man har att göra framför sig. 

Samtidigt känns det som att allt vatten kommer från powertrimhålet under bockhornet. Har försökt med en fiberoptikkamera men man ser tyvärr inte så mycket.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt den troliga orsaken är styrtappen och vattnet som läcker in där letar sig så klart ner till botten av skölden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fast det är snustorrt vid styrtappen också, för den ser man rätt bra.

Skölden är ny (tredjesäsongen i sjön) så styrtappen borde ju vara ok?

Ska testa med kameran igen men det är svårt att tolka vad man ser med den lilla skärmen

Redigerad av pattedog

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tre säsonger låter det väl nästan osannolikt att styrtappen skulle blivit så dålig. Beroende på vinklar och annat kanske man inte helt ska utesluta bälgen även om du inte ser vatten på bockhornet. Efter att ha haft på och av drevet ett antal gånger med mina egna problem så går det relativt fort att ta av och då kan du ju se om det finns något vatten i den.

Påverkas verkligen hydraulslangarna vid svängningar? De yttre påverkas ju men de inre?

Inspektionskamera känns som en bra idé, beställde en efter senaste läckaget från eBay så jag är förberedd när nya problem uppkommer:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du Macator el vad den heter ("zinksaver") så kan det läcka i kabelgenomföringen under bockhornet.

Var mycket svårt att lokakisera när det läckte där på våran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte att de var de yttre som skulle ha "rört" blocket lite, rätt långsökt men det var det bästa då... 

Hade tur igår, farsans båtgranne har en trailer, så vi lånade den och drog upp båten. Ska dit idag och då åker drev av för att vara på säkra sidan, jag misstänker att det kan vara bockhornet som läcker, men det återstår att se.

Jag tog tätning även runt hålet till Mercathoden, den såg jag aldrig förra året.

Efter båten kom upp torkade jag rent runt hydraulblocket då det fortfarande var vatten på insidan så då skulle jag sett om det fuktade igen men det verkade det inte göra, inte runt skölden heller, så därav mina funderingar på bockhornet.

Någon som vet om man kan få bort det när motorn sitter i?

Tack för alla tips.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det blir svårt att få bort det utan att lyfta motorn. De bultarna kan sitta bra hårt om den har legat i ett tag. En av mina bultar fick skäras bort, kan inte tänka att man skulle kommit åt för att göra det utan motorn borta men det klart vi har ju inte samma båt...

Men om det ändrar sig något när du styr låter det ju inte som att bockhornet läcker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var borta för ca 3 år sen, så det borde gå att lossa det. Känns som att det ändrar sig hela tiden, nu innan jag tog upp spelade det ingen roll hur drevet stod, sipprade lite ändå, kanske är skölden, får bli en sträng sika runt den också sedan får jag se vad jag kan göra med bockhornet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så igår sjösattes hon igen och är tät, var en liten skada på växelvajerbälgen, knappt en 1mm.

Och som tur var hade jag en bälg hemma i gömmorna :) Allt annat såg bra ut :)

Tack alla för tips och råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja verkligen, och inte så lustigt att man inte kunde se något, för just den sidan sitter ju hydraulstyrningen och skymmer endel och även vajern i sig dolde vad som hände under den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det löste sig relativt enkelt samt bra med feedback.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får aldrig vara riktigt glad. Har upptäckt någon cl vatten under motorn igen, samlar sig under bockhornet som innan men nu verkar det iaf bero på hur mycket man tynger ner aktern, så det finns väl inte så mycket mer än styrtappen som kan läcka, fast den ligger väl under vattenlinjen hela tiden? Och en annan fundering, växelvajern, hur är den dragen på era båtar, under slangen till vattenintaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en större båt ligger den alltid under vattenlinjen iaf. Är det styrtappen bör det vara fuktigt på avsatsen där styrgaffeln sitter. Någon cl är ju dock ingenting. Visar det sig vara styrtappen skulle jag tro att det räcker med lite uppsikt över det och i bästa fall avvakta till efter säsongen. Kolla att floatswitch och länspump fungerar bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem med styrtappen, sjösatte 28 mars, är fortfarande i. Får bara lite vatten när man är många i aktern, kanske 2 dl. Ser inte detta som akut och kommer att byta den i vinter. Men man höll ju på att slita av sig håret. Jag har nämligen bytt alla bälgar, stödlager och vajer, trodde ju såklart att jag gjorde fel och fick panik. Men han is i groggen, det har jag iallafall efter många turer i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som att den borde ligga under ytan, endast toppen på skölden visar sig ovanför vattenytan, kanske 3-4cm. Läcker verkligen lite, försökte med inspektionskameran igen men kunde inte se något, ska testa att trycka in papper också, då borde man få napp. Hur tätar styrtappen in mot båten, sitter det en packbox där? 

Men till hösten blir det till att riva ut allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en packbox som brukar börja läcka om styrtappen börjar glappa.

Just konstruktionen kring styrtappen är bättre på riktigt gamla drev. Nållager som aldrig börjar glappa så länge man smörjer dem. Inget glapp - ingen läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälper det att försöka spänna u-klammern vid tappen eller muttern vid styrgaffeln?

Kom på att jag har ett litet glapp i sidleds men det verkar vara pinnbulten till hydraulstyrningen.

Ska drevet vara stumt eller är det ok med ett litet glapp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...