bhemac 2 859 Postad 10 Maj , 2017 Tänkte utrusta min båt med en badplattform. Anledningen är att jag tänker mig ligga med häcken mot bryggan. Om då min bef badstege är uppfälld så får jag klättra över pushpit för att komma iland. Så stegen måste vara nedfälld och kommer att bli kletig. En batplattform löser problemen och kan förses med gummituttar för att mildra smällen när jag backar in i bryggan. Det verkar vara två bredder som gäller, 840mm eller 1000mm. Den mindre känns som den räcker. Under ska det nog bli en kassettstege men det kan fungera att flytta bef stege till badplattformen. Då kan fortfarande kliva över den för att komma i land. Bef stege är ca 950mm. Nu till mitt problem: Hur högt över vattenytan ska plattformen sitta? Jag har ritat på 420mm. Hur högt har ni andra? Andra idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 Maj , 2017 En tanke är att den stege du använder ska nå ner tillräckligt djupt för att det ska vara någorlunda lätt att ta sig upp om man trillat i eller efter ett helt frivilligt bad. Jag är ganska säker på att det står något klokt om detta i fritidsbåtsdirektivet. Du bör också kunna dra ut (fälla ner) stegen från vattnet. Jag vet inte hur högt vår badplattform sitter, ska kolla senast i helgen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 Maj , 2017 Min ligger nog inte mer än max 300 över ytan.. funkar bra. Mäter i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2017 En tanke är att den stege du använder ska nå ner tillräckligt djupt för att det ska vara någorlunda lätt att ta sig upp om man trillat i eller efter ett helt frivilligt bad. Jag är ganska säker på att det står något klokt om detta i fritidsbåtsdirektivet. Du bör också kunna dra ut (fälla ner) stegen från vattnet. Jag vet inte hur högt vår badplattform sitter, ska kolla senast i helgen. Mackey Nja, direktivet säger 300mm för nedersta steget om jag läste rätt men det är alldeles för lite för mig. Beroende på vilken syege jag väljer så hamnar steget på 470 - 540 mm under vattnet vilket bord räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina95 20 Postad 11 Maj , 2017 Får mäta och återkomma med höjd, men skulle säga att den sitter för lågt i alla fall. När man närmar sig 7 knop hamnar badbryggan under vattnet vilket förmodligen bromsar en del. Dessutom gör detta att badstegen ibland dras ut om man inte monterar en tamp runt den. Men innan du monterar kan det vara värt att försöka få upp båten i sin maxhastighet både med och utan segel för att se var vattennivån hamnar. 42 cm låter ju dock som hyfsad marginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2017 Jo ska ut och vrålköra motorn. Avgasutsläppet hamnar precis under badplattformen och om jag minns rätt, under vattenytan - om man kör för hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 11 Maj , 2017 - - - När man närmar sig 7 knop hamnar badbryggan under vattnet vilket förmodligen bromsar en del. Dessutom gör detta att badstegen ibland dras ut om man inte monterar en tamp runt den. - - - - Om du knyter ihop stegen med en tamp så se till att det sker med en nyckstek som kan lossas när du ligger i vattnet och med fullt seglarställ. Annars har du ingen glädje av stegen när/om du trillar i sjön och ska ta dig upp på egen hand. Jag ryser varje gång jag ser en badstege baktill på plattformen där man ska behöva lyfta på en lucka för att kunna vika upp och fälla ner stegen. Notera att jag enbart kallar det badstege för som räddningsstege fungerar det inte på ett fullgott sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 Maj , 2017 Kollade idag, 30-40 cm. När jag skulle mäta kom en regnskur och sedan var det glömt. Sorry Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2017 Kollade idag, 30-40 cm. När jag skulle mäta kom en regnskur och sedan var det glömt. Sorry Mackey Haha, tack då är jag i alla fall i rätt härad. Just nu försöker jag utreda stagens placering, det bör ju bli lite vinkel på dem, det kan ju bli ganska rejäl last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Maj , 2017 "Mätte idag, badbryggan sitter 32 cm över vattenytan, men det hade nog varit bättre om det var 42 cm." Tack för uppgiften, just nu är jag inne på ett medelvärde, 37cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina95 20 Postad 14 Maj , 2017 Får mäta och återkomma med höjd, men skulle säga att den sitter för lågt i alla fall. När man närmar sig 7 knop hamnar badbryggan under vattnet vilket förmodligen bromsar en del. Dessutom gör detta att badstegen ibland dras ut om man inte monterar en tamp runt den. Men innan du monterar kan det vara värt att försöka få upp båten i sin maxhastighet både med och utan segel för att se var vattennivån hamnar. 42 cm låter ju dock som hyfsad marginal. Mätte idag, badbryggan sitter 32 cm över vattenytan, men det hade nog varit bättre om det var 42 cm. - - - När man närmar sig 7 knop hamnar badbryggan under vattnet vilket förmodligen bromsar en del. Dessutom gör detta att badstegen ibland dras ut om man inte monterar en tamp runt den. - - - - Om du knyter ihop stegen med en tamp så se till att det sker med en nyckstek som kan lossas när du ligger i vattnet och med fullt seglarställ. Annars har du ingen glädje av stegen när/om du trillar i sjön och ska ta dig upp på egen hand. Jag ryser varje gång jag ser en badstege baktill på plattformen där man ska behöva lyfta på en lucka för att kunna vika upp och fälla ner stegen. Notera att jag enbart kallar det badstege för som räddningsstege fungerar det inte på ett fullgott sätt. Mycket bra råd generellt sett. Nu ser jag visserligen bara stegen i aktern som en badstege ändå, i dåliga förhållanden är jag inte sugen på att simma fram och hamna under en vass badplattform Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 14 Maj , 2017 Regler för nya båtar CE regler anger att stegen skall nå minst 56 cm under vattenytan och att det skall finnas grepp när man kommer upp, den skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 15 Maj , 2017 Hej! Nu har jag varit vid båten igen. Plattformen sitter 40 cm över vatenytan. De undre fästena sitter bara 18 cm under de övre, funkar bra för två tunga personer (160 kg). Skickar med lite foton. Här ser du att allt är upp och ned... Här ser du att stegkassetten är skruvad med rostfri vagnskruv genom plankorna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2017 Tack! Min bryggas överkant ligger 40cm över vattenytan men ev får jag byta brygga till en som är lite högre. Sen ser jag att kassettstegen sticker ut, ett litet problem om man backar mot bryggan. Ev får jag modifiera bef. stege och fästa den i akterkant på badplattformen och ha den uppfälld mot båten i "viloläge" + lite snöre mm så jag kan få ner den ifrån vattnet. Kommer säkert att ta mig halva sommaren att få till det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 15 Maj , 2017 - - - - Sen ser jag att kassettstegen sticker ut, ett litet problem om man backar mot bryggan. Ev får jag modifiera bef. stege och fästa den i akterkant på badplattformen och ha den uppfälld mot båten i "viloläge" + lite snöre mm så jag kan få ner den ifrån vattnet. Kommer säkert att ta mig halva sommaren att få till det här. Fixa med båten är förvisso kul, men när sommaren kommer så ska du väl ut och segla istället. Fixa ett par bryggfendertar eller bildäck och sätt på bryggkanten som tar smällen mot badbryggan istället för badstegen (om du råkar backa mot bryggan). Sen hinner du nog skruva färdigt till vintern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2017 En av mina favoriter är att segla iväg, ankra i en vik och sen greja lite. Jag är för rastlös för att bara sitta och titta på aftonsolen! Det första jag måste utvärdera är att backa in till bryggan, nu när man inte har långköl. Har bara testat lite och det verkar lovande. I värsta fall får det kanske bli bogpropeller. Att ligga akterförtöjd är så himla bekvämt, både när man ska ombord och framförallt när man ska ha ombord grejer. Har man inte indragna vant så är det lite krångligt att ta sig förbi, sen ska man ta sig förbi jollen på fördäck osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 15 Maj , 2017 Jag backar oftast in på min bryggplats. Mitt trick är att gå över långt till motsatta bryggan så båten hinner få lite styrfart på backningssträckan. Har bara missat hålet mellan bommarna en gång p.g.a. för mycket sidvind och då var det lätt att dra på gas framåt för att rädda situationen. Jag har satt Y-bomsfendertar på mina bommar och hänger inte ut "korvarna" i hemmahamnen. Så slipper jag riskera fendertar som rullar upp över bommen. Det underlättar vid sidvind då båten vill diagonala in på platsen. Aktern mot bryggan är jättebekvämt som du säger för att bära av/på grejor mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 Maj , 2017 (redigerade) ... Sen ser jag att kassettstegen sticker ut, ett litet problem om man backar mot bryggan. ... Vår stege har fått lite buckliga rör pga. ivrigt badande så den sticker ut lite mer än den borde, men även tidigare stack den nog ut något. Svårt att undvika att detta händer. Stödet som ska hindra stegen att gunga in under plattformen utsätts lätt för väldigt stor kraft eftersom hävarmen är lång. Stegen är trots allt rätt robust - påstår jag när vår fått buckliga rör - så en törn mot en bryggfender klarar den av. Mackey Redigerad 16 Maj , 2017 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2017 Får väl sätta fjädrar i stegen som tar upp stöten mot bryggan Skönt at slippa fendrarna, visserligen är jag lat och brukar inte ta de när jag är ute bara över dagen men nu slipper folk reta sig på det. Konstigt att det är så få båtar som akterförtöjer. Få båtar är ju bekväma att gå ombord på förifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser