Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Holgersson

Fixa till glaset i instrumenten på en Sea Ray

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en Sea Ray 240 Sundancer -00 med instrument som är riktigt tråkiga i glaset, några nära på omöjliga att läsa av.

Innan jag ger mig på att byta ut dem så tänkte jag höra med er om det finnns något sätt att "polera" upp dem och och göra dem mer lättavlästa. Nu är det ju som vanligt när man får de här bra idéerna att båten är 8 mil bort men man hittar en bild istället som, til viss del, kan beskriva problemet.

Alla idéer välkomnas, men självklart så tas de med "egen erfarenhet" lite mera seriöst

Har en Sea Ray 240 Sundancer -00 med instrument som är riktigt tråkiga i glaset, några nära på omöjliga att läsa av.

Innan jag ger mig på att byta ut dem så tänkte jag höra med er om det finnns något sätt att "polera" upp dem och och göra dem mer lättavlästa. Nu är det ju som vanligt när man får de här bra idéerna att båten är 8 mil bort men man hittar en bild istället som, til viss del, kan beskriva problemet.

Alla idéer välkomnas, men självklart så tas de med "egen erfarenhet" lite mera seriöst

post-109772-0-84508900-1494451040_thumb.png

Redigerad av Holgersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig tandkräm på ett finger brukar funka att polera med eller Sonax Plastic Scratch Remover, https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-kromvard/rubbing/rubbing-pa9164sv(dyrare än tandkräm).

Vanlig rubbing till båten med efterföljande polering funkar också, har jag läst.

I svåra fall bör man kunna våtslipa, rubba och polera precis som man gör när man lagar gelcoat på båten.

Alkohol förstör vissa plaster, plexiglas som tvättats med t-sprit krackelerar efter en tid.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde tandkräm på mätarglasen på en amerikansk båt av annat fabrikat förra veckan

Aldrig testat tidigare men det funkade otroligt bra  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

polerat upp mjölkiga matta strålkastare med putsmedel för spisen glashäll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars finns det speciella polermedel till strålkastare och baklyktor till bilar, det funkade jättebra på en Citroën DS, en sen 70-tals padda, som jag hade det tvivelaktiga nöjet att få meka med för något år sedan.

Jag köpte det polermedlet på Biltema, använde det även på några andra sorters "platsglas" blev rätt skapligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr brukade man fräscha upp jaktplanens plexihuvar med en snabb torkining med kloroform.

Vanligt polermedel till plexi borde fungera bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde piloten putsningen från insidan i luften? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara på väg mot fienden ;)

En kompis hade denna uppgift när han gjorde lumpen, han lärde sig snabbt skillnaden på lä och lovart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag använde tandkräm på mätarglasen på en amerikansk båt av annat fabrikat förra veckan

Aldrig testat tidigare men det funkade otroligt bra :)

Funkar Pepsodent eller måste det vara amerikansk tandkräm?

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Aldrig testat tidigare men det funkade otroligt bra :)

Funkar Pepsodent eller måste det vara amerikansk tandkräm?

..

Pepsodent fungerar säkert, den är ju amerikansk :rolleyes:

"Pepsodent toothpaste was introduced in the USA in 1915 by the Pepsodent Company of Chicago. The original formula for the paste contained pepsin, a digestive agent designed to break down and digest food deposits on the teeth, hence the brand and company name."

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde svenskköpt Colgate Sensation White

Skulle inte tro att någon annan fungerar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara på väg mot fienden ;)

En kompis hade denna uppgift när han gjorde lumpen, han lärde sig snabbt skillnaden på lä och lovart!

Somnade han och trillade ner när han putsade på fel sida?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

"Somnade han och trillade ner när han putsade på fel sida?"

Då gälde det att hålla andan och avstånd! Det var ett hedersuppdrag och inte mycket arbete. Han trivdes bra med lumpen. Däremot somnade visst en del kamrater ibland....

Jag har "svetsat" plexiglas med kloroform, Mycket effektivt men väldigt lurigt, god ventilation krävs.  Det är precis som i filmerna, en trasa för munnen och man slocknar nästan direkt. Idag får man inte köpa kloroform men det går att göra själv.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...