Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
mgronlund

Wallasvärmare - Bella Falcon 26 - nollkoll med många frågor...

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Bella Falcon 26 -07 med en minsta sagt bristfällig överlämning och genomgång från tidigare ägare. Behöver er hjälp men en del frågor om själva wallasvärmaren.

  • Vart sitter själva värmaren i en Bella falcon 26:a...har letat som en galning men hittar den inte. Misstänker att säkringen på värmaren löst ut....
     
  • Det sitter en manöverpanel i hytten till värmaren med två knappar. En för 1/1 eller 1/2 effekt på värmen, samt en likadan för fläkten. Visst både man kunna köra endast fläkten utan att värmaren är i gång?
     
  • Om inte ens fläkten i värmaren startar eller låter (eller några dioder tänds på manöverpanelen)- vad kan det bero på, säkring?
     
  • Hur lång tid tar det innan värmen hoppar igång?
     
  • Brukar det finnas en separat brytare utöver manöverpanel till en wallas?
    (Har testat alla brytare jag hittat i båten...)
     
  • Andra tips och råd mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har precis köpt en Bella Falcon 26 -07 med en minsta sagt bristfällig överlämning och genomgång från tidigare ägare. Behöver er hjälp men en del frågor om själva wallasvärmaren.

  • Vart sitter själva värmaren i en Bella falcon 26:a...har letat som en galning men hittar den inte. Misstänker att säkringen på värmaren löst ut....

     

  • Det sitter en manöverpanel i hytten till värmaren med två knappar. En för 1/1 eller 1/2 effekt på värmen, samt en likadan för fläkten. Visst både man kunna köra endast fläkten utan att värmaren är i gång?

     

  • Om inte ens fläkten i värmaren startar eller låter (eller några dioder tänds på manöverpanelen)- vad kan det bero på, säkring?

     

  • Hur lång tid tar det innan värmen hoppar igång?

     

  • Brukar det finnas en separat brytare utöver manöverpanel till en wallas?

    (Har testat alla brytare jag hittat i båten...)

     

  • Andra tips och råd mottages tacksamt!

 

 

Du har väl en skorsten/avgasrör från värmaren så du kan följa avgasslangen baklänges.

 

1/1 och 1/2-fart är för värmen. Du måste alltid starta på 1/1-fart och när indikeringen tänds att värmaren blivit varm så kan du slå över till 1/2-fart om du vill minska värmen.

 

Fläkten kan köras för friskluft utan att ha värmen igång. Rätt kass effekt!

 

Om värmaren inte ger något ljud ifrån sig (inte heller på fläktläget) så är det nog elfel. Du får nog leta vidare efter vilken kabel o säkring som går till värmaren. Om fläkten går men inte värmaren vill starta så kan det vara överhettningsskyddet som utlöst. Det sitter på värmaren.

 

När värmaren startas så börjar det surra i fläkten en stund. Samtidigt värms tändspiralen upp (kan noteras genom att spänningen i batterierna sjunker, tändspiralen tar rätt mycket effekt). Efter en stund börjar bränslepumpen ticka. Om det kommer bränsle till värmaren så kan det ibland osa lite bränsledoft från avgasröret/skorstenen på värmaren. Om allt fungerar så känns det efter en stund värme från utblåsen. En stund senare tänds indikatorlampan att värmaren är tänd och uppnått driftvärme.

 

OBS att du måste stänga av värmaren med 1/1 - 1/2 - knappen till noll-läget. Då slutar bränslepumpen att ticka, fläkten går vidare tills lågan slocknat och värmaren kylts ner. Om du bryter strömmen med huvudbrytaren innan värmaren stannat så kan du skada värmaren (det brinner ju då fortfarande inne i den utan att det är luftcirkulation).

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack!!

 

Det var lite strul med elförsörjning men nu funkar allt som det skall. Tack och bock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...