granis76 0 Postad 8 Maj , 2017 Jag har en Ultraflex hydraulstyrning som behöver luftas. Försöker hitta någon adapter/nippel för att koppla oljeflaskan till påfyllningshålet vid ratten. Det enda jag hittar på nätet är det här, men tyckte priset var lite väl saftigt: http://www.comstedt.se/produkt/pafyllning-sats. Vet inte heller om det passar gängan till den jag har. Är det viktigt att man har en gängad koppling eller kan man trycka in slangen om den är lite smalare än hålet? Någon som har tips hur man kan göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 9 Maj , 2017 Transparant slang från biltema + slangnippel även det från biltema. Till detta en tratt eller så sätter du ytterligare nippel i ett flasklock. Nipplar finns med olika gängor/diameter till slang. Använde dessa delar till min seastarrenovering. Kostade under hundringen. Hutlöst dyrt att köpa färdigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Maj , 2017 Visst! Jag köpte an sats med tre olika trattar på Biltema, tog den minsta och trängde på en enkel plastslang som jag hade hittat nånstans. Hittade även en liten bit plaströr som jag satte i andra ändan av slangen. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Trattar-3-st-2000017014/ Klippte av slangen så pass lång att en var något längre än min ratts radie (jag har en stor träratt). Men klart, man får vara försiktig så man inte överfyller, det kan ju bli litet söligt. Totalkostnaden... 39kr, och då blev det två trattar över som kan användas till andra saker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Maj , 2017 Vet inte riktigt vad du menar med att lufta? Styrningen ska vara självluftande... Men ska du fylla på så kommer du att upptäcka två saker. Dels att det behövs väldigt lite olja (om du inte har ett läckage för då måste du återfyllas mer) Dels att det kommer att läcka eftersom du drar ratten fram och tillbaka, då pressas olja upp i röret om du har en gängad anslutning - annars pressas oljan ut förbi röret och det läcker. En anslutning är bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 Maj , 2017 Inte bara läcka. Det kan komma luftbubblor under tryck till pumpen och då kan oljan stänka rakt upp i taket. Been there donera that... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
granis76 0 Postad 9 Maj , 2017 Tack för alla tips! Verkstad hävdar att inget läckage finns, bara lite som rinner över från rattpumpen vid körning eller vid temperaturskillnad. Jag tror att det är läckage, kan inte vara rimligt att det ska komma så mycket olja och uppenbarligen har det kommit in luft i systemet. Jag trodde att jag behöver skölja igenom systemet med olja för att få ut bubblor, inte bara fylla på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 9 Maj , 2017 Normalt kan man fylla på rattpumpen när nivån sjunker utan att lufta. Hur känns styrningen? Stum eller svampig? Mjukt eller hackigt vid rattutslag? Om du nu bestämmer dig lufta, när du anslutit slang och fyllt tratt/flaska med olja, vänta med luftning tills du ser att oljan är fri från bubblor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Maj , 2017 Låter ju som om du har för mycket hydraulolja i rattpumpen. Jag har haft en läckande styrcylinder en gång så jag vet precis hur det känns då det är för lite olja i systemet. Först känner man en knackande eller kuggande känsla i ratten, sedan märker man att man får snurra på ratten många varv innan man får roderutslag, sedan har man inget roderutslag alls. Luftning sker med påfyllningsskruven borttagen, en trasa eller hink inunder är bra om du har överfyllt. Ratten vrids fram och tillbaka mellan fulla rattutslag tills dess att du slutar höra ett bubblande ljud från rattpumpen och tills dessa att du ser att styrcylindern reagerar som den skall. Om det är kinkigt kan man behöva koppla bort en eller båda hydraulslangarna från cylindern och med en hink till hands låta det flöda fritt, men det skall egentligen inte behövas, eller du kan ju kanske praktisera detta om du har fått i för mycket olja. Varning för oljekladd! Har du föresten fler än en styrplats? isåfall får man ju avlufta båda sina rattpumpar. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
granis76 0 Postad 10 Maj , 2017 Låter ju som om du har för mycket hydraulolja i rattpumpen. Jag har haft en läckande styrcylinder en gång så jag vet precis hur det känns då det är för lite olja i systemet. Först känner man en knackande eller kuggande känsla i ratten, sedan märker man att man får snurra på ratten många varv innan man får roderutslag, sedan har man inget roderutslag alls. Luftning sker med påfyllningsskruven borttagen, en trasa eller hink inunder är bra om du har överfyllt. Ratten vrids fram och tillbaka mellan fulla rattutslag tills dess att du slutar höra ett bubblande ljud från rattpumpen och tills dessa att du ser att styrcylindern reagerar som den skall. Om det är kinkigt kan man behöva koppla bort en eller båda hydraulslangarna från cylindern och med en hink till hands låta det flöda fritt, men det skall egentligen inte behövas, eller du kan ju kanske praktisera detta om du har fått i för mycket olja. Varning för oljekladd! Har du föresten fler än en styrplats? isåfall får man ju avlufta båda sina rattpumpar. .. Kan inte svara på om det är för mycket olja, får kolla det. Iaf har jag också exakt det problemet du beskriver med knackande och kuggande känsla och att det bhövs mycket rattutslag för att styra åt ena hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Maj , 2017 Ok, den känslan, ja då rekapitulerar jag, då är det för litet olja. Fyll på be någon snurra på ratten medan du själv kryper runt och leter efter läckor. Troligaste är att det är en anslutning eller cylinderns packningar i gavlarna. Om "kolvringen" en O-ring, är kass läcker det inte och knackar inte, men å anda sidan styr det väldigt dåligt. Unde den perioden min cylinder läckte hade jag en hink ståendes under denna, och kunde återanvända oljan efter det att den passerat en finmaskig sil, en symptomatisk behandling. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
granis76 0 Postad 10 Maj , 2017 Har nu fyllt på knappt 2 dl olja vilket gjorde susen! Iaf så köndes det så, båten står fortfarande på land. Använde minsta biltematratten, skvätte i lite i taget samtidigt som jag vred på ratten. Mycket lättare än jag befarade . Det verkar som att läckan är på baksidan av rattpumpen vid kopplingen till ena slangen. Får se vad jag gör med det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Maj , 2017 Jaha, bra att du hittade läckan. Dom där slangkopplingarna har ju invändiga konor, lätta att dra sönder... Men gör så att då på båda sexkantshylsorna man ser i bilden vid blåa pilen, kopplar en fast nyckel eller i nödfall skiftnycket och med mothåll drar försiktigt. Får du då inte tätt så får du byta ut kopplingen, kopplingarna. Det kan tänkas man kan fuska till det med gängtape, eller kanske lin, jag misstänker att hydrauloljan kanske löser upp gängtapen. Men detta är då en fuskåtgärd, se till att få det ordentligt gjort! Bra om du sedan kan sanera den där hydrauloljan under läckan, den är kladdig och aggressiv mot vissa typer av plast. Jag sölade på locket till en säkringsdosa, som då blev "frostat". Luktar illa gör den också, eller så hade min hydraulolja härsknat... Lägg en oljesugsduk inunder, den suger effektivt upp allt oljespill, finns att köpa på Biltema. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinjosefsson 0 Postad 8 Juli Hej, har samma problem som ovanstående med att styrningen hackar och att det går åt fler varv än vanligt för att styra. Fylla på och lufta är min plan men är inte vid båten nu och undrar om nån vet vilken dimension på slang det ska vara för att passa nippeln vid ratten? Tack så länge, /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 8 Juli Ring till dem som för märket på styrningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 9 Juli 2017-05-08 vid 22:21 skrev granis76: Jag har en Ultraflex hydraulstyrning som behöver luftas. Försöker hitta någon adapter/nippel för att koppla oljeflaskan till påfyllningshålet vid ratten. Det enda jag hittar på nätet är det här, men tyckte priset var lite väl saftigt: http://www.comstedt.se/produkt/pafyllning-sats. Vet inte heller om det passar gängan till den jag har. Är det viktigt att man har en gängad koppling eller kan man trycka in slangen om den är lite smalare än hålet? Någon som har tips hur man kan göra? Jag använder alltid oljekanna när jag fyller rattpumpen. Då ser man nivån, och det blir mindre dräll. Sitter det inte två luftnipplar på cylindern, en i var ände. Om man kopplar ihop dem med en slang och öppnar dem och vrider på ratten åt ena hållet pumpas oljan runt i systemet och tar med sig luften. Man får även vrida på rodret åt ena och andra hållet för att få ur luften ur cylindern. Fyll efter med oljekannan när nivån sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser