Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Frost37

Val av ny styrpulpet, hjälp mig!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er!

Nu är det dags att byta ut Dc:n mot styrpulpetare i sexmetersklassen. Eftersom det krävs ett himla åkande land och rike runt om man ska prova alla intressanta båtar så vänder jag mig till er på forumet för råd.

Valet står mellan följande båtar:

-Nordkapp 605 Enduro med Evinrude150 HO

-Flipper 600 SC med Mercury 150

-Finnmaster S6 med Yamaha 150

Den enda jag provat i vatten är Flippern.

Kom gärna med kommentarer om ovan nämnda båtar och även gärna med fler alternativ i prisklassen 350-400.000kr

Tack på förhand

Redigerad av Frost37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle enkelt säga Flippern (har erfarenhet av märket) numera har Flipper skärpt till sig när det kommer till sjöegenskaper och kvalitet, för 25 år sedan var det inte så men då var dom matcho :ph34r:  så folk ville ha dom inkl undertecknad, men det är ju du som ska äga, vårda båten ömt. Så det är ju du som måste göra ett val.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo just det Norsk tillverkade Hydrolift B)  Mittpulpet 21-23 fot går inte av för hackor, djupare V botten går väl inte att hitta så sjöegenskaperna är ju mycket goda. Men dom e rätt så dyra så under en halv mille för en ny inkl motor är nog orealistisk :rolleyes: , kolla efter en bättre beg istället. Oftast har ägarna till en 23:a vårdat båten ömt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo just det Norsk tillverkade Hydrolift B)  Mittpulpet 21-23 fot går inte av för hackor, djupare V botten går väl inte att hitta så sjöegenskaperna är ju mycket goda. Men dom e rätt så dyra så under en halv mille för en ny inkl motor är nog orealistisk :rolleyes: , kolla efter en bättre beg istället. Oftast har ägarna till en 23:a vårdat båten ömt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rocad 606 är värd att prova. 

Uttern s64 inte helt dum den heller. Inombordare och går faktiskt riktigt gott i sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ombord på en Finnmaster S6 i går. Den stod på land i en utställningshall. Fin båt, styrpulpeten är dragen åt styrbord vilket lämnar öppna ytor åt babord för att komma åt att fiska till exempel. Förarplatsen är till vänster men det går fint att klämma in sig på passagerarplatsen till höger. Det finns plats mellan fribordet och stolen för detta. Båten har egentligen bara två stuvutrymmen. Det under soffan bak är inte gigantiskt. Däremot finns det enormt mycket plats i centerkonsolen. Kanske blir det lite svårt att komma åt alla grejer där då de kan hamna långt in.

Just nu kör jag Bowrider men tidigare hade jag en centerkonsol. Jag tycker att om man ska ha en konsolbåt så ska den vara i mitten så att man får fri passage på bägge sidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input angående båtval.

Jag har nu provat en rad olika styrpulpetare i denna klass och Nordkapp var ju överlägst roligast att köra men som familjebåt föredrar jag nog Flipper 600SC som är mer stabil och har högre fribord.

Finnmastern var fin men jag kommer nog slå till på Flippern, tyvärr så lämnar den lokala återförsäljaren av Flipper en hel del att önska.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken bara... du är ju mer skyddad i en DC än i en styris? Du kommer inte sakna det? För med din budget finns mycket att välja på, främst begagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade styrpulpet innan vi skaffade DC, vi har saknat styrpulpeten hela tiden. Så det är inte aktuellt med DC igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...