Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Northtorp

Batterifråga (för tusende gången)

Rekommendera Poster

Hej.

Förutsättningar idag.

2st Banner Energy Bull 140Ah servicebatterier.

1st Banner  Buffalo Bull 145Ah startbatteri.

Ett kraftigt skiljerelä slår till när startnyckeln vrids om övrig tid frånkopplad.

Därutöver finns ett BEP elektroniskt skiljerelä som sluter vid 13,40Volt och skiljer ifrån startbatteriet vid 12,80Volt.

Solcellsregulatorn är kopplad till servicebatterierna.

Nu till min fråga.

Jag behöver köpa nya batterier och tänkte istället köpa tre sthttps://www.batteriexpressen.se/product.html/fritidsbatteri-12v-140-ah-bosch-l5075--etn-930140080-kampanjpris-10-rabatteller liknande och därmed strunta i ett specifikt startbatteri.

Fungerar det eller kommer jag att få problem med kortare livslängd och/eller startproblem? Motorn är en VP D6

Anledningen är att jag vill kunna utnyttja en del av kapaciteten i "startbatteriet" på kvällen-natten innan skiljereläet slår ifrån.

Vad tror expertisen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, redan idag bör det ju vara så att du använder en del av startbatteriet till förbrukningen eftersom reläet inte slår ifrån startbatteriet förrän vid 12,8V. Och batterierna du länkar till verkar ha tillräckligt hög startkapacitet (har dock inte kollat) även för din motor.

Vill du vara på säkra sidan kan du ju ha med dig ditt nuvarande startbatteri och koppla in i nödfall. Ser du att det funkar så kan du ju lämna det batteriet hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tudor-Exide kör kampanj på dualbatterierna då får du både start och fritids funktionen i samma batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker att kapaciteten 140 Ah är onödigt* stor för startbatteriet. Bättre att ha ett mindre startbatteri som har speciellt goda högströms-egenskaper då den kraftiga startmotorn på 3,1 kW (nästan 5 hästkrafter) drar typ 260A**. Då kan du istället ha större batteribank (servicebatteri) utan viktökning och slipper fundera på alternativa elkopplingar för att ibland "låna" ström ur startbatteriet.

Kollade den klickbara PDF:en i din trådhuvudlänk ovan, lite hafsigt hopkommen men som "kapacitet" anges nog 140 Ah och 800 A(EN). Vet inte riktigt vad "A(EN)" står för men det gör förhoppningsvis någon annan på forumet? Nån sorts motsvarighet till CCA (Cold Cranking Ampere)??
post-86835-0-96327400-1494404050_thumb.jpg

Haha, blev f.ö. litet fascinerad av lockets labyrint. Förr hade man sex stycken helt separata kammare (2,1V-celler) med varsin skruvkork för påfyllning av destillerat vatten. Numera behövs knappast vattenpåfyllning så täcklocket saknar öppningsbara korkar. Men under täcklocket döljer sig alltså en labyrint där batterisyran kan rinna emellan kamrarna? Förmodligen en mycket listigt utformad labyrint som förhindrar vätskeutbyte vid normala rörelser, typ terrängkörda landfordon eller sjögångsutsatta båtar??  
post-86835-0-52091500-1494404134.jpg

*) Jättehög strömstyrka då startmotorn jobbar. Men hur många sekunder gör den det med normalt lättstartade motorer?
[Omräknat till timmar per säsong blir det behövliga Ah-talet alltså ändå förvånansvärt litet. Exempel: säg att du gör 100 starter på 10 sekunder vardera vid 300 A, blir 1000 sekunder eller 0.27 timmar. Ah-talet  amperetimmar skulle teoretiskt bli 83 för att klara detta utan minsta laddning. Nu har du ju i praktiken laddning och vill inte djup-urladda, men ändå. ]    
**) Om inte startmotorn kärvar, för i så fall kan strömstyrkan lätt skena iväg till 1000A eller mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har jag åxå gjort.

Stoppade i ett litet... tror 60Ah starbatteri, så fick jag plats med lite större förbrukningsbatterier.

Starbatteriet laddas ju i första hand samt laddas även av solcellerna men används endast till start.. nån sekund några ggr/sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...