Northsea 3 Postad 6 Maj , 2017 Törs man köra wallas 85 med fläktkåpa under natten? Blev varnad för syrebrist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 Maj , 2017 Syrebrist är det ingen större risk för, det är rökgaserna som man skall se upp med. Syret som förbränns i processen ersätts genom tillströmning i tilluftsventilerna, så dom måste såklart finnas och vara öppna. Rökgaserna leds ut genom skorstenen så den måste ju finnas och vara rätt ansluten. Jag tror inte att det är varken större eller mindre risk med en sån här jämfört med någon annan fast ansluten värmare. De värmare som man bör använda med viss försiktighet är av typen "Origo HeattPal", som inte har skorsten. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2017 Eftersom rökgaserna går ut genom skorstenen så är det riskfritt om nu båten är hermetiskt tillsluten som en ubåt. Men då är redan risken stor pga att människorna omvandlar luften till CO2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 7 Maj , 2017 Tack för svar. Lite öppet på en ventil då kanske. Ska jobba hårt för att få bort fukten under natten och tror wallasen kan hjälpa till mycket. Även ribbor under kojen. Tar gärna emot fler tips om panelen har! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 Maj , 2017 (redigerade) Det som tillför mest fukt inne i båten är ni själva dels genom utandningen men också överraskande mycket genom svettning. Så förmodligen är det fuktigare inne i båten än utanför, lite beroende på relativ luftfuktighet och temperatur. Så se till att det finns både till- och från-luft i båten, kör med värmaren så tar den varma luften med fukten ut. Fukt och ventilation har det skrivits åtskilliga avhandlingar om men om man bara har koll på grundprinciperna så klarar man sig långt. /B Redigerad 7 Maj , 2017 av Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2017 Ja det är egentligen oerhört enkelt: Kall, fuktig luft in. Värm, luftfuktigheten sjunker. Torr, varm luft tar till sig fukten och tar med sig fukten ut. En luftvärmare som tar sin luft utomhus är perfekt. Spisen ovan tar sin förbränningsluft från kabinen och bör dra ut mycket fukt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 Maj , 2017 Ja det är egentligen oerhört enkelt: Kall, fuktig luft in. Värm, luftfuktigheten sjunker. Torr, varm luft tar till sig fukten och tar med sig fukten ut. En luftvärmare som tar sin luft utomhus är perfekt. Spisen ovan tar sin förbränningsluft från kabinen och bör dra ut mycket fukt också. Jag håller med dig, förutom en liten detalj. Det är den relativa luftfuktigheten som sjunker. Och eftersom varm luft kan bära mer fukt än kall så fungerar det du sa mycket bra om man ser till att ha god ventilation. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2017 "Det är den relativa luftfuktigheten som sjunker." Helt rätt, mängden fukt(vatten) är konstant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 Maj , 2017 "Det är den relativa luftfuktigheten som sjunker." Helt rätt, mängden fukt(vatten) är konstant. Vi är överens broder, det där kan vara lite tricksigt att förklara dock. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser