Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Northsea

Inverter startar om

Rekommendera Poster

Installerade en 220v tv med 17 watt förbrukning, driver den med en 300w inverter via cigguttaget. Allting fungerade strålande några timmar, sen på kvällen började invertern trilskas. Den startade om sig själv flera gånger, provade med laddning av telefonen och likadant.

Efter natten provade igen och det fungerade perfekt.

Hade 12.8v när jag mäter uttaget.

Fick tips om att lägga invertern direkt på batteripolerna istället, men svårt att få plats med invertern nära. Vad tror ni, är det kablarna till cigguttaget som är veka eller möjligen glapp i cigg? Försökte vrida och tog ut och satte dit igen men ingen skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl yrkesskadad, men.............

Jag brukar placera grejerna - i detta fall Invertern - där jag vill ha dom.

Sen drar jag en avsäkrad ledning dit där prylen sitter.

300 w blir väl sådär en 25 A på 12-voltsidan och lämpligtvis en 2x6mm2 ledning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen får invertern för lite spänning vilket kan bero på dålig kontakt mellan batteri och inverter.

En kortare väg med så litet kontakter som möjligt är alltid bättre. 300W är inte så mycket men har man tex 1500W så bör man ansluta direkt till batteriet via säkring.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen får invertern för lite spänning vilket kan bero på dålig kontakt mellan batteri och inverter.

En kortare väg med så litet kontakter som möjligt är alltid bättre. 300W är inte så mycket men har man tex 1500W så bör man ansluta direkt till batteriet via säkring.

De där cigg-uttagen är rätt så kassa, för liten kontaktyta mellan plus-piggen på hanen och plattan i botten på honan.

Dessutom kan små kontaktytor på minussidan, det kan se olika ut men en del hanar har ju bara en smal bygel på utsidan som skall både hålla fast kontakten och vara minusanslutning.

Kort sagt det blir för stor resistans, för mycket spänningsfall.

Byt till annat kontakdon, eller då, anslut direkt till batteriet över en adekvat säkring.

Jag hade en gammal 12volts tjock-TV, som jag kopplade via cigg-uttag, TV´n drog rätt mycket ström och det blev så stort motstånd i kontakten. som blev till värme, som smälte plasten...

Skitkontakter, jag förstår inte varför sådana blivit någon slags standard i båtar och bilar.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den gamla, 14mm kontakten (också till ciggtändare) fungerade mycket bättre. Min vattenkokare på 180W fungerade mycket bättre med 14mm kontakt. Problemet är att jag inte orkar byta längre.

Hade man utvecklat 14mm kontakten med förgyllt/försilvrade kontaktytor mm så hade det varit utmärkt. En gång har jag sett en variant på den med yttre, gängad ring så den blev vattentät. Men det blev tydligen inge succé. 

I vissa fall, typ till pumpar mm använder jag sk XT60 kontakter som används i modellvärlden. Den fungerar perfekt och kostar bara några kronor.

post-80529-0-88323200-1494158634.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...