Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Segelsugen

Funderar på att köpa segelbåt, tacksam för råd och tips.

Rekommendera Poster

Fördelen med rorkult är att det är en enkel konstruktion som få saker kan paja på, den tar lite plats i sittbrunnen, du har en bra känsla i den och känner om du behöver trimma om seglen pga högt rodertryck. Ratten har sin fördel på breda båtar då du annars får problem att sitta på kanten och styra (det vill man, bäst sikt där) utan en jääättelång förlängare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan sakna rorkulten ibland, man känner mycket mer. Men för mig var ratt ett absolut krav, jag fick ont i ryggen med rorkulten. Med ratt kan jag sitta bekvämt. Det var tydligen fler som gjort samma upptäckt när jag pratat med andra. Tyvärr har jag Teleflex men ska byta till hydraul.

Autopilot mm brukar finnas när man köper en begagnad båt. Båtar i denna prisklass brukar vara välutrustade.

Har man ungdomar i den åldern ska man absolut ha akterhytt, ungdomarna har inte alltid samma dygnsrytm som vuxna.

Idag har jag en 32-fotare med rejäl akterhytt, rejäl 90-tals motor, stor genua och masthead rigg. Den seglar jag alldeles förträffligt själv, faktiskt löjligt enkelt att hantera själv trots avsaknad av neddragna fall. Ungdomarna i akterhytten har ersatts med bra-att-ha-grejier. Ungdomarna kommer numer i par och vill absolut ha ett eget utrymma. Men oftast är de bara med på dagsutflykter och då är det bra att det finns lite utrymme i båten.

Köp inte en för liten båt, vill man byta upp sig så är det svårt eller omöjligt att sälja den gamla.

Och jag hade lätt klarat din budget. I mitten på juni förra året hade priserna antagit en behaglig nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag efter första sommarens övning skulle skaffa lite större båt hittade jag en modell som hette Compis... med akterruff. HAde mentalt köpt en men hann inte ens titta eftersom den såldes för snabbt.

Har sett en sån i klubben, aldrig varit i den men dom verkar ha haft den länge, verkar nöjda och är ibland ett gäng folk ombord.

VAr inte rädd att köpa större båt än du tror dej vara bekväm med, om du redan från början tror att du kommer vilja ha större framöver.

Alternativet att hyra är nog åxå vettigt, så du kommer underfund med vad du vill ha.

När du väl ska köpa kan du nog komma överens om att få hyra båten i en vecka först och dra av hyran på köpeskillingen när du köper båten. Då får du möjlighet att testa och se om det är rätt alternativt en veckas seglingssemester utan att behöva köpa fel..

Så erbjöd jag när jag sålde.

Det blev bra för båda parter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har kappseglat på en Scampi några gånger, Även Gotland runt.
Båten seglar bra även på havet men har stort försegel så du får jobba lite, men det finns rullgenua så enkelt att minska segel.
Vet ej hur bra en något inrullad genua fungerar vid segling men borde väl vara ok.

Skick på segel? Saknas rullkapell för förseglet? Kostar en slant med nya.
Båten ser välhållen ut enligt bilderna och en hel del utrustning följer med, hur gammal är den?
Bra med stora rodret.
Skick på motor bör kollas, kan bli dyrbart om den behöver bytas.
Är gasolflaskan installerad med dränering ut ur båten vid ett eventuellt läckage? Annars måste du fixa det.
Supstuga som täcker hela sittbrunnen och att man kan stänga ute regn men framförallt mygg är mycket trevligt, ser att det ingår sittbrunnskapell är det samma sak som supstuga?

Kanske elsystemet behöver gås igenom och uppdateras?
Komplettera med en sjökortsplotter gärna med ekolod som förenklar navigationen samt papperssjökort.
Lite trångt med 4 ombord och dina barn växer snabbt och kan vara skönt att de har ett eget krypin vilket saknas på en Scampi.
Läs mer på Sailguide, kolla synpunkterna samt även Scampiförbundet.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Scampi har jag tittat på en gång, klart trevlig båt. Det som avgjorde det för min del den gången var att det inte är ett separat toalettutrymme, det är inte alla som trivs med att skita för öppen dörr. Litet pentry, jag ville ha ett längsgående pentry och dinett, det fungerar bättre. Imitt fall blev det en Mamba 31, hygglig seglare ett inrede helt i trä. Stor stickkoj där man kunde sova två.

Scampin har ett helt rätt pris, bra utrustning mm. Motorn är bra, 12hk brukar räcka till. Min är den snällaste diesel jag haft på att starta och gick att veva igång hur lätt som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Scampi, utförandet kan nog skilja sig åt, i min är det dörrar på båda sidor om toautrymmet. 

Väldigt gott om plats i salongen, på bekostnad av sittbrunnen. Från början var rorkulten så lång att det blev jobbigt att slå om man var fler än två, men jag sågade bort några decimeter.

Tycker båten är lätt att hantera ensam, den flyter som en kork på vågorna när det går lite mer sjö. Genuan har jag inte sett som ett problem, klart det vore kul att kryssa med självslående fock men det blir väl lite bilkänsla? Uppskattar kraften i genuan, och man kan ju rulla in en bit om det blir jobbigt, men då får man flytta skotpunkten, vilket jag inte fattat första gången. Kostade 500:- till segelmakaren.

Hade tidigare en S30 och det var ju en helt annan sak. Scampin kan ju till och med segla förutan vind, men i S30 startade jag motorn när det gick under 5 knop. Å andra sidan var det riktigt kul när det blåste, gick en gång Visby-Nynäshamn med snittfart 10 knop, rejäl slör, ungarna skrek av glädje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är kul när det går undan och det finns ju även större kölbåtar som planar. Seglar en S30 (nya modellen) med högre mast så den känns inte trög i lättare vindar. Upplevde en spännande och snabb nattsegling mellan Byxelkrok på Öland och Arkösund en kolsvart septembernatt med farter på mellan 10-12 knop.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att nattsegla med drag är en upplevelse, ganska ofarligt, det är ju inte så många andra ute ;)

Åkte runt 42 knop (ej segel!) i beckmörker, det var ännu mer spännande, i synnerhet när man inser att båtägaren har nollkoll på radarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt tacksam för svar!

Vad tror ni om en Scampi 30 ?

Finns en på blocket

https://www.blocket.se/kalmar/Scampi_30_72738534.htm?sa=1

Kom gärna med synpunkter gällande den båten ;)

Min andra båt, som jag hade en sommar, var Scampi.

Helt fantastisk båt. Enkel segla och sköta även ensam.

Det första vi gjorde var att sy upp sittbrunnstält..

Anledningen att vi bytte bort den var att sittbrunnen blev för liten, inte i hamn där den funkade perfekt, vid segling om en eller fler "åkte med" utan att vilja vara med "aktivt" vid segling.

Annars var vi 4 vuxna nybörjare, som alla drog i tampar, skot mm, ute några helge. Fantastisk båt.

Dom som köpte den ligger vid bryggan bredvid oss. Dom är oftast två pers plus hund.. ibland är dom nogra till. Dom e ybernöjda.

Efter den ville jag hitta så exakt likadan båt som möjligt med större sittbrunn..

Kanonbåt.

Hittade väl inga direkta svagheter.. min hade motor fram... men den "trånga" förpiken var absolut hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också sneglat lite på scampi då det dykt upp ett gäng på blocket...ska väl egentligen inte byta upp mig men blir lite sugen från 26fotaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Scampi är ju dessutom en del av svensk båthistoria vilket man kan läsa om i Bengt Jörnstedts bok Rena linjer, ren segling. Kanske inte ett skäl att köpa Scampi men kul läsning om man gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ringde på den Scampi 30 på blocket, säljaren bor i Tyskland och säljs genom en vän i Sverige som inte vet något om båten, han vet ej om motorn är bytt eller renoverad, han vet inte hur gamla seglen är mm. Säljaren i Tyskland har fått en stroke och är okontaktbar.

Jag känner att jag får avstå, känns för osäkert.. Hade det varit en Svensk ägare som tagit hand om båten och visste vad han hade hade jag inte tvekat, båtmodellen verkar trevlig.

Hade jag vetat allt om Scampi och kunnat besiktiga den hade jag åkt och tittat på den men jag är rädd att jag åker på en mina och får uppgradera/renovera allt för mycket.

Jag tar tacksamt mot tips på båt till salu som kan vara av intresse ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt så är motorn YSB12 från sjuttiotalet, jag hade en YSM från 1980. Ypperlig motor, betydligt bättre än många andra.

Men 40 år är mycket så ett motorbyte på 70tkr kommer nog snart.

Ganska väl utrustad och det verkar finnas prutmån. 

Det finns flera liknande med ett uppskattat medianpris på runt 75tkr vilket skulle bli ca 145tkr för en båt med ny motor, inte så illa tror jag.

Jag som är snål Skaraborgare hade nog åkt ner och tittat, det finns mycket annat kul att se i Karlskrona.

Troligen är båten svårsåld, det finns ingen ägare som behöver pengarna till en ny båt osv.

Titta, är allt ok så bjud 65tkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kanske 10-15 år sedan funderade vi på Scampi för att vi hade flera bekanta som seglat dom och varit nöjda. Vi hade även sällskap av en Scampi under flera år på semestern. Jättefina båtar men vi valde bort den efter att ha tittat på en Murena. Bättre sittbrunn och inget inre förstag var det som avgjorde för oss. Supernöjda med den under tiden vi ägde henne. Så det kan också vara ett tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...