Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
U6200CC

Mercruiser 4,3 mpi 2003 går varm

Rekommendera Poster

Hej! Har en Uttern C68 med en Mercruiser 4,3 Mpi som går varm och larmar! Båten är ny för mej och enligt förra ägaren är impellerm bytt 2016. Finns det något annat som kan hindra kylvattnet att flöda än defekt impeller ?

Limporna blir heta och det verkar som om vattnet ej cirkulerar somdet skall.

Tacksam för tips! Hälsningar Torben i Varberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för drev? Troligtvis Alpha one och då sitter impellern i drevet. 

Är motorn färsk eller sjövattenkyld? Om den är färskvattenkyld så kan det vara ombyggt med en motordriven impellerpump och separat vattenintag i botten på båten, sitter nog en kulventil där då som måste öppnas. Alpha drevets pump brukar ha för dålig kapacitet för att fungera 100 med färskvattenkylning.

Och om föregående ägare bytt impeller har han fått ihop det rätt, har båten körts säsongen 2016 med nya impellern av föregående ägare?

 

 

Det finns flera felkällor varav impellern är den vanligaste. 

Defekt impellerhus

Fel ihopsatt

Slang klämd

Sjövattenfilter

Defekt termostathus

Om separat vattenintag, är ventilen öppnad.

I o med att limporna blir varma så kan man nog utesluta termostat,  motorns cirkulationspump och övriga motordefekter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dags att byta avgaslimpor kanske? Om de suttit sedan 2003 är det inte osannolikt att de rostat sönder.

Redigerad av Smatte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för ditt svar ! Kan denna motor dåligt men skall försöka förklara!!

Motorn verkar vara både färskvattenkyld med glykol och saltvattenkyld !!

Jag undrar om det finns någon termostat för saltvattnet som kanske ställer till det?

Eller cirkulerar saltvattnet hela tiden? Impellern drivs av remmen och sitter i underkant på motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och då kanske det finns en enkel förklaring till ditt problem. Om du följer ena slangen från den remdrivna pumpen som troligtvis går till intaget i botten på båten. Den andra slangen från pumpen går då till värmeväxlaren.

 

På intaget i botten sitter det med all sannolikhet en kulventil som måste öppnas för att få in kylvattnet.

 

Om det är så att den ventilen varit stängd och du kört motorn ett tag så kan impellern tagit skada då dessa inte tål att gå torra någon längre tid.

 

Ang funktionen för färskvattenkylningen så funkar det förenklat enl följande:

Vatten sugs in via impellerpumpen till ena sidan av värmeväxlaren och dumpas i avgaslimpor eller avgasknän (beroende på om det är hel eller halvsystem). Så Ja det flödar hela tiden motorn är igång. Glykolvattnet cirkulerar i motorn via andra sidan av värmeväxlaren med hjälp av motorns cirkulationspump (vattenpumpen) och via motorns termostat.

Mao det funkar som på en bil fast istället för luft genom bilkylaren så sitter det en värmeväxlare som kyls av sjövattnet, vilket då är helt skilt från motorns glykolvatten.

 

Avgasdelarna som nämnts i ett svar här ovan kan naturligtvis också vara en bov i dramat om dessa är igenrostade, dock så brukar det resultera i andra problem tex genomrostning, men visst allt kan inträffa. Och som skrevs kan nog vara dax att byta. Brukar hålla runt 15 år och är ide att byta innan haveri uppstår.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...