Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Hej. Jag har tänkt att byta motorrumsisolering på motorhuven. Jag kikade på biltema och dom har två olika som skiljer sig mycket i pris, då antar jag att det skiljer på isolering också? länkar: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000018990/ Jag har tänkt att köra på den dyrare varianten, är det någon som har erfarenhet? Läste artikeln om detta i livet ombord och där nämnde dom att tungmatta i kombination med skumplast är det bästa men att dom inte rekommenderar det till motorhuven då tungmattan kan lossa. Några erfarenheter av detta? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 5 Maj , 2017 Om du inte sett den innan: https://hamnenplay.solidtango.com/video/160513-batfixarskolan-lackman-ljudisolering 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 5 Maj , 2017 Karnag har länkar till några bra artiklar, http://www.karnag.se/ljudisolering.html Överför man informationen till Biltemas produkter så ska du köpa den dyrare isoleringen. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Karnag har länkar till några bra artiklar, http://www.karnag.se/ljudisolering.html Överför man informationen till Biltemas produkter så ska du köpa den dyrare isoleringen. Mackey Okej, men finns det bättre på marknaden än Biltemas dyrare variant? För om man kollar på Hjertmans så verkar deras utbud vara som biltemas billigare variant och då är ändå Hjertmans en båtbutik. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorrum/motorrumsisolering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Maj , 2017 Jag har använt både Biltemas och en båtaffärs tjockare matta, som är "självhäftande"... Motorrummet var nyrenoverat, motorn var urlyft. Ny topcoat och rentvättat med acteton... Men det där med självhäftande var ju inte så sammt, redan säsongen därpå var jag tvungen att limma i kanter och skarvar med kontaktlim. Lika bra att kontaktlimma med en gång, och täck skarvarna med silvertape. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 5 Maj , 2017 En porös "bucklig" yta absorberar ljudet bättre än en slät lite hårdare yta (typ folie). Sedan gäller det att hindra väggarna och luckorna i motorrummet att svänga med ljudvågorna och därmed släppa igenom ljudet. För att förhindra detta monterar man ett tungt material. Jag tror du kommer långt om du läser det Karnag länkar till. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2017 Ett ämne med mycket trams, Karnag vet ganska bra vad de pratar om, Hamnen-videon gör det inte alls men är säkert duktiga på att klistra. Egentligen är det väldigt enkelt, man ska omvandla ljudtryck till värme. Ljud är förtätningar och förtunningar av luften alltså ett tryck som pulserar med (o)ljudets frekvens. Ljudtryck kan också omvandlas till hastighet med en lufttransformator, trumpeten är en lufttransformator. Ljudisolering handlar om att ljudet ska passera in i ett material som bromsar trycket som då omvandlas till värme, visserligen mycket små mängder men ändå värme. Det ideala materialet är väldigt "soft" på ytan för att sen bli mer och mer kampakt dvs har högre densitet. Glas/mineralull är bra material och för att få bra ljudisolering lägger man flera lager med olika densitet. Det ekofria rummet som man använder tex vid högtalarmätningar mm har meterlånga kilar där den breda basen sätts på väggen. Ju närmare väggen ljudet kommer desto mer tvingas ljudet in i "kilarna". Det fungerar men lägre frekvenser är svårare. Därför är det vågiga materialet helt överlägset det med slät yta. Sen måste den bakomvarande väggen också konstrueras rätt eftersom om den sätts i rörelse som vid låga frekvenser, så kan den emitera (avge) ljud på andra sidan. Det man gör då är att försöka få väggen att "äta upp" vibrationerna. Enklast med blygummimatta som har en hög inte viskositet. Eller som extrema högtalarbyggare, dubbla väggar med sand emellan. Så om man har väl dämpade väggar, ett lager med hög densitet typ de gamla typerna av motorrumsisolering och ett yttersta lager med stor yta (=vågigt) så kommer man långt. Sen finns det ytterligare tricks. Mäter man ljudtrycket från motorn under körning vid olika varvtal så ser man ibland toppar som kommer sig av resonans någonstans. Leta efter dem och förstyva dessa. Det kan även komma av stående vågor pga rummet (som ju inte bör ha några parallella väggar). Resonanser kan man döda med resonatorer, i sin enklaste form, Helmholtzresonatorer (ett rör av rätt länga, tillslutet i ena ändan. Men de fungerar bara inom ett smalt frekvensområde. I en konsertlokal arbetar man ofta med ett antal resonatorer mm. ACUSTIMET är ett nytänkande, jag förstår principen men har inte sett det i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Jag har använt både Biltemas och en båtaffärs tjockare matta, som är "självhäftande"... Motorrummet var nyrenoverat, motorn var urlyft. Ny topcoat och rentvättat med acteton... Men det där med självhäftande var ju inte så sammt, redan säsongen därpå var jag tvungen att limma i kanter och skarvar med kontaktlim. Lika bra att kontaktlimma med en gång, och täck skarvarna med silvertape. .. Tack för den infon, tyckte att det lät smidigt med självhäftande men då är de bättre att stärka upp med kontaktlim också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Ett ämne med mycket trams, Karnag vet ganska bra vad de pratar om, Hamnen-videon gör det inte alls men är säkert duktiga på att klistra. Egentligen är det väldigt enkelt, man ska omvandla ljudtryck till värme. Ljud är förtätningar och förtunningar av luften alltså ett tryck som pulserar med (o)ljudets frekvens. Ljudtryck kan också omvandlas till hastighet med en lufttransformator, trumpeten är en lufttransformator. Ljudisolering handlar om att ljudet ska passera in i ett material som bromsar trycket som då omvandlas till värme, visserligen mycket små mängder men ändå värme. Det ideala materialet är väldigt "soft" på ytan för att sen bli mer och mer kampakt dvs har högre densitet. Glas/mineralull är bra material och för att få bra ljudisolering lägger man flera lager med olika densitet. Det ekofria rummet som man använder tex vid högtalarmätningar mm har meterlånga kilar där den breda basen sätts på väggen. Ju närmare väggen ljudet kommer desto mer tvingas ljudet in i "kilarna". Det fungerar men lägre frekvenser är svårare. Därför är det vågiga materialet helt överlägset det med slät yta. Sen måste den bakomvarande väggen också konstrueras rätt eftersom om den sätts i rörelse som vid låga frekvenser, så kan den emitera (avge) ljud på andra sidan. Det man gör då är att försöka få väggen att "äta upp" vibrationerna. Enklast med blygummimatta som har en hög inte viskositet. Eller som extrema högtalarbyggare, dubbla väggar med sand emellan. Så om man har väl dämpade väggar, ett lager med hög densitet typ de gamla typerna av motorrumsisolering och ett yttersta lager med stor yta (=vågigt) så kommer man långt. Sen finns det ytterligare tricks. Mäter man ljudtrycket från motorn under körning vid olika varvtal så ser man ibland toppar som kommer sig av resonans någonstans. Leta efter dem och förstyva dessa. Det kan även komma av stående vågor pga rummet (som ju inte bör ha några parallella väggar). Resonanser kan man döda med resonatorer, i sin enklaste form, Helmholtzresonatorer (ett rör av rätt länga, tillslutet i ena ändan. Men de fungerar bara inom ett smalt frekvensområde. I en konsertlokal arbetar man ofta med ett antal resonatorer mm. ACUSTIMET är ett nytänkande, jag förstår principen men har inte sett det i verkligheten. Tusen tack! Mycket utförligt skrivet. Jag skall testa detta med två lager. alltså en slät och sedan en vågig. Sedan får jag se hur jag gör på skotten, men där skulle du då rekommendera tungt material? För att det "helt enkelt" skall förhindra att den avger ljud på andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Här hittade jag något http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/ Det borde vara en så kallad "tungmatta"? Så denna matta plus ytterligare en borde ju göra susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Vad tror ni om detta? Först ett eller två lager av denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/ Sedan ett lager http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/ För att sedan avsluta med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2017 Sista länken funkade inte men jag antar du det ska vara 369221. Jo det kommer att blir bra, riktigt bra. Tänk på att motorrummet ska vara typ "gastätt". Första lagret behöver inte vara heltäckande eller dubbelt. Knacka på skottet innan du börjar, oftast får man ett ljust tick-tick när får på mattan ska det låta mörkt gonk-gonk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2017 Sista länken funkade inte men jag antar du det ska vara 369221. Jo det kommer att blir bra, riktigt bra. Tänk på att motorrummet ska vara typ "gastätt". Första lagret behöver inte vara heltäckande eller dubbelt. Knacka på skottet innan du börjar, oftast får man ett ljust tick-tick när får på mattan ska det låta mörkt gonk-gonk. Ja, såg nu att länken inte fungerande, konstigt.. Vad menar du med att de inte behöver vara heltäckande? skall jag inte täcka så mycket som möjligt med den tunga mattan? Den hindrar väl ljudet från att komma ut på andra sidan? Tycker du att jag skall göra såhär på motorhuven också eller är risken att det blir för tungt med den tunga mattan så de finns risk att det lossnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2017 Anledningen till den tunga skivan är att den ska minska möjligheten för för plywooden (eller vad det nu är) att röra sig. I kanten sitter ju plywooden fast och kan ändå inte röra sig, därför behövs ingen tung matta i ytterkanten, det blir bara tungt. Huven ska helst isoleras på samma sätt, mycket ljud kommer där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 6 Maj , 2017 Anledningen till den tunga skivan är att den ska minska möjligheten för för plywooden (eller vad det nu är) att röra sig. I kanten sitter ju plywooden fast och kan ändå inte röra sig, därför behövs ingen tung matta i ytterkanten, det blir bara tungt. Huven ska helst isoleras på samma sätt, mycket ljud kommer där. Okej tackar för detta. Skall åka till biltema och inhandla lite grejer och ge mig på detta projekt nästa vecka. Idag hade det varit fint med en båttur, vilket väder! Men då är det klart att man sitter på jobbet just för att det är så fint väder *suck* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 8 Maj , 2017 Har en fråga till. Om man kollar på biltemas "vanliga" isoleringsplatta så har denna platta en slags folie som skall tåla värme. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/ Nu är ju min plan att ha denna som mellanlager och utanpå ha en ljuddämpningsmatta av skumplast utanpå detta. Det står att skumplastplattan uppfyller kraven i fritidsbåtsdirektivet. Då antar jag att det är okej att ha denna ytterst längst mot maskinen och att den tål värmen som blir? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 8 Maj , 2017 Och frågan är? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Maj , 2017 Ja...? Du menar den blanka ytan? I skarvarna mellan två sådana plattor skall du tejpa med en speciell silvertape. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 9 Maj , 2017 Vet inte varför inte hela meddelandet gick iväg.. Jo dom plattorna har folie och tål värme. På biltemas dyrare isolering är det av skumplast typ. Och det står att det följer ISO reglerna för fritidsbåtar. Då bör dessa ha minst samma tålighet mot värme som de andra med folie? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 Maj , 2017 Följ rådet du fick med att limma! Jag isolerade mitt motorrum i fjol och efter två dagar fick jag göra om allt där jag satt den tunga tunna biltemamattan, den lossnar lätt. Den mattan med folie på valde jag att köpa på hjertmans istället, den är billigare och det brukar vara bättre grejer därifrån överlag. "Asfaltsgummitmattan" från biltema har jag förövrigt satt lite överallt på dolda ställen i båten. När motorn blev nästan helt tyst efter isoleringen hörde man ju istället allt annat som vibrerar i båten. Men den mattan är suverän att sätta på insidan av skåpluckor, under spislocket, under middagsbordet etc etc. Jag bytte även all gummilister under durkar och motorluckan. Resultatet blev kanon. Min gamla skrammeltraktor blev en helt annan båt där man bara hör och känner den gamla md11ans lugna tysta avgasdunk istället. Överlägset den bäst investerade tusenlappen för att förbättra båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 11 Juni , 2017 Hej igen. Jag har bytt motorrumisoleringen nu men tycker inte att det hjälpte så mycket tyvärr. Och då kom jag att tänka på att någon nämnde att det är viktigt att hela motorrummet är isolerat. Jag började kika och såg då att ventilationen som sitter ovanför motorn och går ut i aktern var ganska stort hål. Jag tror att det är detta hål som avger stora del av ljudet. Skulle man kunna göra en lösning där och bygga en box och isolera insidan av denna boxen för att rama in utrymmet från hålet till motorrummet och ut i aktern? Någon annan som gjort någon liknade lösning? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 12 Juni , 2017 Det finns ju olika former av luftljuddämpare man kan använda. Man kan nog meka till en själv också genom att bygga en låda med en skiljevägg och ljuddämpa lådan. Viktigt är att man får rätt dimension så att luften inte får sugljud pga för hög hastighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 12 Juni , 2017 Ja jag har sett att det finns på hjertmans. Dock tror jag att det blir krångligt att montera då hålet ovanför Maskin är ganska stort. Skiljeväggen är för att undvika att ljudet studsar eller? Känns som att det ska vara ganska kompakt låda i så fall. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2017 Väldigt mycket ljud kommer just från insuget. En insugningsljuddämpare är enkel att tillverka, jag har någon gång lagt upp en skiss på en sådan men hittar den inte nu. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 12 Juni , 2017 Okej bchemac, om du skulle hitta den så är jag väldigt intresserad! Skulle hjälpa mig mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2017 Hittade bilden! Dimensioner med 3x insugningsrörets area. På min 9hk var det 28mm så trängsta delen bör vara 20 cm2. Den jag gjorde anslöts med 75mm slang så inre bredd blev 75+2x20mm isolering dvs 115mm och minsta höjd 20 mm. Utvändig höjd ca 160mm. Siffror ur minnet men låter rimligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 12 Juni , 2017 Tusen tack! i dagsläget har jag inget rör utan det är bara ett öppet hål från motorn och upp bakom ryggstödet i aktern, sen går det ut genom ett galler i aktern. Men känns som att detta ändå är en lösning som kommer hjälpa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 12 Juni , 2017 46 minuter sedan, bhemac säger: Hittade bilden! Dimensioner med 3x insugningsrörets area. På min 9hk var det 28mm så trängsta delen bör vara 20 cm2. Den jag gjorde anslöts med 75mm slang så inre bredd blev 75+2x20mm isolering dvs 115mm och minsta höjd 20 mm. Utvändig höjd ca 160mm. Siffror ur minnet men låter rimligt. Jag försöker förstå måtten och tanken bakom det men får inte riktigt ihop det. Är det krångligt för dig att rita ut måtten på skissen? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2017 Återkommer ikväll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2017 Och nu är det kväll: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser