moggep 27 Postad 5 Maj , 2017 Hej, Jag ska byta batterier i min förbrukarbank, och i samband med det tänkte lägga till ytterligare ett batteri. Jag har idag två batterier i förbrukarbanken, samt ett startbatteri. Dessa tre står på samma ställe. Det finns inte plats där för ytterligare ett batteri utan att jag måste bygga om hela batteriboxen. Jag har ett passande utrymme några meter (kabelvägen) bort, där jag tänkte ställa det tredje förbrukarbatteriet. Jag vill helst inte flytta startbatteriet, då det kommer längre bort från motorn isf. För att säkerställa att laddning och förbrukning dras jämt ur batterierna så är förbrukarbanken parallellkopplad diagonalt, dvs plus på batteri 1 går till plus på batteri 2 och sedan till plusplinten, minus på batteri 2 går till minus på batteri 1 och sedan till minusplinten. För att fortsätta ha det kopplat så måste jag dra tre kablar till det tredje batteriet. Vad händer om jag bara parallellkopplar det tredje batteriet med två kablar? Kommer laddning och förbrukning att hamna snett då? Dvs kommer de två första batterierna att få jobba mer än det tredje som står längre bort? Hoppas ni förstår hur jag menar utan en skiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Maj , 2017 Förstår inte det där med tre kablar? Plus till plus och minus till minus, inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 5 Maj , 2017 Plus till plus och minus till minus. Du kan ju "överdimensionera" kablarna om du vill vid transportsträckan mellan de två olika platserna för batterierna. Det är spänningsfallet du inte vill ha. Jag tänkte göra så i framtiden då det är fullt i min låda. Det är max 1,5-2 meter kabel det handlar om för mig men tänkte dra 50 m2 kabel ändå. Sen köpa crimpkabelskor för 50-10 och löda dem med krympslang på, sådana:Sen använda kabelskor med M10 anslutning. Det kanske inte behövs 50 m2 men den är 20 spänn dyrare metern än 35 m2 kabel vilket på så korta längder inte gör så stor skillnad. Så varför inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2017 Det är inte optimalt men det fungerar. Batteriet längst bort kommer att laddas långsammare men också belastas mindre. Är strömmarna små gör det inget allas men med stora strömmar kommer de närmaste att få lämna mer ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 5 Maj , 2017 (redigerade) Förstod att det skulle bli förvirrande utan en skiss. Frågan är alltså om jag ska koppla in det tredje batteriet enligt Alt 1 eller Alt 2 i skissen. Eftersom batterikabel inte är gratis så vill man ju inte dra onödigt med kabel om det inte behövs. Jag förbrukar sällan mer än 10A, och laddar som mest ca 30A. *Edit, såg att minuskabeln fick fel färg från batteri till plint i Alt 1 i skissen. Redigerad 5 Maj , 2017 av moggep Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2017 Alt 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 5 Maj , 2017 Absolut Alt 1. Är det som du skriver att du aldrig drar ur eller laddar med mer än 30A så hade jag kört 35mm2 kabel. Då håller du spänningsfallet <0.1V om kablarna är 2 meter "enkel väg". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 6 Maj , 2017 Tack för synpunkterna. Jag kör på det enklare och billigare alt 1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 6 Maj , 2017 Ja, kör på alt 1. Funkar tillräckligt bra. Fast alt 2 är "by the book" enligt vissa. Jag har kopplat fyra av mina sex förbrukarbatterier enligt alt 2 och de två andra enligt alt 1, typ, bara för att få en lättare kabeldragning då de ligger en bit ifrån de första fyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser