Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Sailing_The_Blue_Note

Nu börjar resan jag skrev om! Följ gärna med! :)

Rekommendera Poster

Hej kära ni och tack för all hjälp jag fick i den tidigare tråden. Den hjälp och det stöd jag fick betyder mycket för mig och maringuiden kommer alltid ligga nära hjärtat. Hoppas kunna ge tillbaka så småningom när jag kan lite mer om denna värld! :)

För er som inte läst tråden så är jag i full fart med att förbereda en längre seglats. Beger mig om cirka två veckor och blir borta till i höst. Har köpt båt och ska lära mig segla längst Sveriges, Danmarks och en del av Norges kust är det tänkt.

Jag skulle uppskatta om ni besökte min blogg på

www.sailingbluenote.com

www.facebook.com/sailingbluenote

Det kommer uppdateringar dagligen och än mer när jag lättat ankar! :) 

Något som jag skulle vilja be er om är er input! Ni får hemskt gärna ge tips och råd å¨bloggen eller på Facebook eftersom jag kommer gå på många av dom minor som gröngölingar gör! 

Vill någon av er följa med och segla några dagar i sommar så skriv ett meddelande på bloggen eller på Facebook så styr vi ihop något! Det kommer bli en grym sommar, och som sagt, maringuiden ni har betytt mycket för mig!              

:)  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kära ni och tack för all hjälp jag fick i den tidigare tråden. Den hjälp och det stöd jag fick betyder mycket för mig och maringuiden kommer alltid ligga nära hjärtat. Hoppas kunna ge tillbaka så småningom när jag kan lite mer om denna värld! :)

För er som inte läst tråden så är jag i full fart med att förbereda en längre seglats. Beger mig om cirka två veckor och blir borta till i höst. Har köpt båt och ska lära mig segla längst Sveriges, Danmarks och en del av Norges kust är det tänkt.

Jag skulle uppskatta om ni besökte min blogg på

www.sailingbluenote.com

www.facebook.com/sailingbluenote

Det kommer uppdateringar dagligen och än mer när jag lättat ankar! :)

Något som jag skulle vilja be er om är er input! Ni får hemskt gärna ge tips och råd å¨bloggen eller på Facebook eftersom jag kommer gå på många av dom minor som gröngölingar gör! 

Vill någon av er följa med och segla några dagar i sommar så skriv ett meddelande på bloggen eller på Facebook så styr vi ihop något! Det kommer bli en grym sommar, och som sagt, maringuiden ni har betytt mycket för mig!              

:)  

Kul att det snart är dags, stort lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Lagt som bokmärke, ska bli kul och intressant att följa dig :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kul att du kommer iväg. Följer dig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul! Önskar dig lycka till på den här och kommande resor. Kommer definitivt att följa bloggen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul projekt och det kommer att bli en minnesvärd resa, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar all lycka och framgång...

Fair Winds ( Skriver han som ligger inblåst i Nysted... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig och rolig blogg! Detta äventyr skall bli roligt att följa!
Jag röstar för leopard (inte giraff)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imponerande blogg.... här har jag mycket att lära...... för övrigt så röstar jag på leopard... underbart med folk som vågar vara lite kreativa och annorlunda...

Med lite tur så kanske vi möts i någon hamn..

Fair Winds

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När du passerar Kungshamn/Smögen borde ditt naturliga val va Springets småbåtshamn. Ingen Gästhamn, men du kan lägga dig på utsidan min båt "Thallatha". Precis som jag la kompisens blå snipa, när jag körde hem den från Göteborg förra året.

Dessvärre glömde jag ta kort på Smoegens Lord Helsman när vi hade transportseglat den från Klagshamn (Malmö)  för ett par år sen

post-106994-0-59334700-1494048603_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur ser din rutt ut och när lämnar du din hemmahamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du passerar Kungshamn/Smögen borde ditt naturliga val va Springets småbåtshamn. Ingen Gästhamn, men du kan lägga dig på utsidan min båt "Thallatha". Precis som jag la kompisens blå snipa, när jag körde hem den från Göteborg förra året.

Dessvärre glömde jag ta kort på Smoegens Lord Helsman när vi hade transportseglat den från Klagshamn (Malmö)  för ett par år sen

attachicon.gifDSC_1257.JPG

Tack Thallatha, vilken klippa du är! Skickar ett meddelande när jag börjar närma mig och kollar läget. :)

@Silverfox59: Jag tänkte börja röra på mig nästa vecka, men det kommer gå lååååångsamt första biten. Innan jag är trygg med att segla så blir det endast korta etapper. :) Men tanken är att jag följer kusten till Helsingör och ev viker av lägger siktet mot Fredrikshavn, läsö, vrångö och sedan följa kusten mot Norge. 

OM jag förstår hur man gör så ska jag lägga upp en karta där man kan följa resan. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"det kommer gå lååååångsamt första biten"

Med den båten kommer det att gå långsamt för det mesta ;)

Men tryggt och trevligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"det kommer gå lååååångsamt första biten"

Med den båten kommer det att gå långsamt för det mesta ;)

Men tryggt och trevligt!

Det konstiga är att man kommer fram ändå.

Under de åren jag seglade havsfidra gjorde jag nog del längsta seglatserna jag gjort på tre veckor, å när många blekskenare redan var i hamn, hade jag många härliga seglingstimmar framför mig.

post-106994-0-66958400-1494276169_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thallatha, vilken klippa du är! Skickar ett meddelande när jag börjar närma mig och kollar läget. :)

@Silverfox59: Jag tänkte börja röra på mig nästa vecka, men det kommer gå lååååångsamt första biten. Innan jag är trygg med att segla så blir det endast korta etapper. :) Men tanken är att jag följer kusten till Helsingör och ev viker av lägger siktet mot Fredrikshavn, läsö, vrångö och sedan följa kusten mot Norge. 

OM jag förstår hur man gör så ska jag lägga upp en karta där man kan följa resan. :)

Finns ju marinwikki som brukar rekommenderas här, sedan har google en variant av "maps" där man kan lägga in rutter och kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Dessvärre glömde jag ta kort på Smoegens Lord Helsman när vi hade transportseglat den från Klagshamn (Malmö) för ett par år sen

Möjligt du skrivit det tidigare men i så fall har jag missat det, vilken är din hemmahamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Thallatha: Vilken underbar bild, hur många öl får man muta dig med för att visa vart den platsen ligger? :)

@Lindius: Tack, det ska jag implementera under resan, kul redskap!

@Silverfox59, jag har fått låna en båtplats i Åkersberga och kommer under resan hitta en ny hemmahamn är det tänkt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Thallatha: Vilken underbar bild, hur många öl får man muta dig med för att visa vart den platsen ligger? :)

Nu är jag omutbar. Att locka med öl bådar föga.

Misstänker att du menar bilden med min havsfidra på St Håskär.

Platsen bör man bara anlöpa i ,ytterst gott och stabilt väder.

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/st-haskar.html

Den stöfre ringen mitt i sjökortsklippet

post-106994-0-61931600-1495227340_thumb.jpg

Det finns en mycket intressant och säkrare hamn vid den lilla ringen ner till höger.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns även andra som inte behöver mutas... en brygga på grindholmen går ofta att få låna... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...