Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Toxicated

Slipa och bottenmåla

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa en billig excenterslipmaskin, fråga på slippapper

Första slipningen korn?

Andra slipningen korn?

Eller det räcker med en slipning? 

Tänk för det första på att om du enbart har en excenterslip med den lilla påsen för dammuppsamling så räcker inte den till, utan du kommer att damma ner dig, din båt och dina grannars båtar med giftig färg som brukar gå rakt in i plasten. Se till att koppla en dammsugare till.

När jag gjort sådant brukar jag köra 40-korn. Det brukar gå åt papper av h-e, köp ett storpack på en gång. Med dammsugare räcker pappren längre innan de sätts igen.

Använd mask, handskar och heltäckande klädsel. Och skydda din och grannens båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att måla med en godkänd bottenfärg, så du inte behöver göra om jobbet.

Godkänd av vem för vad? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad koplicerat det skall vara, man drar ju inte ner hemdammsugaren och förstör, då måste man köpa en dammsugare också med andra ord.

Vad menar du med färg som går in i plasten? 

Från början var det att jag skulle gå över med stålspackel och 40 våtslippapper. Jag kanske skall hålla mig till det så det inte blir onödigt stort projekt. 

Postad 8 minuter sedan

Toxicated, den 10 Maj 2017 - 10:33, skrev:snapback.png

Jag tänkte köpa en billig excenterslipmaskin, fråga på slippapper

Första slipningen korn?

Andra slipningen korn?

Eller det räcker med en slipning? 

Tänk för det första på att om du enbart har en excenterslip med den lilla påsen för dammuppsamling så räcker inte den till, utan du kommer att damma ner dig, din båt och dina grannars båtar med giftig färg som brukar gå rakt in i plasten. Se till att koppla en dammsugare till.

När jag gjort sådant brukar jag köra 40-korn. Det brukar gå åt papper av h-e, köp ett storpack på en gång. Med dammsugare räcker pappren längre innan de sätts igen.

Använd mask, handskar och heltäckande klädsel. Och skydda din och grannens båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Brukar ta 40-korn våtslippapper till de få fläckar jag slipar. Letar efter ett bra förlängningsskaft som inte har sönder papperet. Bandslip är väldigt effektivt också om man kör försiktigt och det mesta hamnar i påsen som man får tömma emellanåt, finns billigt på Jula t.ex.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - - -

Som det ser ut nu lutar det åt båtmekaren får göra det och då får jag

1 lager epoxi 1 lager vidhäftningsprimer 2 lager bottenfärg

- - - -

Det förslaget från båtmekaren låter inte helt seriöst. Ett lager epoxi ger inte ett fullgott täckande skikt.

Det kan skilja på antalet skikt som rekommenderas från färgtillverkare men titta på någon båtfärgshemsida hur de rekommenderar att epoxiförgen ska läggas på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkänd av vem för vad? 

Av Kemikalieinspektionen. Det är olika bottenfärg beroende på om du har båten på ostkusten, västkusten eller i en insjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad koplicerat det skall vara, man drar ju inte ner hemdammsugaren och förstör, då måste man köpa en dammsugare också med andra ord.

Från början var det att jag skulle gå över med stålspackel och 40 våtslippapper. Jag kanske skall hålla mig till det så det inte blir onödigt stort projekt. 

Det är inte för att komplicera eller krångla till det som jag kommer med råden, utan precis tvärt om. Egen erfarenhet säger att det fina damm som skapas lägger sig över ditt och dina båtgrannars däck kryper ner i plasten (=fastnar, och det ordentligt) och missfärgar den, vilket brukar vara ett litet helvete att får bort. Använder du INTE dammsugare får du därför ett onödigt stort projekt. Det spar dessutom din hälsa och naturen om du använder dammsugaren.

Hur du än gör med botten (skrapar, torrslipar, våtslipar) - bottenfärg är giftigt och skall inte hamna i naturen eller kroppen. Gammal bottenfärg innehåller ofta tennföreningar (TBT) och annat otrevligt som man inte vill ha i sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är lite spretigt det som skrivs.

Du vill inte lägga 30 timmar uta jobbar hellre över.

Då är det uteslutet att ta bort all gammal färg.

Återstår att gå över botten med en spackelspade och skrapa loss det lösaste (2-3 timmar) och sedan våtslipa med 40-papper i en bra hållare och kanske med skaft (1-2 timmar).

Skölj av och låt torka något dygn.

Måla på ett lager bottenfärg (1 timme). Kolla med säljaren vilken typ du ska/får ha där båten används.

Alternativet är att leja bort jobbet, men se till att du får tre lager epoxi.

Bäst är att skrapa/slipa/blästra botten i samband med upptagningen och låta skrovet torka under vintern.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut Peter jag vet att ni skriver av erfarenhet det är just därför jag skriver här , det blev bara komplicerat med tanke på allt som behövs göras, men ni har helt rätt det är så det skall gå till.

Jag är ödmjuk inför era råd och hjälp :) 

Det är inte för att komplicera eller krångla till det som jag kommer med råden, utan precis tvärt om. Egen erfarenhet säger att det fina damm som skapas lägger sig över ditt och dina båtgrannars däck kryper ner i plasten (=fastnar, och det ordentligt) och missfärgar den, vilket brukar vara ett litet helvete att får bort. Använder du INTE dammsugare får du därför ett onödigt stort projekt. Det spar dessutom din hälsa och naturen om du använder dammsugaren.

Hur du än gör med botten (skrapar, torrslipar, våtslipar) - bottenfärg är giftigt och skall inte hamna i naturen eller kroppen. Gammal bottenfärg innehåller ofta tennföreningar (TBT) och annat otrevligt som man inte vill ha i sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja du har rätt, så är nog alternativen, men

1 Varför tre lager epoxi? Mot böldpest?

2 Det borde väl räcka med att slipar ner den, prima och måla två lager bottenfärg, böldpestrisken är liten vad jag förstått det med tanke på våra förhållandevis kalla vatten samt eftersom man tar upp den över vintern. ?

Återstår att gå över botten med en spackelspade och skrapa loss det lösaste (2-3 timmar) och sedan våtslipa med 40-papper i en bra hållare och kanske med skaft (1-2 timmar).
Måla på ett lager bottenfärg (1 timme). Kolla med säljaren vilken typ du ska/får ha där båten används.

Bäst är att skrapa/slipa/blästra botten i samband med upptagningen och låta skrovet torka under vintern.

Mackey          

Redigerad av Toxicated

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men allt som säljs i butik bör ju vara godkänt? Dom kan väl inte ha synpunkter på om man använder väsktkustfärg på östkusten osv, det bör ju bara bli resultatet som kanske inte blir det önskade?

Postad Idag, 17:59

Toxicated, den 10 Maj 2017 - 11:46, skrev:snapback.png

Riro, den 10 Maj 2017 - 11:30, skrev:snapback.png

Godkänd av vem för vad? 

Av Kemikalieinspektionen. Det är olika bottenfärg beroende på om du har båten på ostkusten, västkusten eller i en insjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo - de har synpunkter på om du använder färg som endast är godkänd för västkusten på ostkusten. Eller i en insjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man det kunde man inte tro. Jag hade tänkt använda färg för västkusten då det är där jag bor samt så borde det väl inte göra nån större nytta att använda färg avsett för nått annat område än det man är i, känns lite dumt ju.

Jo - de har synpunkter på om du använder färg som endast är godkänd för västkusten på ostkusten. Eller i en insjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som bor på västkusten - hur är det, målar ni två gånger med västkustfärg? Jag som bor på ostkusten har aldrig målat mer än en gång, med ostkustfärg, och ofta dessutom utspädd så att det går åt knappt en 0,75 l burk till en 30-fots segelbåt. Och har inte haft problem med tulpaner. Försöker undvika att tvätta bort färgen på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du har rätt, så är nog alternativen, men

1 Varför tre lager epoxi? Mot böldpest?

2 Det borde väl räcka med att slipar ner den, prima och måla två lager bottenfärg, böldpestrisken är liten vad jag förstått det med tanke på våra förhållandevis kalla vatten samt eftersom man tar upp den över vintern. ?

Mackey          

Tre lager epoxi lägger man för att hindra vatten att absorberas i skrovet under sommaren. Det är absolut inte nödvändigt, men jag skulle vilja påstå att det inte är så stor idé at bara lägga ett lager epoxi. OM du ändå gjort botten skrovren så lägg på tre lager eller inget lager.

Om du ska göra det enkelt och snabbt så gör som jag föreslår, ta bort det som är löst, våtslipa, låt torka, måla på bottenfärg av rätt typ för de vatten du har båten i.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom "böldpest" är ett problem med halvgenomsläppliga membran (osmos) så kan för få lager (=färre än vad respektive tillverkare anger att det skall vara) göra att risken för böldpest ökar. Jag säger därför - ingen epoxy eller rätt antal lager epoxy.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...