Pafa 0 Postad 3 Maj , 2017 Har haft isär min johnson 55 hk från 78.a och bytt impeller. Nu när jag nu plockat ihop den igen får jag inte i växlarna, varken fram eller bak.(reglaget går inte att rubba ens en mm)Har jag gjort något fel ???? när jag satte ihop motorn. någon som har några tips och ide´r ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 3 Maj , 2017 Hej, Vad stod reglage och motor i för läge när du plockade av växelhuset? Troligen har du reglaget i ett läge och har sen rört växelföraren när du bytte impellern så de är "ur synk" nu när du satt tillbaka. Plocka av huset igen och försök matcha innan återmontering. Osäker på hur väljaren beter sig på Johnson, men ofta är backen obelastad och hoppar lätt i när föraren rörs, så möjligen står reglage i neutral, men växelhuset i back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pafa 0 Postad 3 Maj , 2017 Kanon , får kolla det . Tror ,men är inte säker på att den stod i neutralläge när den plockades isär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 3 Maj , 2017 (redigerade) Om man råkat skruva in eller ut växelföraren som sticker upp ur växelhuset så har en justering rubbats. Första gången jag bytte pump på min Evinrude 50 så noterade jag att växelförarstången inte "var ordentligt inskruvad". Spände åt den, något jag fick ångra efter att ha satt samman motorn och inte fick växellägena att stämma hur jag än justerade reglagevajrarna. Bara att skruva bort växelhuset och justera växelstången genom att skruva ut den till rätt längd. I en tabell i verkstadsmanualen framgår det hur långt utskruvad stången skall vara med växeln i neutral. Man mäter mellan växelhuset och mitten av hålet uppe på stången. Enligt den: 48-60 hp Kort rigg 1973-1974: 16, 7/32 tum 1975-> 15: 29/32 tum Lång rigg 1973-1974: 21, 7/32 tum 1975-1981: 1985> 20, 29/32 tum 1982-1984: 21, 23/32 tum TS får själv lära sig mäta i tum eller konvertera till mm :-) Redigerad 3 Maj , 2017 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pafa 0 Postad 4 Maj , 2017 Har nu kollat och reglaget står i neutral och så även växelhuset.Propellern går alltså att snurra på . Har plockat isär igen , några tips på vad jag kan göra nu ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pafa 0 Postad 25 Maj , 2017 (redigerade) Satte igår ihop motorn igen efter att kontrollerat längden på växelföraren . Den går Inte att sjustera eller röra den upp eller ner. Motorn starar på första försöket Måste man plocka isär hela växelhuset nu ??? Eller finns det nåt annat man kan göra ???? Redigerad 25 Maj , 2017 av Pafa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Maj , 2017 Det låter jättekonstigt att växeln inte funkar. Det blir ofta lätt fixade problem då någon ovan byter impeller på motorer där växling sker med en vridande rörelse, men sällan eller aldrig med en motor som denna där växling sker med en dragande/skjutande rörelse som på denna.Det finns i princip ingenting i växelhusets mekanism som kan pajas utifrån, om du inte brukat våld vid demonteringen och dragit hårt i stången (40). Jag skulle ta isär igen och försäkra mig om att växlingsmekanismen i övre delen av motorn fram till reglaget löper lätt och sedan testa att få i växlarna genom att dra/skjuta i (40) samtidigt som drivaxeln roteras för hand. Du bör kanske ha en medhjälpare till detta. Lyckas du inte rubba (40) och få i växlar så är det nog tyvärr demontering eller byte av växelhuset som gäller, men kanske kan du lösa problemet genom att ta bort (50). Jag törst dock inte garantera att detta är problemfritt, men den borde gå att sätta tillbaks utan problem.http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1978/55E78S/GEARCASE/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pafa 0 Postad 4 Juli , 2017 Nu har jag fått ordning på växelhuset Det var växelföraren som ärjat fast i genoföringen av aluminiun. killen på verkstaden fixade det på 30 min, plockade isär och smörjade. Nu blir det åka av !!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser