Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Grankott3

Skadad propeller

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag undrar hur stor risken är att motorn tar skada av att fortsätta använda denna skadade propeller.

Motorn är en 10 hk Honda fyrtaktare från 2005.

post-110486-0-51865800-1493754065_thumb.png

Redigerad av Grankott3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket svårt att svara hur stor risken är men att motorn skadas är väl ganska tydligt?

Bussningarna mår inte bra och axeln kommer ta stryk.

Jag skulle ta proppen till en propellerfirma som får fixa till den. Kostar bara några hundringar. Själv fick jag en propp med skador som liknar din fixad på Propellertrim i Stockholm. De jämnade till det böjda och svetsade i det som var bortskavt samt målade. Kostade inget! De hade väl inget att göra just då (och så var nog chefen på semester!).

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket svårt att svara hur stor risken är men att motorn skadas är väl ganska tydligt?

Bussningarna mår inte bra och axeln kommer ta stryk.

Jag skulle ta proppen till en propellerfirma som får fixa till den. Kostar bara några hundringar. Själv fick jag en propp med skador som liknar din fixad på Propellertrim i Stockholm. De jämnade till det böjda och svetsade i det som var bortskavt samt målade. Kostade inget! De hade väl inget att göra just då (och så var nog chefen på semester!).

Tack för tipset om propellerfirma.

Jag håller till i Göteborg och har hittat en del sådana firmor.

Ska se vad jag kan få för pris.

Hoppas att cheferna har tagit tidig semester! = )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att ett företag tar "några hundra"/"gratis"/"bullängd" för ett sånt här jobb.

Passa på att lämna in nu, firman lär inte finnas länge till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellertrim är en stor etablerad firma och det är givetvis inte här de hämtar in sina pengar. I dagens läge när många köper proppar på nätet gäller det för butikerna att knyta folk till sig. Jag har inte själv handlat där, men de jag vet som gjort det har alla fått bra råd. 

De propellergubbar som varit griniga är snarare de som idag hyttar med näven någon annan stans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara alls. Ta en hammare och knacka till bladen och kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...