Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
eli87

Yamaha 30 hk -98 startmotor fortsätter gå efter start

Rekommendera Poster

Tjenare. Har en yamaha 30 hk från 1998, 3 cylindrig 2-taktare. Fick bytt solenoiden på verkstad förra året innan vinterkonservering eftersom jag lyckats ha sönder den första när jag skruvade dit den. Nu när jag startar motorn går startmotorn på direkt när man slår på tändningen, man ska ju behöva vrida nyckeln lite till för detta och sedan när motorn startat ska den nyckeln åter till läge 1. Startmotorn fortsätter även att gå efter motorn är startad. 

Hittade en gammal tråd med ett svar från Jarb: enligt det han skriver kan jag då isolera problemet till tändningslås och kablaget fram till solenoiden ifall jag brytit kontaktstycket som sitter innan solenoiden och om startmotorn då stannar, vilket den också gjorde när jag testade. 

jarb, den 13 Jul 2014 - 10:48, skrev:snapback.png

Slingan ser ut såhär: När du vrider nyckeln till startläge går det spänning på brun sladd till startreläet som skickar på ström till startmotorn. När du släpper nyckeln till körläget ska spänningen på brun sladd försvinna och startreläet släppa. Du har felet i tändningslåset, kablaget eller startreläet.

Strax innan startreläet sitter ett kontaktstycke med brun och svart sladd. Om startmotorn slutar snurra när du delar detta har du felet i tändningslåset eller dess kablage. Fortsätter startmotorn snurra trots delat kontaktstycke är det mest sannolikt att startreläet är kasst.

http://www.maringuid...iden-yamaha-40/

Vad tror ni är det så att jag behöver nytt startlås? 

Ha de gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du bekant med mätinstrument? det borde vara en enkelmatch att mäta upp tändnigslåset för att se om det fungerar som tänkt, en multimeter och lite tänk borde räcka för att få till det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under förutsättning att du inte gjort något alldeles galet vid inkopplingen av det nya startrelät och heller inte gjort några andra omkopplingar så är sannolikheten hög att det är fel i låset. Men för att säkert veta måste man mäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack båda två. 

Det stämmer Guestsson, märkte när jag var nere idag att det glappar i låset, vrider jag tillbaka nyckeln typ 5 mm så stannar startmotorn utan motorn stannar. Försökt få bort glappet men utan resultat. Det finns inte så mycket spelrum kvar innan tändningen slår av så blir å beställa en ny. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...