Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Henkee

Bensintank och batterier

Rekommendera Poster

Skaffade ny båt inför förra säsongen, en Starfisher av årsmodell 2013.

Vi är väldigt nöjda och allt håller en mycket hög kvalite och bra finish. 

Men som ni ser på bilden så är batterierna placerade precis jämte bensintanken på 270 liter.

 

Elkopplingar och Tankanslutningar i utrymmet är proffsigt gjorda så inget att klaga på där.

Vi har även en motorfläkt som används flitigt för att snabbt evakuera eventuella gaser. 

 

Men jag undrar ändå om detta är vanligt i nyare båtar? Åsikter?

 

post-89392-0-81183800-1493649931_thumb.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl CE-märkt? Då kan du vara helt trygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart CE-märkt. Annars hade jag inte köpt den.

Känns ändå lite olustigt att ha batterier jämte tanken..

Men det kanske bara är jag? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också batterier i samma utrymme som bensinmacken, dock inte riktigt så nära som dina. Är en Jeanneau från 2012. Gällande CE-märkning så är väl det inte någon jättebra "garanti" då det är självkontroll som gäller för att ett företag skall få sätta CE-märke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart CE-märkt. Annars hade jag inte köpt den.

Känns ändå lite olustigt att ha batterier jämte tanken..

Men det kanske bara är jag? :)

Jag skulle nog tycka detsamma men man får lita på att prylarna är noga uttänkta.

En gång hade jagen båt med bajstank i plast. Jag drömde mardrömmar om den. Nu byter jag RF tanken mot en i plast. Tog nog 20 år och en massa läsande innan insåg att plasten är bättre.

 

Troligen vänjer du dig snabbare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också batterier i samma utrymme som bensinmacken, dock inte riktigt så nära som dina. Är en Jeanneau från 2012. Gällande CE-märkning så är väl det inte någon jättebra "garanti" då det är självkontroll som gäller för att ett företag skall få sätta CE-märke.

Precis min tanke också, CE märkning är ju något som företaget själv utfärdar, oftast med hjälp av ett konsultbolag. Även vapen kan vara CE märkta och de är ganska fartiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det inte att ett företag bara garanterar säkerheten, det är oändligt mycket mer komplicerat än så. För att förstå helheten så är det ganska mycket att sätta sig in i, inte någon snabb och enkel forumslösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har också batterier i samma utrymme som bensinmacken, dock inte riktigt så nära som dina. Är en Jeanneau från 2012. Gällande CE-märkning så är väl det inte någon jättebra "garanti" då det är självkontroll som gäller för att ett företag skall få sätta CE-märke.

Precis min tanke också, CE märkning är ju något som företaget själv utfärdar, oftast med hjälp av ett konsultbolag. Även vapen kan vara CE märkta och de är ganska fartiga.

 

Batterier får sitta i samma utrymme som bränsletankar, men inte ovanför eller under tanken.

 

Självklart kan man fuska med en egencertifiering, men det kan bli dyrbart både ekonomiskt (böter och skadestånd) och tappade marknadsandelar när fusket uppdaga.

 

CE-märkning är ett bra sätt att lägga allt ansvar på en produkts säkerhet på tillverkaren.

 

Vapen kan inte vara CE-märkta. Antingen ska de vara CE-märkta eller så ska de inte vara det. Det finns ingen valmöjlighet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...