Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
raol

När nåt plötsligt saknas och man inte vet varför...

Rekommendera Poster

Tillbringade lördagen med att göra i ordning segelbåten inför säsongen. Eftersom båten ligger i med masten på handlade det om att sätta på bommen och få på seglen, och hänga på utombordaren. Jag blev klar sent och orkade inte ge mig ut då, men på söndagsmorgonen var det vackert väder så jag stack ut en sväng.

 

Jag lämnade hamnen och började svänga upp mot vinden för att hissa storseglet. Tittade upp på vindexen för att se vindriktningen och såg just inget alls. Vindexen var borta. Inte ens en stump kvar. Senast jag vet att den satt på sin plats var vid sista segelturen i september förra året.

 

Jag tror inte att nån har klättrat upp i masten för att sno den, och jag har verkligen svårt att föreställa mig att den skulle kunna blåsa loss. Det skulle i så fall diskvalificera den från att fungera i vanliga situationer. Så hur har den kunnat försvinna spårlöst? Kan det vara en fågel som krockat med den, eller försökt sätta sig på den så den brutits av och ramlat i sjön?

 

Nå, nog klarar jag mig utan den men den är praktisk att ha i många lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De brukar sitta med gänga i ett hål eller med mutter. Lägg dig vid mastkranen, klättra upp och titta. En ny kostar inte mycket och bör vara att bara skruva dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en plan för hur en ny ska på, och nej, de är inte dyra. Men hur fasen försvann den? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Min gissning är att låtskrivande på något sätt gänget ut sig och sedan har vinden gjort resten.

 

Väntar med spänning på upplösningen på denna deckargåta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske SHTCA (Swedish High Tech Crime Association) provat sin nya windex-insamlare?
Eller Jönssonligan??
:ph34r: 
post-86835-0-86864600-1493634664_thumb.jpg
 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruffhäxorna snor ibland en Vindex för att hitta rätt vindvinkel på sin väg mot Blå Jungfrun har jag hört...

För länge sedan knäcktes min Vindex på H-båten av en mås som satte sig på 'akterspröten' och därvid knäckte alu-stolpen som var lätt anfrätt av saltstänk och tidens tand.

En hamn-kollegas Vindex delade på sig i en kuling så vindpilen försvann, bara spröten satt kvar. Centrumskruven av mässing/brons hade brutits av, bara en gängad stump satt kvar i hålet.

Vindex är ett förträffligt instrument för oss seglare men knappast stöldbegärligt. Du bör kolla om sjöfågel eller vinterstormar har varit framme... ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Min gissning är att låtskrivande på något sätt gänget ut sig och sedan har vinden gjort resten.

 

Väntar med spänning på upplösningen på denna deckargåta.

 

Mackey

 

Visst låter det om Vindexen ibland när det piper i så hela masten vibrerar och då kan säkert också låsskuvar lossna. Någon speciell 'Vindexlåt' kan jag inte påminna mig, bara Jussis 'Till Haaa aa a vs till havs...'

Visst är det bra med stavningskontroll... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på vilket ord som rättstavningsfunktionen bytt ut mot låtskrivande...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på vilket ord som rättstavningsfunktionen bytt ut mot låtskrivande...

 

Jag också. "Låsskruven" kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Toppenjobb" kan man kanske kalla jobben högst upp i masten.

Bevittnade i helgen en seglare som monterade vindex, givare för vindinstrument och VHF-antenn med hjälp av båtmansstol och hustrun vid vinschen, det gick bra.

 

Tips, om du har en badplats med hopptorn i närheten är det många gånger att bättre alternativ att befinna sig i hopptornet med båten nedanför, än i en svajig mastkran. Av sakens natur är det ju också "segelbåtsdjupt" inunder hopptorn, och än har ju badsäsongen inte kommit i gång, om man bortser från året-runt-badarna, men de hoppar sällan från hopptorn...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå stavningskontroll, alla andra skriver "Vindex" utom jag (och tillverkaren) som skriver "Windex". Och ni har helt rätt, manicken borde fanimej heta Vindex! :)
För det svenska ordet vind passar väl bättre in i sammanhanget än engelskans wind (= vinda hem typ någon winsch, vinsch, whinch... what ever. :-)?

En sak som jag inte visste om windexarna är att pilen tydligen vilar på en safir enligt DENNA SAJT.

[Gamla mekaniska armbandsur hade på stenåldern ofta skryt-text på urtavlan typ "7 jewels". Orsaken till detta kvalitetsbegrepp är nog dels att juveler är dyra, dels också att osmorda lagringar måste vara riktigt spetsiga för minsta friktion. Och därmed helst juvel-hårda med tanke på slitage.]

En sak som jag däremot vet om windexarna är att plastkvaliteten var usel förr, max 2 år i solen innan plasten smulades sönder var det som gällde. Ungefär samtidigt som patentet gick ut så blev detta åtgärdat, kan numera hålla uppåt tio år eller mer. [Host host, bra att utvecklingen av plasters UV-tålighet "råkade" göra ett tekniksprång just då.]

En PDF-MONTERINGSANVISNING.
[Alla ni båtägare därute har givetvis följt den strikt, använt "strukturellt lim" med mera. Men ändå? ;-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Toppenjobb" kan man kanske kalla jobben högst upp i masten.

Bevittnade i helgen en seglare som monterade vindex, givare för vindinstrument och VHF-antenn med hjälp av båtmansstol och hustrun vid vinschen, det gick bra.

 

Tips, om du har en badplats med hopptorn i närheten är det många gånger att bättre alternativ att befinna sig i hopptornet med båten nedanför, än i en svajig mastkran. Av sakens natur är det ju också "segelbåtsdjupt" inunder hopptorn, och än har ju badsäsongen inte kommit i gång, om man bortser från året-runt-badarna, men de hoppar sällan från hopptorn...

..

 

Ett år gick vi ihop några stycken och hyrde en skylift för att montera Windex mm. Hur smidigt som helst, kostade någon hundring per skalle. 

Det största problemet var att hitta en dag/kväll som passade alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå stavningskontroll, alla andra skriver "Vindex" utom jag (och tillverkaren) som skriver "Windex". Och ni har helt rätt, manicken borde fanimej heta Vindex! :)

För det svenska ordet vind passar väl bättre in i sammanhanget än engelskans wind (= vinda hem typ någon winsch, vinsch, whinch... what ever. :-)?

 

Jo, Windex är något annat i resten av världen...

http://www.whatsinsidescjohnson.com/us/en/brands/windex/windex-original-glass-cleaner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, om du har en badplats med hopptorn i närheten är det många gånger att bättre alternativ att befinna sig i hopptornet med båten nedanför, än i en svajig mastkran. Av sakens natur är det ju också "segelbåtsdjupt" inunder hopptorn, och än har ju badsäsongen inte kommit i gång, om man bortser från året-runt-badarna, men de hoppar sällan från hopptorn...

Det är exakt det som är planen, för nån mastkran finns inte att tillgå (den i Hbo är inte tillåten att klättra i, och det krävs nog ändå en svårartad dödslängtan för att ens komma på tanken, och kranen är förmodligen inte ens tio meter hög heller). Nästa helg kommer ena brorsan ner till kusten och han är inte lika panikslagen inför höjder som jag är. Så planen är att förtöja intill hopptornet i Hunnebo och hoppas på att masttoppen är inom räckhåll. Högsta avsatsen påstås vara tio meter. Masttoppen är ungefär 12 m över vattenytan. Kan ju hoppas på lågvatten (dvs högtryck) och närmast vindstilla. Bra också att det inte är "säsong" på havets E6:a, med norska 12-meters motorbåtar som ångar förbi strax utanför var tredje minut. Vi får se hur det går. En säkerhetslina bakåt för brorsan, så ska det förhoppningsvis lösa sig.

 

Jag hoppas bara att fästet funkar att återanvända. Att ta bort det gamla, hur nu det ser ut, och sätta dit ett nytt är nog en för invecklad procedur när man balanserar på kanten av ett hopptorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte upp hopptornet i går kväll. Det verkar vara ungefär 9.3 m högt från ett uppskattat normalvattenstånd (i går var det nog en halvmeter under normalt). Kan alltså bli knepigt att lösa det med den ändå. Nästan tre meter skillnad blir omöjligt, och att hoppas på fortsatt lågt vattenstånd är inte realistiskt. Möjligen då om man kränger ner båten kraftigt, men för att minska masttoppens höjd med en meter krävs ungefär 20-25 graders lutning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga större problem att få båten att luta när du har 13 m hävarm.

 

Som alternativ kan det ju finnas någon lämplig bro där jobbet kan utföras.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt och beprövat sätt att nå masttoppen är en bra båtsmansstol och en armstark vevare vid winschen.  Relativt lätt att hissa upp verktyg eller tillbehör i en påse fäst i en lina.

Alternativt finns det fiffiga steganordningar:

http://www.captfklanier.com/articles/art38.html

Har diskuterats här tidigare:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75023-kl%C3%A4ttra-upp-i-masten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker aldrig i livet riskera min eller nån annans hälsa och liv genom att hissa upp på ett så extremt riskfyllt vis. I en gigantisk segelbåt, med dubbla linor och ryckdämpare, så kanske, men inte i vår lilla mast. Masten är till för segel och småprylar på masttoppen, inget annat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt och beprövat sätt att nå masttoppen är en bra båtsmansstol och en armstark vevare vid winschen.  Relativt lätt att hissa upp verktyg eller tillbehör i en påse fäst i en lina.

Alternativt finns det fiffiga steganordningar:

http://www.captfklanier.com/articles/art38.html

Har diskuterats här tidigare:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75023-kl%C3%A4ttra-upp-i-masten/

 

Det fungerar utmärkt att hissa upp någon, inte alltför tung. Helt säkert om man har en säkerhetslina runt masten.

Det är vid sådana tillfällen man uppskattar en lintrumma på det elektriska ankarspelet.

 

Har man en kompis som är trädklättrare så klättrar han snabbt upp med ett par tampar och prusik-knopar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker aldrig i livet riskera min eller nån annans hälsa och liv genom att hissa upp på ett så extremt riskfyllt vis. I en gigantisk segelbåt, med dubbla linor och ryckdämpare, så kanske, men inte i vår lilla mast. Masten är till för segel och småprylar på masttoppen, inget annat!

 

En sådan 'liten' mast är det väl lätt att lägga ner på däcket och fixa till det som saknas i masttoppen...? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men just nu är mastkranen väldigt upptagen, så det är bara dumt att använda den nu. Funkar det inte med hopptornet är det bara att vi är utan windex i år. Just när man seglar behövs den inte nåt särskilt, men i flera andra lägen är den trevlig att ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Under mina mer än 50 år ombord på diverse olika segelbåtar har jag nog tillbringat c:a 10 timmar vid 20-25 tillfällen upphissad i masttoppen. Det har handlat om Vindexinställning, VHF-antenner mm.

Mest ihågkommen är den gången under Gotland-Runt då någon lyckades släppa upp storfallet vid byte från stormstor tillbaks till den ordinarie. Ett spinnakerfall (mastheadrigg) fick tjänstgöra som hisslina och allt slutade lyckligt och vi vann klassen det året (också...)

En köttklump på 85 kg i masttoppen ger inte mer krafter på riggen än vad seglen gör så för båtens del är det ingen fara.

Lycka till med byte till ny Vindex, ett underskattat hjälpmedel vid segling, speciellt på undanvind!

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju främst på undanvind jag använder den vid segling. Annars mest för att styra rätt när seglen ska upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte riggen för att hissa upp en gubbe i, kommer den ramla ner när du hissar segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den håller förmodligen, men skulle ett segel ramla ner är ingen skada skedd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den håller förmodligen, men skulle ett segel ramla ner är ingen skada skedd.

Exakt. Båten klarar ett fallande segel utan att gå sönder !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen mast som går av för att man tar sig upp i den, inte på en 13 m hög segelbåt i alla fall.

 

Ett fall och en dirk bör väl finnas som går högst upp i masten?

Lite läskigt kan det kännas, men man vänjer sig.

Dessutom är det bra att ha tagit sig upp i masten under kontrollerade förhållanden. En annan gång kanske det blir nödvändigt att klättra upp, fast mitt ute på havet.

 

"Maskmetoden" är lite krångligare, men underlättar enormt när man väl ska upp. Det är väldigt tungt att vinscha upp allt/alla över 70 kg mha fallvinschar.

 

Ett fall fästs i båtsmansstol eller liknande.

Ett fall till fästs i båtsmansstolen, men med slack så att man kan göra en ögla att stå i.

 

Sträck faller till båtsmansstolen och fäst det.

Sträck fallet till öglan så att benen böjs lagom mycket och fäst.

Den som ska upp sträcker sedan benen samtidigt som fallet i båtsmansstolen sträcks och fästs.

Osv.

 

Fördelen är att den som ska upp klättrar upp själv med sin benstyrka och den på däck säkrar "bara".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masten i sig håller garanterat, men fall och rullarna fallet går på litar jag inte lika mycket på. Väldigt svaga punkter. Det håller säkert. Men jag tänker inte riskera mitt eller nån annans liv för en sån skitsak som en windex.

Och jag kommer aldrig behöva klättra upp i masten. Garanterat. Skulle nåt fastna på ett farligt vis fäller jag och sumpar masten ute till sjöss hellre än att klättra upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Mackey skrev tror inte jag heller det är några problem att luta båten 20-25grader, förutsatt att det finns en lämplig brygga att "spjärna emot" under hopptornet. Ta med ena fallet upp i tornet och dra in masten, orkar du inte så lägg fallet runt nåt stadigt uppe i tornet, knyt på en lina som räcker ner till en winch på båten och veva. Men som sagt lär det ju finnas en brygga eller kaj under som går att fendra av ordentligt mot. Samt att tornet är byggt så du kan sikta in masten bredvid tornet och fortfarande nå masttoppen när du lutar in den såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man hissas upp i masten så säkrar man väl sig? Det gör i alla fall bergsklättrare mfl.

 

På segelfartygens tid tog man toppseglen när vindstyrkan var halvstorm. Då pratar vi 55m mast. Inga säkerhetsgrejer. Bara en regel: En hand för dig och en för fartyget.

Ändå finns det ytterst få dokumenterade fall där personer fallit.

Med tiden blev sjömännen rutinerade men det fanns ingen klättra-i-riggen-skola. Man skickade helt enkelt upp de mest orutinerade för att de skull lära sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...