ossy 26 Postad 30 April , 2017 Hej. Min motor, Lombardini LDW 2004 Mt, kylde lite dåligt förra sommaren. Därför tänkte jag rengöra cellpaketet i värmeväxlaren. Jag har demonterat gavlar och annat som är i vägen, men hur får jag ut själva cellpaketet? Gjorde samma operation på förra båten (motor Beta 30), inga problem. Men på Lombardinin får jag inte loss det. Det är öppnat åt båda hållen, enligt manualen, men det finns ingen yta att greppa om. Har provat att slå ut det, med hammare och träklots mellan, men den vill inte släppa. Har inte vågat slå för hår, av rädsla för att skada något. Har någon tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2017 Inget svar på din fråga men. Har du undersökt bakre gaveln noggrant där sjövattnet går in och utloppet till avgaskröken? Det brukar sitta bitar av gamla impellrar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 30 April , 2017 Ska undersöka det. Cellpaketet har nog inte varit demonterat förut, eftersom färgen på skruvskallarna var i nyskick. Ingent sjövattenfilter heller, så en rengöring är nog på sin plats. Motorn är en -00. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 April , 2017 Sjövattenfilter är nog bra att ha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 30 April , 2017 Ska montera dit det. Köpte båten förra sommaren, så det har inte hunnits med ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2017 Har du fått av gavlarna så har du full tillgång till sjävattensidan av vämsväxlaren det är ju där sytörsta riskrn för skräp andra sidan är det kylvätska där bör inte vara mysket som stör kylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 30 April , 2017 Jag råder dej att INTE försöka ta bort insatsen! du har ju "fri sikt" igenom tuberna nu, så skaffa en lagom stor blompinne och kör igenom, spola sen med vatten. Jag är säker på att du inte vill blanda färskvattnet med saltvattnet, så behåll tätningarna intakta som dom är. lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 April , 2017 Jag har använt en tråd till en sådan där större gräsröjare till att peta igenom tuberna. Detta var visserligen på en VP med Martek-kyling. En båtgranne petade med om det var en växel- eller bromsvire till cykel. Lång blompinne låter bra, likaså kan de där trådarna till grösröjarna inte heller skada något så de är av plast. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 April , 2017 Sjövattenfilter är nog bra att ha... Japp. Mellan pump och värmeväxlare, där kan den fånga upp impellerdelar. Bottensilen stopper större föremål, de som går igenom där klarar pumpen av med de kommer att fastna i sjövattenfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 30 April , 2017 Sjövattenfilter är nog bra att ha... Japp. Mellan pump och värmeväxlare, där kan den fånga upp impellerdelar. Bottensilen stopper större föremål, de som går igenom där klarar pumpen av med de kommer att fastna i sjövattenfiltret. Bra idé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Maj , 2017 Har nu rensat cellpaketen för både värmeväxlar och laddluftkylare med gardinstång. Perfekt diameter. Utan att demontera paketen, bara fria gavlar. Men nästan inget skit där. Får se om det blir någon skillnad. Men jag funderar på om det kan lägga sej isolerande klägga påandra sidan tuberna, den som vetter mot interna glykolsystemet. Eller andra inputs? Jag är skeptisk mot att den som var innan min rensning skulle förorsakat att tempen tangerade för varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2017 Det kan vara pannsten på färskvattensidan, brukar inte vara så mycket men med tiden bygger det på. Enkelt att fixa om det går att lossa slangen och hälla i citronsyra. Man kan köra igenom hela motorn men det finns en liten riska att det lossar lite större bitar men det brukar inte vara något problem om man efteråt kan spola igenom motorn en stund med en vattenslang. Men det borde inte vara något på en så pass ny motor. Du har kollat cirkulationspumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2017 Jo en sak till. Många gånger beror dålig effekt på att det samlats sand någonstans i sjövattendelen. Egentligen inte sand utan uppvirvlad lera som ju är väldigt fin sand. Kör igenom med vattenslang men lossa slangen som går in i avgasknät så du inte riskerar att få in vatten i någon cylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Maj , 2017 Tack för alla svar och råd. Ska konferera lite med Rodahl Marin imorgon, som grädde på moset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser