magnus4u 1 Postad 28 April , 2017 (redigerade) Hej. Ny här och har sökt men bara hittat gamla trådar och inget direkt svar på denna fråga jag har: Kan jag koppla min Ipad, med sjökorts-app, till Iphonen och därigenom använda mobilens GPS till Ipaden? Bug och tack och trevlig helg i förväg :-) Redigerad 28 April , 2017 av magnus4u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 April , 2017 Tror du behöver en separat GPS men någon IT guru kanske vet säkert? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2017 Om du gör en "internetdelning" (tethering) så ska du få upp positionen. Det finns också en app "GPS 2 IP" som ska funka, borde fungera med iSailor som kan ta in extern GPS. Jag använde den till datorn. Numera använder jag en WiFi burk som skickar NMEA. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus4u 1 Postad 29 April , 2017 Grymt - tack för svaren! Tänkte just på internetdelning men var osäker på om GPS-signalen förlde med men det borde den ju göra. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 April , 2017 För några år sedan höll jag på med samma sak. Hade visserligen ingen Iphone, utan en androidtelefon, men fick då reda på att telefoner då inte lämande ifrån sig GPS information på det viset, kanske annorlunda nu för tiden? Det slutatde med att jag fick köpa en dyr GPS puck med blåtandsanslutning, och det har iofs fungerat väldigt bra. När jag nån gång byter surfplatta i framtiden skall jag se till att den har inbyggd GPS-mottagare. ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus4u 1 Postad 29 April , 2017 Tack Georg_Ohm - ska kolla upp detta vidare. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 April , 2017 Tack Georg_Ohm - ska kolla upp detta vidare. :-)Ingen orsak!För att det skall bli enklare att kolla jpp detta lägger jag in en bild på min "GPS-grej". Axxera, heter den, jag köpte den hos en firma som vände sig sportflygare., men minns nu inte vad den firman heter, men "den som googlar finner.... " om man nu får modifiera gamla ordspråk! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 April , 2017 (redigerade) Upp- och nedvända bilder tycks vara standrad på detta forum numera... Suck! .. Redigerad 29 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 29 April , 2017 (redigerade) Jag blev lite nyfiken eftersom jag har samma setup - en Iphone och en Ipad (endast wifi). Jag testade att dela uppkopplingen med min telefon, men fick inte heller GPS:en att fungera... Kanske har för gammal Ipad. Har sett på nätet att vissa fått det fungera Redigerad 29 April , 2017 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 29 April , 2017 Jag blev lite nyfiken eftersom jag har samma setup - en Iphone och en Ipad (endast wifi). Jag testade att dela uppkopplingen med min telefon, men fick inte heller GPS:en att fungera... Kanske har för gammal Ipad. Har sett på nätet att vissa fått det fungera De äldre iPad har inte GPS om den inte har GSM varianten. Min far köpte en av de billigare ipad och tänkte göra samma. Men enbart ipad´s med gsm (mobiltbredband) har gps i sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grisslan2 9 Postad 7 Maj , 2017 Hej Här finns info om GPS mottagare till iPad http://www.badelf.se/ Alla iPad har fysiskt GPS mottagare inmonterat, men på WiFI modellerna har Apple mjukvarumässigt tagit bort funktionen GPS. Därfär måste du koppla en annan GPS till din iPad. Göran Solteknik HB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 11 Maj , 2017 Har gått igenom samma procedur och köpt en puck som ser exakt ut som Georgs men heter något annat, har fungerat väldigt bra men fick nog betala en 800:- för den om jag kommer ihåg korrekt. Var dock billigare än en ny padda eller plotter och fungerar väl för vår solskenssegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 11 Maj , 2017 http://www.axxera.dualav.com/gps/xgps150e.php Här finner du information om denna. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2017 Det finns några GPSer som funkar till paddan, vanligaste är Bad Elfe och Dual XGPS150A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 11 Maj , 2017 Där kom det, Dual XGPS150A har jag, ser EXAKT ut som Georgs variant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2017 Det är samma. "E" på slutet är Europa, "A" är USA. Dual ska vara billigast, annars har Bad Elf en del smarta, men dyrare, modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser