Platon 5 Postad 27 April , 2017 Hej Precis sjösatt och motorn (vp 2003) startar och går jämnt på 2000 varv och mer. Drar jag ner till 1000-1500 så dör den efter några sekunder. Förfliter och fin filter bytta samt motorn luftad.Diesel från i fjol. Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhag 7 Postad 27 April , 2017 (redigerade) Hej, jag hade en motor som betedde sig så. I mitt fall så hjälpte det med att byta luft filter. Förstår inte logiken i det med det hjälpte för mig. Du sa att dieseln var från förra året. Där har inte kommit vatten i den eller något skräp? Redigerad 27 April , 2017 av marhag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 April , 2017 Jag skulle också föreslå att du kollar luftfiltret om det finns sådant på din motor. För att bränslet skall kunna förbrännas måste det ju till ordentligt med syre. Om luftfiltret är delvis igensatt får motorn svårare att "andas" på låga varv, med högre varv blir det mer sug genom luftfiltret och då kan det gå bättre. Symptomen på att en dieselmotor får för litet syre, alternativt för mycket bränsle, är att avgaserna blir rätt så svarta och sotiga. Sedan måste ju syret, luften kunna ta sig in i motorrummet också, så se även till att den ventilationen har "fria luftvägar". Sedan kan det ju vara andra fel också, felinställd bränslepump, delvis igensatta spridare etc. Men kolla luftfiltret först, det är enklast och billigast! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2017 Min första tanke, matarpump som ger för lite på lågt varv. Kör med en separat tank med fall till inkopplingen, med en sådan kan man koppla in bränsleförsörjningen på olika ställen i systemet och utesluta fel efter hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 27 April , 2017 Jepp, det var matarpumpen. Bytte den och nu går den renare än någonsin. Tack för tipset . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser