Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Svedda

går inte på alla cylindrar / låser inte vid backen

Rekommendera Poster

Har problem med min nyinköpta Mercury 50 hk 4 cyl, årsmodell är jag osäker på eftersom motornumret börjar på 93 och det finns det ingen som gör på marinshopens hemsida. Men dekalerna är bruna och kåpan är av plåt. Skulle kunna gissa på årsmodell runt -84, men det är bara vad jag tror. Hursomhelst så går den ej på alla cylindrar. Ibland går den på 3 och ibland på alla 4. Den kan gå på 3 och helt plötsligt slå om å gå på 4. Vad kan felet vara, är inte så insatt, men tändstift har jag bytt iaf och det var det ju inte. Sedan har jag problem med att inte den vill låsa sig på neutralen och backen. Så har man bråttom så är det lätt att glömma och motorn kommer flygande upp ur vattnet. Jag har provat att ställa in den där pinnen som gör så att käftarna låser. Men nu är den ställd så mycket det går och käftarna når ändå inte runt så mycket som de ska, hur löser jag detta? Har försökt att lossa på den undre delen av motorn, alltså själva växelhuset men den vill inte lossna. Har släppt på två bultar alldeles vid skarven samt en bult som sitter underifrån en bit fram mot fenan som sitter ovanför proppelern. Men den vill inte loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en mutter under zinktabben åxå, Sen borde den släppa. Styrmojen till backspärren var tydligen av plast från början, nu är den av aluminium. Byt impeller när du ändå har växellådan nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Längst akterut på kavitationsplattan så sticker det (ska sticka) ner en trimfena av zink, du lossar den genom att ta bort en plastplupp uppepå växellådan och sen gänga bort en bult.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...