Kvinnornasman 7 Postad 25 April , 2017 Hej. Jag har ni efter lite pill fått ordning på motorn (volvo penta B23) i min båt som är en Marieholm catalina m22. Nu har jag dock problem med drevet samt trimplanen. När det gäller 270 drevet och dess drevlyft så antar jag att de får ström eftersom reläna klickar. (det betyder väl att strömmen kommer fram?). Tror ni att det är själva motorn det är fel på? eller att det är strömmen mellan relät och motorn? Det ända jag har bytt är strömbrytaren som sitter ovanpå reläet. När det gäller trimplanen så har jag kollat oljan. Förra ägaren hade målat själva kolvarna på utsidan och jag sitter och funderar på om det "bromsar upp"? Hur är dessa uppbyggda? Kan man ta loss kolvarna på utsidan skrovet eller sitter de en massa grejer på insidan som man måste lossa? När de gäller pumpen så hör jag att den låter och de låter som att oljan pressas för de är olika ljud. Ena trimplanet kan man "skjuta upp" när allt är avstängt, sen fjädrar det ner igen. Skall detta gå att göra? Det andra är helt stumt. Mycket frågor, jag vet!! Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 25 April , 2017 (redigerade) Att reläerna till drevlyften låter, klickar, betyder inte att det kommer fram spänning och ström till hydraulpumens motor, det betyder egentligen vara att det kommer fram manöverspänning till reläerna. Jag vill minnas att dessa reläer är kopplade som en polvändare som då växlar motorns rotationsriktning. Det brukar finnas en automatsäkring på försörjningen innan reläerna, brukar vara en röd knapp att trycka in, kolla den! Du kade bytt en ändlägesbrytare? Kontrollera att alla kablar till den och anslutnigarna är felfria. Du kan ju mäta med en voltmeter eller testlampa på de anslutningarna som går från de båda reläerna till motorn, om det inte finns spänning här får du leta reda på automatsäkringen och sedan om den är ok, söka dig bakåt i elsystemet. Om du har spänning men motorn går ändå inte är det motorn, alltså bydraulpumens motor som det är något fel på. Min erfarenhet är att dessa är ordentliga grejer som det sällan blir fel på, och att det är nån anslutning nånstans eller automatsäkringen som löst ut. Och om den löst ut kansk motorn gått tungt, kanske har ändlägesbrytaren inte fungerat(!) då drevet tryckts upp i max mot gummistoppet och litet till, då löser säkringen ut! Trimplan, hydrauliska, ja det är en pump som trycker ut olja i cylindrarna på akterspegeln, inuti dessa finns det en returfjäder som trycker tillbaka kolven i cylindern när trycket sjunker. Jag vet inte exakt hur det är kopplat, men den elektrisk hydraulpump med två elektriskt styrda ventiler, en till vaje sida, sedan är manöverströmbrytarna koppplade som polvändare av nån anledning. Innan manöverknapparna under din instrumentpanel finns det en gul eller mer troligen en orange kabel, det är inkommande, denna har vanligtvis en glasrösrsäkring, en så kallad "hängsäkring" som hänger på kabeln. Kolla att den är hel, och dessa säkringshållare är ju inte så där jättebra i kvaliteten, så byt den mot hängsäkring ned modern flatstiftssäkring, jag tror det är en på 10A. Om det är så att dina trimplan är trasiga på något vis, har jag en komplett anläggning, med pump, cylindrar, tromplan, två manöverpaneler och slang, det enda som saknas är kabeln, men det kan jag fixa en ny. Jag bytte nyligen till Zipwake så jag kan sälja mina fungerande och begagnade trimplan om du är intersserad. Ja jag har nånstans ytterligare en pump som kanske inte funkar... Behöver städa bland alla grejer som ligger överallt... .. Redigerad 25 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 25 April , 2017 Att reläerna till drevlyften låter, klickar, betyder inte att det kommer fram spänning och ström till hydraulpumens motor, det betyder egentligen vara att det kommer fram manöverspänning till reläerna. Jag vill minnas att dessa reläer är kopplade som en polvändare som då växlar motorns rotationsriktning. Det brukar finnas en automatsäkring på försörjningen innan reläerna, brukar vara en röd knapp att trycka in, kolla den! Du kade bytt en ändlägesbrytare? Kontrollera att alla kablar till den och anslutnigarna är felfria. Du kan ju mäta med en voltmeter eller testlampa på de anslutningarna som går från de båda reläerna till motorn, om det inte finns spänning här får du leta reda på automatsäkringen och sedan om den är ok, söka dig bakåt i elsystemet. Om du har spänning men motorn går ändå inte är det motorn, alltså bydraulpumens motor som det är något fel på. Min erfarenhet är att dessa är ordentliga grejer som det sällan blir fel på, och att det är nån anslutning nånstans eller automatsäkringen som löst ut. Och om den löst ut kansk motorn gått tungt, kanske har ändlägesbrytaren inte fungerat(!) då drevet tryckts upp i max mot gummistoppet och litet till, då löser säkringen ut! Trimplan, hydrauliska, ja det är en pump som trycker ut olja i cylindrarna på akterspegeln, inuti dessa finns det en returfjäder som trycker tillbaka kolven i cylindern när trycket sjunker. Jag vet inte exakt hur det är kopplat, men den elektrisk hydraulpump med två elektriskt styrda ventiler, en till vaje sida, sedan är manöverströmbrytarna koppplade som polvändare av nån anledning. Innan manöverknapparna under din instrumentpanel finns det en gul eller mer troligen en orange kabel, det är inkommande, denna har vanligtvis en glasrösrsäkring, en så kallad "hängsäkring" som hänger på kabeln. Kolla att den är hel, och dessa säkringshållare är ju inte så där jättebra i kvaliteten, så byt den mot hängsäkring ned modern flatstiftssäkring, jag tror det är en på 10A. Om det är så att dina trimplan är trasiga på något vis, har jag en komplett anläggning, med pump, cylindrar, tromplan, två manöverpaneler och slang, det enda som saknas är kabeln, men det kan jag fixa en ny. Jag bytte nyligen till Zipwake så jag kan sälja mina fungerande och begagnade trimplan om du är intersserad. Ja jag har nånstans ytterligare en pump som kanske inte funkar... Behöver städa bland alla grejer som ligger överallt... .. Som alltid ger du bra och utförliga svar. Jag har ännu inte sett någon säkring, men dessa finns alltid eller? Även om det är en skojare som gjort elen? Okej, men om ditt gamla system funkar, hur kommer det sig att du bytte? Vad skulle du i så fall vilja ha för det gamla systemet? Jag får undersöka dessa säkringar. När det gäller drevlyftet så är kablarna vid reläet täckta av något vax eller dylikt. Är det för att hålla fukt borta? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 25 April , 2017 (redigerade) Undersök du ditt eller dina system först, sedan kan vi snacka! ( jag har en fin Jabsco/Par pumptoalett med stora skålen också) Angående den där automatsäkringen har den frågan varit uppe här förut, svår att finna tydligen, och jag har inte hittat min egen heller (290 med dp) kanske den inte finns på en del modeller, årsmodeller? Annars är det ju avsäkrat någonannanstans. Du får väl följa kabelstammen mot säkringsdosan. Men det brukar finnas de som är bättre skickade att svara på den frågan här. Ja det är något kladdigt på anslutningarna, kanske vax, luktar speciellt. Påminner mig om mina besök på Volvo Pentas verkstad i Arendals småbåtshamn, på Hisingen i mitten av 60-talet... Jo, jag bytte till Zipwake för att slippa att hela tiden koncentrera mig på att justera trimplanen, det är rätt vass V-form på bottnen på den båten så den är känslig i rulled, det räcker att hunden flyttar sig ombord för att det skall märkas, ja det är ju visserligen ingen chihuahua, utan en 30kg tysk schäferhund... I förra Nimbusen justerade man en gång varje resa, eller efter en större kursändring, men här var det ett konstant knapptryckande, tröttsamt. Har startat en separat tråd om detta. Det finns ju andra automatiska gånglägessystem också, Mente Marin, även detta i en egen tråd. .. Redigerad 25 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 25 April , 2017 Undersök du ditt eller dina system först, sedan kan vi snacka! ( jag har en fin Jabsco/Par pumptoalett med stora skålen också) Angående den där automatsäkringen har den frågan varit uppe här förut, svår att finna tydligen, och jag har inte hittat min egen heller (290 med dp) kanske den inte finns på en del modeller, årsmodeller? Annars är det ju avsäkrat någonannanstans. Du får väl följa kabelstammen mot säkringsdosan. Men det brukar finnas de som är bättre skickade att svara på den frågan här. Ja det är något kladdigt på anslutningarna, kanske vax, luktar speciellt. Påminner mig om mina besök på Volvo Pentas verkstad i Arendals småbåtshamn, på Hisingen i mitten av 60-talet... Jo, jag bytte till Zipwake för att slippa att hela tiden koncentrera mig på att justera trimplanen, det är rätt vass V-form på bottnen på den båten så den är känslig i rulled, det räcker att hunden flyttar sig ombord för att det skall märkas, ja det är ju visserligen ingen chihuahua, utan en 30kg tysk schäferhund... I förra Nimbusen justerade man en gång varje resa, eller efter en större kursändring, men här var det ett konstant knapptryckande, tröttsamt. Har startat en separat tråd om detta. Det finns ju andra automatiska gånglägessystem också, Mente Marin, även detta i en egen tråd. .. Yes jag skall undersöka detta. Det är inte så att du bor i Göteborg eller i närheten? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 25 April , 2017 (redigerade) Cellsam plats nästan mitt i stan! I vilken hamn har du båten? ... Redigerad 25 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 25 April , 2017 Cellsam plats nästan mitt i stan! I vilken hamn har du båten? ... Har båten nere i Åsa, ca 2 mil söder om kungsbacka. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 April , 2017 Bara för att klargöra så är det ingen hydraulik inblandad i drevlyften på ett 270drev utan det är en snäckväxel med en gängad stång som sköter arbetet med hjälp av en elmotor. Det kan kärva rejält om underhållet är eftersatt. Sitter också en sorts slirkoppling i växeln. Vad man kan göra är att lyfta drevet manuellt och hålla det i uppfällt läge för att sedan köra med drevlyften. Kommer "stången" ut i nedkant av skölden så funkar det obelastat och det är något mekaniskt som behöver åtgärdas. Lyser lampan vid manöverknappen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 26 April , 2017 Bara för att klargöra så är det ingen hydraulik inblandad i drevlyften på ett 270drev utan det är en snäckväxel med en gängad stång som sköter arbetet med hjälp av en elmotor. Det kan kärva rejält om underhållet är eftersatt. Sitter också en sorts slirkoppling i växeln. Vad man kan göra är att lyfta drevet manuellt och hålla det i uppfällt läge för att sedan köra med drevlyften. Kommer "stången" ut i nedkant av skölden så funkar det obelastat och det är något mekaniskt som behöver åtgärdas. Lyser lampan vid manöverknappen? Okej, tacksam för svar. Om "stången" då skulle komma ut i nedkant, vad tror du då är fel rent mekaniskt? Nej, lampan lyser inte. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 April , 2017 Lampan ska tändas när drevlyften lämnar sitt översta ändläge (drevet nere), och är sedan tänd hela tiden oberoende av var man stannar (släpper knappen). kör man upp drevet till det tar i gummikudden så träder slirkopplingen in så man inte bryter sönder mekaniken. Lampan släcks igen när man kör ner drevet och det vilar mot tiltpinnen. Om inte lampan tänds (underförutsättning att den är hel och spänning finns) så driver troligtvis inte motorn kuggstången vilken då inte lämnar switchen för hemmaläget. Alternativt så driver motorn och mekaniken slirar pga olika orsaker. Drevlyften måste kunna frigöra backhaken, gör den inte det så slirar det. Kärvar det i kuggstången så slirar det. Men detta är bara spekulationer då man inte har objektet framför sig och kan mäta och känna. Börja med att ta bort skyddskåpan och mät lite spänningar, elschema finns om du googlar lite. Kolla även att motorn är hel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 26 April , 2017 Lampan ska tändas när drevlyften lämnar sitt översta ändläge (drevet nere), och är sedan tänd hela tiden oberoende av var man stannar (släpper knappen). kör man upp drevet till det tar i gummikudden så träder slirkopplingen in så man inte bryter sönder mekaniken. Lampan släcks igen när man kör ner drevet och det vilar mot tiltpinnen. Om inte lampan tänds (underförutsättning att den är hel och spänning finns) så driver troligtvis inte motorn kuggstången vilken då inte lämnar switchen för hemmaläget. Alternativt så driver motorn och mekaniken slirar pga olika orsaker. Drevlyften måste kunna frigöra backhaken, gör den inte det så slirar det. Kärvar det i kuggstången så slirar det. Men detta är bara spekulationer då man inte har objektet framför sig och kan mäta och känna. Börja med att ta bort skyddskåpan och mät lite spänningar, elschema finns om du googlar lite. Kolla även att motorn är hel. Tack för detta, jag får ta en titt på detta och återkomma hur det ser ut. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 April , 2017 Just det, mekanisk... nu minns jag, jag har ju faktiskt haft ett sådant drev, i en båt jag en gång hade. Där hade slirkopplingen beckat igen helt och hela den gängade stången med koppling fick bytas ut. Det sitter en svart plastlåda i toppen på denna drevlyft, innanför akterspegeln..? och i denna finns det en eller möjligen två mikrobrytare som kan gå sönder, det hände mig dagen innan båten skulle säljas. Detta är ändlägesbrytare som bryter då stången/drevet är i översta läget, har för mig att det är någon säkerhetsfunktion också, så att det inte går att manövrera motorn alls om...xxx... ja detta var på 1980-talet jag mekade med detta, och vet att jag höll på att bli tokig, då fanns det ju inget internet att ställa frågor på heller... Men jag minns inte riktigt var säkringen sitter, det är den du skall kolla i första hand. Sedan denna/dess mikrobrytare. Blå litet större mikrobrytare med blank knopp på? Tre anslutningar, in och två växlande kontaketer ut..? alla tre anslutningarna måste vara anslutna och på rätt ställe, annars går inte drevlyftmotorn. Backhaken kärvar ofta då det växer havstulpaner och annat oknytt på den. Ja jag spekulerar litet, och försöker återkalla gamla minnen, men den är nog rätt känslig den där ändlägesbrytaren/mikrobrytaren vill jag minnas, och det är nog egentligen där du skall kolla, så att den uppåtgående stången verkligen påverkar brytaren när den går upp, och släpper på nedåtgång. Om det nu är så att du bytt denna brytare så är det lätt att misstänka att felet ligger här. Och om du har kopplat de växlande kontakterna fel, indikerar ju brytaren att drevet är uppe då det är nere och tvärtom. Så fort drevhaken är lossad skall väl kontrollampan lysa? är det inte så? .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 26 April , 2017 Just det, mekanisk... nu minns jag, jag har ju faktiskt haft ett sådant drev, i en båt jag en gång hade. Där hade slirkopplingen beckat igen helt och hela den gängade stången med koppling fick bytas ut. Det sitter en svart plastlåda i toppen på denna drevlyft, innanför akterspegeln..? och i denna finns det en eller möjligen två mikrobrytare som kan gå sönder, det hände mig dagen innan båten skulle säljas. Detta är ändlägesbrytare som bryter då stången/drevet är i översta läget, har för mig att det är någon säkerhetsfunktion också, så att det inte går att manövrera motorn alls om...xxx... ja detta var på 1980-talet jag mekade med detta, och vet att jag höll på att bli tokig, då fanns det ju inget internet att ställa frågor på heller... Men jag minns inte riktigt var säkringen sitter, det är den du skall kolla i första hand. Sedan denna/dess mikrobrytare. Blå litet större mikrobrytare med blank knopp på? Tre anslutningar, in och två växlande kontaketer ut..? alla tre anslutningarna måste vara anslutna och på rätt ställe, annars går inte drevlyftmotorn. Backhaken kärvar ofta då det växer havstulpaner och annat oknytt på den. Ja jag spekulerar litet, och försöker återkalla gamla minnen, men den är nog rätt känslig den där ändlägesbrytaren/mikrobrytaren vill jag minnas, och det är nog egentligen där du skall kolla, så att den uppåtgående stången verkligen påverkar brytaren när den går upp, och släpper på nedåtgång. Om det nu är så att du bytt denna brytare så är det lätt att misstänka att felet ligger här. Och om du har kopplat de växlande kontakterna fel, indikerar ju brytaren att drevet är uppe då det är nere och tvärtom. Så fort drevhaken är lossad skall väl kontrollampan lysa? är det inte så? .. Ja, det var den microbrytaren jag har bytt, kanske ska kika lite på resterande kablarna, lite svårt att se hur kablarna/kontakterna mår med allt vax runt om. Med tanke på att det klickar när jag kör upp men inte ner så kanske de är något med denna. Eller ja, microbrytaren är ju helt ny men kan ju vara kablaget. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 April , 2017 (redigerade) ..Mikrobrytaren, om jag minns rätt, skall ju hindra drevlyftens motor att snurra på ytterligare när drevet är i sitt mest nedersta läge . Alltså den bryter strömmen till motorn då, iallafall nedåt, men den skall gå att manövrera nedåt (=drev uppåt). Och när man lyfter en bit uppåt påverkas brytaren och sluter kontakten till kontrollampan. När motorn via snäckväxeln skruvar ned den gängade stången nedåt skall ju drevet lyftas uppåt, och här tänkte jag fel tidigare, när drevet är i sitt översta läge, är den gängade stången i sitt nedarsta, här finns ingen ändlägesbrytare, vad jag minns, utan då skall ju friktionskopplingen vid snäckväxeln börja att slira, för att undvika elektriske eller mekaniska skador på drevlyften. Eeeh, hänger du med? det blev litet tillkrånglat. I vilket läge är drevet nu? upp- eller nedhissat? Jag fann denna skissen... här https://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-364-AQ170C.aspx kanske det kan hjälpa dig. Reläerna är ju tillsammans kopplade som polvändare, de byter rotationsriktning på motorn, mikrobrytaren skall förhindra att stången körs för högt upp, alltså efter det att drevet nått sin lägsta punkt. Denna hindrar alltså motorn att gå åt ena hållet, men inte åt andra, här gäller det ju att det rättkopplat. Om brytaren inte är fixerad i lådan blir det inte så bra då heller, jag tror det var det som hände i min båt, då snurrar motorn på och hela drevlyften kan kila fast sig i sitt översta läge. Men som sagts, det var väl nån gång 1988 jag mekade med detta, snart 30 år sedan. Men som vi var inne på inledningsvis, kolla reläerna det finns en anslutning som heter 30, det är ingången, kolla om du har spänning på denna/dessa instrumentet eller testlampans minusanslutning på säker minusplats, gärna på batteriminus. 85 och 86 är till releäts manöverspole, 87 är en slutande kontakt ut, om 87a är en kontakt som är slutande då reläet vilar, men öppnar då relät manövreras. .. .. Redigerad 26 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 April , 2017 http://forums.iboats.com/filedata/fetch?id=6997188 Här finns ett kopplinsschema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 26 April , 2017 (redigerade) ..Mikrobrytaren, om jag minns rätt, skall ju hindra drevlyftens motor att snurra på ytterligare när drevet är i sitt mest nedersta läge . Alltså den bryter strömmen till motorn då, iallafall nedåt, men den skall gå att manövrera nedåt (=drev uppåt). Och när man lyfter en bit uppåt påverkas brytaren och sluter kontakten till kontrollampan. När motorn via snäckväxeln skruvar ned den gängade stången nedåt skall ju drevet lyftas uppåt, och här tänkte jag fel tidigare, när drevet är i sitt översta läge, är den gängade stången i sitt nedarsta, här finns ingen ändlägesbrytare, vad jag minns, utan då skall ju friktionskopplingen vid snäckväxeln börja att slira, för att undvika elektriske eller mekaniska skador på drevlyften. Eeeh, hänger du med? det blev litet tillkrånglat. I vilket läge är drevet nu? upp- eller nedhissat? Jag fann denna skissen... här https://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-364-AQ170C.aspx kanske det kan hjälpa dig. Reläerna är ju tillsammans kopplade som polvändare, de byter rotationsriktning på motorn, mikrobrytaren skall förhindra att stången körs för högt upp, alltså efter det att drevet nått sin lägsta punkt. Denna hindrar alltså motorn att gå åt ena hållet, men inte åt andra, här gäller det ju att det rättkopplat. Om brytaren inte är fixerad i lådan blir det inte så bra då heller, jag tror det var det som hände i min båt, då snurrar motorn på och hela drevlyften kan kila fast sig i sitt översta läge. Men som sagts, det var väl nån gång 1988 jag mekade med detta, snart 30 år sedan. Men som vi var inne på inledningsvis, kolla reläerna det finns en anslutning som heter 30, det är ingången, kolla om du har spänning på denna/dessa instrumentet eller testlampans minusanslutning på säker minusplats, gärna på batteriminus. 85 och 86 är till releäts manöverspole, 87 är en slutande kontakt ut, om 87a är en kontakt som är slutande då reläet vilar, men öppnar då relät manövreras. .. .. Ja jag hänger med hyfsat iaf! Men det beror på mig och inte på din beskrivning Drevet är nu nedhissat. Jag har sett den skissen innan, dock tror jag att det är en liten annan variant. Jag har enbart en svart box på ovansidan, där microbrytaren sitter i mitten och två relääer på sidan av dessa och hela de paketet är monterat på stången. Men principen bör väl vara ungefär samma. Kan det vara så enkelt att man kan spruta kontaktspray för att få igång det igen? Vet att en annan hade problem med drevet och då sprutade någon slags spray vid manöverknappen och vips så funka det. Med tanke på att både drevlyft och trimplan funkade förra året (om inte ägaren ljuger men de tror jag inte) så tycker jag det är så konstigt att bägge helt plötsligt lägger av. Ena trimplanet rörde sig dock väldigt sakta när jag testade första gången. Så jag kanske bara får försöka hålla ner manöverknappen lite så att oljan verkligen kommer ut i kolvarna. Kollade oljan men det fanns det gott om.. kanske skall försöka ta loss kolvarna och smörja för att se om de är en sån enkel grej. Jag får ta en titt på fredag när jag är hemma ifrån jobbet. Nästa säsong skall jag dra om alla kablar och märka ut vilka som går vart.. nu ser det ut som det gör.. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-90-12948.aspx Här hittade jag en skiss, den är nog mer lik det jag har. Och där ser man även microbrytaren jag bytte (nummer 26) man såg ju även den på den skissen du skickade men. Redigerad 26 April , 2017 av Kvinnornasman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 April , 2017 Det finns en elektronikspray som heter "6-68" (men det finns flera olika) som kan lösa oxider i kontaktytor. Undvik typ 5-56 då den är för fet. Hmmm, rör sig sakta... har du kollat spänningen och laddningen i batteriet? Det här är rätt så strömkrävande grejer, iallafall drevlyften, så om batteriet är dåligt laddat orkar det inte leverera så mycket ström som behövs, då sjunker spänningen och el-motorer går långsamt, lampor lyster svagare etc. Lyft upp drevet för hand, se till att inte klämma fingrarna, ställ en planka eller annan träklabbe emellan drevet och skölden så det stannat upplyft och se om du nu kan manövrera drevlyften. Men först, anslut voltmeter över batteripolerna och kör drevlyft, trimplan eller något annat elektriskt ombord och se vad du får för spänning då. Ja jag såg det, det finns olika varianter på drevlyftarna, olika skisser och figurer. Troligtvis ett utvecklingsarbete som påverkade olika årsmodeller. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 27 April , 2017 Det finns en elektronikspray som heter "6-68" (men det finns flera olika) som kan lösa oxider i kontaktytor. Undvik typ 5-56 då den är för fet. Hmmm, rör sig sakta... har du kollat spänningen och laddningen i batteriet? Det här är rätt så strömkrävande grejer, iallafall drevlyften, så om batteriet är dåligt laddat orkar det inte leverera så mycket ström som behövs, då sjunker spänningen och el-motorer går långsamt, lampor lyster svagare etc. Lyft upp drevet för hand, se till att inte klämma fingrarna, ställ en planka eller annan träklabbe emellan drevet och skölden så det stannat upplyft och se om du nu kan manövrera drevlyften. Men först, anslut voltmeter över batteripolerna och kör drevlyft, trimplan eller något annat elektriskt ombord och se vad du får för spänning då. Ja jag såg det, det finns olika varianter på drevlyftarna, olika skisser och figurer. Troligtvis ett utvecklingsarbete som påverkade olika årsmodeller. .. Kanske ska testa med lite 6-68 då. Skall även mäta spänningen tänkte jag. Säljaren till båten säger att det krävs ett jättetryck för att få tillbaka trimplanen i läge noll. Är det verkligen så? Dom bör väl röra på sig utan att man trycker på dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 April , 2017 Säljaren pratar i nattmössan, läs mitt svar i den andra tråden du startade. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 29 April , 2017 Hej! Se bifogad dokument. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.batelektriker.se 270.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 29 April , 2017 Går detta göra utan att behöva ta bort drevet? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 Maj , 2017 Går detta göra utan att behöva ta bort drevet? Mvh Martin[/qoute] Ja men båten bör stå på land. Hur har det gått? . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 7 Maj , 2017 Går detta göra utan att behöva ta bort drevet? Mvh Martin[/qoute] Ja men båten bör stå på land. Hur har det gått? . Allt har löst sig. Jag skruvade bort drevmotorn, snurrade lite på axeln som går från motorn och in i "huset", sedan funkade det. Jag stötte dock på ett problem i förrgår när jag var ute och det var att drevet släppte från låst läge. Jag hade drevat ner (röda lampan slockade) och sedan när jag la i backen så åkte ändå drevet upp. Jag dreva ner igen och la i backen, då funka det. Sen när jag gick från fram till back så hände samma sak. Vad kan detta bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Maj , 2017 Går detta göra utan att behöva ta bort drevet? Mvh Martin[/qoute] Ja men båten bör stå på land. Hur har det gått? . Allt har löst sig. Jag skruvade bort drevmotorn, snurrade lite på axeln som går från motorn och in i "huset", sedan funkade det. Jag stötte dock på ett problem i förrgår när jag var ute och det var att drevet släppte från låst läge. Jag hade drevat ner (röda lampan slockade) och sedan när jag la i backen så åkte ändå drevet upp. Jag dreva ner igen och la i backen, då funka det. Sen när jag gick från fram till back så hände samma sak. Vad kan detta bero på? Det var många år sedan jag hade en båt med 280 drev och snarlik drevlyft. Man jag vill minnas att haken som låter drevet i nedvällt läge kan kärva, färg i ledytor, havstulpaner etc, det är väl också en fjäder som skall hålla ned/in denna drevhake. Om drevhaken inte hakat i ordentligt åker drevet upp när man backar, ser och låter oftast mer dramatisk än vad det är. Kan tänkas att du hör det ljudet då drevhaken hakar i om du spetsar öronen och befinner dig akterut när "någon annan" sänker ned drevet. Vid vårens första bad bakom båten får du väl "lea upp" drevhaken, motionera den. Men var för Guds skull försiktig så du inte klämmer sönder nävarna bakom drevet om det faller ned. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser