seglarfreaken 55 Postad 25 April , 2017 Jag tyckte att jag hade ett tillräckligt fräsch zinkanod förra året som inte var så anfrätt så jag nöjde mig med att bara slipa till kontaktytorna. Nu ser jag att jag har fått "korrosionsbubblor" på det tio år gamla drevet som vi inte hade förut. I senaste numret av tidningen På Kryss skriver de faktiskt om att man bör byta zinkanoder hellre ofta än sällan. Hur ofta byter ni? Jag har hört att de galvaniska strömmarna ökar? /uppstår runt båten ökar då man använder landström till och från vilket vi som så många andra använder allt mer. Stämmer det att att de galvaniska strömmarna ökar korrosionen? Hur ofta byter ni zinkanoderna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 25 April , 2017 Ja, du har gjort rätt med zinkanoden, den är inte problemet. Om du inte vill förstöra drevet helt, bör du se till att landströmen är helt galvaniskt skild från båtens system. Du har högst sannolikt kontakt mellan landströmmens jord och drevet. Den måste du bryta. Det finns massor skrivet om detta, bl.a. här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser