MartinPersson 2 Postad 24 April , 2017 Hej, Jag har köpt en ny båt som jag just börjat bekanta mig med. När jag i helgen fixade det sista inför sjösättningen upptäckte jag ett eventuellt problem med motorn, en Volvo Penta md2020 från -95. Då jag slår på strömmen till motorns kontrollpanel börjar efter ca 5 sekunder oljelampan blinka samtidigt som larmet börjar tjuta. Som jag förstår det ska lamporna tändas med fast sken (som funktionstest) då man slår på strömmen. Vid köpet för några veckor sedan startade vi motorn och då betedde sig kontrollpanelen normalt. Testade aldrig att starta nu i helgen då jag inte hade tillgång till kylvatten. Oljan är bytt i höstas och oljenivån ok (eller något för hög, vilket jag också undrar om jag bör göra något åt). Som jag förstår det, med minimal erfarenhet av marindieslar, borde oljetrycksgivaren inte kunna detektera något problem med oljesystemet när motorn är avstängd. Min hypotes är därför att det är ett elektriskt fel, men vet inte riktigt hur jag ska felsöka. Någon som varit med om detta eller som har något tips på vad jag ska göra? Båten är en Mistress 32 och motorn som sagt en Volvo Penta md2020 från -95. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 April , 2017 Det kan vara oljetrycksgivaren som fjantar sig. Denna jordar kontrollampan i motorblocket om trycket är för lågt. När oljetrycket byggts upp så skall den öppna en kontakt så att kontrollampan släcks. Leta upp givaren, knacka på den litet försiktigt, troligtvis uppför de sig bättre, en stund iallafall. Om du har tur så passar Biltemas oljetrycksgivare, jag har hört att det funkar iallafall på vissa motorer. Det kan också vara så att någonting kortsluter kabeln vid givaren eller annanstans, men det känns långsökt. Och man har inget oljetryck när motorn står stilla, så den skall lysa då. Vanligtvis börjar larmet tuta efter en viss tid, nån minut eller så, men erfarehetsmässigt vet jag att det skiljer sig år mellan olika motorer. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 24 April , 2017 Det kan vara oljetrycksgivaren som fjantar sig. Denna jordar kontrollampan i motorblocket om trycket är för lågt. När oljetrycket byggts upp så skall den öppna en kontakt så att kontrollampan släcks. Leta upp givaren, knacka på den litet försiktigt, troligtvis uppför de sig bättre, en stund iallafall. Om du har tur så passar Biltemas oljetrycksgivare, jag har hört att det funkar iallafall på vissa motorer. Det kan också vara så att någonting kortsluter kabeln vid givaren eller annanstans, men det känns långsökt. Och man har inget oljetryck när motorn står stilla, så den skall lysa då. Vanligtvis börjar larmet tuta efter en viss tid, nån minut eller så, men erfarehetsmässigt vet jag att det skiljer sig år mellan olika motorer. ... Inser inte riktigt vad du menar med att någonting kortsluter kabeln. Normalt ska oljetrycksgivaren vara jordad när motorn inte går, så vad som skulle kunna kortsluta den och mot vad inser jag inte... I VP-paneler för generationen innan din motor (vet tyvärr inte i detalj hur din fungerar) så kopplas summern bort när generatorn inte laddar. Vill man då höra pipet får man bemöda sig med att trycka in testknappen. Och laddning upptäcker den via generatorns anslutning 61/D+, är den noll volt har man ingen laddning, är den 12-14 volt så laddar den. Kanske kan man få problem liknande ditt om det är dålig kontakt på den anslutningen så att panelen tror att motorn går (dvs att den inte håller noll volt/är jordad), och att den då korrekt larmar för att oljetrycket är för lågt. Har den sladden dålig kontakt, kan summern matas via kontrollamporna, ström som annars skulle gått vidare via 61/D+. Men om det gäller även för din panel låter jag vara osagt. När du får oljetryckslarm, lyser alla lamporna fortfarande? Och lika starkt som när du inte får summerlarm? Jag hade börjat med att kolla alla anslutningar bak på panelen (baksidan av kontrollamporna) och anslutning D+ på generatorn. Generatorns 61/D+ bör vara ansluten på pinne 1 i din panel (en sockerbit om det är som på äldre paneler), och ser jag rätt i figuren är det en brun sladd på din panel. Du kan ju mäta spänningen på den när du får larm också. Den borde vara i i princip noll volt när motorn inte går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinPersson 2 Postad 4 Maj , 2017 (redigerade) Tack för två initierade och utförliga svar! Köper Tomas99:s teori om att panelen tror att motorn är igång pga dålig jordning. Ska undersöka saken i helgen. Och för att svara på din fråga: Inga andra lampor lyser. Bara blinkande oljelampa och larmsignal. Redigerad 4 Maj , 2017 av MartinPersson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Maj , 2017 Lamporna 6 och 7 skall lysa då man vrider på tändningen, 8 lyser då du vrider till glödläget. Men jag har sett att även templampan 5 tänds, men inte alltid... så det är väl något fel på min panel också... Sedan skall de slockna när du har tryck och laddning. Däremot skall ju alla lysa och summern (den "akustiska signalgivaren") tjuta då du trycker på testknappen. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser