Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Gynner

Var kommer vattnet in under vinterförvaringen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nybliven båtägare som funderar på var vattnet i båten kommer under under vinterförvaringen.

 

Har en Nordan 780 som jag har haft på tomten delvis under tak (se bild) under vintern.

Det har varit torrt i båten båten och ytterst lite snö har yrt in.

Motorrummet är helt torrt efter vinterförvaringen. Klev ombord idag för att förbereda vårrusten.

Hitta de cirka 35l vatten i botten av båten i kabyssen. Vad jag fattar ar det vattentäta skott mellan detta utrymme och motorutrymmet. Vattnet försvinner inte i alla fall.

Finns ingen länspump i detta utrymme så det får bli vakumsug Det som finns där är septiktanken.

 

När jag fixade båten inför vintern sög jag torrt här, då fanns lite vatten i utrymmet några få liter.

Någon månad senare fanns det 30 l där, trodde då att det läkt in då jag inte hade komplett täckning första månaden p.g.a av att vi inte fick upp båthuset innan snön och kapellet vek ner sig av snön.

 

Men har svårt att se att det skall ha läkt in under vintern men någonstans kommer det ju ifrån.

SÅ frågan är hur det kommer in, det har givetvis varit stängt ner i båten under vintern

 

Lite bilder

 

04232053.jpg

 

04232054.jpg

 

04232055.jpg

 

 

04232057.jpg

 

Här ligger vattnet lite svårt att se på bilden, alltså i mittkabinen under förarplatsen

 

/Jonas

Redigerad av Gynner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckande ankarbox i fören?

Läckande rufflucka?

Ej tömd och sönderfrusen varmvattenberedare eller vattentank?

Lös/läckande fäste för pulpit, eller knap..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckande press? ( vanligare än du kanske tror... Små hål ger mycket vatten om tiden är lång.)

 

En fråga? Har du lämnat dörren öppen i vinter?

Det finns nämligen två olika uppfattningar här;

Dels ha allt öppet så att "det luftar och suger ut fuktighet" eller vad stödjarna brukar säga?

Dels de som anser det bättre att stänga båten helt, helst efter att ha kört en avfuktare. Stödvärme under under vintern med svag styrka hjälper nog också?

 

Kan detta ha påverkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckande ankarbox i fören?

Läckande rufflucka?

Ej tömd och sönderfrusen varmvattenberedare eller vattentank?

Lös/läckande fäste för pulpit, eller knap..?

 

Nog kan det läcka in lite vatten i ankarboxen men har svårt att se att det skall komma in 35l den vägen blir mycket regn/snö.

Ruffluckan är tät.

Varmvattenberedaren är tömd och sitter dessutom längre bak bredvid motorn.

Alla slangar ar urblåsta

Puplit och knapar sitter fast, har även svårt att se att det skall rinna in 35 l den vägen. 

 

 

Läckande press? ( vanligare än du kanske tror... Små hål ger mycket vatten om tiden är lång.)

 

En fråga? Har du lämnat dörren öppen i vinter?

Det finns nämligen två olika uppfattningar här;

Dels ha allt öppet så att "det luftar och suger ut fuktighet" eller vad stödjarna brukar säga?

Dels de som anser det bättre att stänga båten helt, helst efter att ha kört en avfuktare. Stödvärme under under vintern med svag styrka hjälper nog också?

 

Kan detta ha påverkat?

Pressen är ny och under den har det varit torrt, har dessutom slagit ner all snö från taket som landat under vintern. Men visst lite har yrt in men det har nog blivit några snöbollar av den snön.

 

Det har varit helt stängt efter att jag sög ut allt vatten och torkade rent, det har varit lite kondens i båten men har svårt att se att det skall lösa ut 35 liter från luften. När jag varit nere i ruffen har det varit torrt, några kondensdroppar på ruffluckan men inga droppmärken på det lackade bordet under luckan.

 

Är ett mysterium för mig, ytan som inte har haft presenning är ju utan skydd även på sommaren när båten ligger i sjön. Då det inte finns någon länspump i utrymmet gör det ju att man blir lite fundersam.  

 

Skall suga ut igen och se om det fyller på innan sjösättning

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med en ankarbox en gång, tätt i dess dränering så det rann in genom en kabelgenomdöring in i ruffen och in under kojerna ner i kölsvinet.

Även läckande kopplingar i färskvattensystemet, men om du tömt tanken ordetligt i höstas så faller ju den misstanken bort.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med en ankarbox en gång, tätt i dess dränering så det rann in genom en kabelgenomdöring in i ruffen och in under kojerna ner i kölsvinet.

Även läckande kopplingar i färskvattensystemet, men om du tömt tanken ordetligt i höstas så faller ju den misstanken bort.

..

Jo ankarboxen är eventuellt misstänkt, sitter inget i den men det finns ju dräneringshål, har antagit att det rinner ner i kölsvinet under kojerna och inte ända back till motorutrymmet.

Men luckan är ju rätt liten och den mesta av snön har jag sopat av.

Mesta av nederbörden hör uppe utan för Sandviken har ju kommit som snö under vintern

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte båt, men min förra lägenhet hade takfönster (ombyggd vind) som såg täta ut. Man kunde ana en svag luftström på några få ställen bara. Men trots det kunde samma fönster släppa in så mycket yrsnö att parketten blev vattenskadad. Så avfärda inte snön som förklaring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska tvätta båten innan sjösättning kan du ju be någon spola vatten medan du letar inifrån, så kommer du nog på var det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag vet var vattnet kommer ifrån.

Vid kom ett rejält regn i natt och nu var det blött inne i båten.

Alla genomföringar och luckor på däck är torra. Dock blir det blött inne i båten på ena sidan.

Tror att enda vägen in är mellan skrov och underbyggnad, vid gummilisten som går runt båten.

 

Hur tusan tätar man där, dessutom ser det ut som att jag åker på ett inredningsarbete.

Kul start som båtägare, har svårt att tro att förra ägare inte visste om detta.

 

IMG_0188.jpg

 

IMG_0189.jpg

 

IMG_0190.jpg

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, avbärarlisten...

Andra misstänkta ställen kan vara beslagen, knapar och pulpitstöttor som sitter skruvade på däcket.

 

Jag tog en gång loss en liknande list på en båt 8,5 metersbåt, visst det fanns en skada som kunnat läcka därinunder, men det var sedan väldigt mycket jättesvårt att få den avbärarlisten på plats igen, så försök att undvika detta, om du inte kan värma listen med flera varmluftspistoler och sätta den i sträck med talja och block utan att dra sönder den, samt dessutom ha tio medhjälpare med starka armar och gummiklubbor...

.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att sova på saker ibland.

Ser rätt OK ut inne i båten nu när det får torka upp.

Så det gäller att täta läckaget.

 

Tror jag hittat det, drog av avbärarlisten.

 

Syns kanske inte på tidigare bilder men den buktade ut på en viss sträcka.

Under här hade någon tidigare försökt täta med någon grå massa i stormängd.

 

Original tätningen var borta och en rejäl mängd tätmassa låg mer eller mindre lös.

Antar att jag fick in vatten i vintras som frös och att med lite otur så samlades regn och smältvatten mot detta område som gjorde att stora mängder vatten tränger in.

Vad som hänt kan man ju enbart spekulera i kanske en lite påstötning av tidigare ägare.

 

Frågan blir ju hur man tätar detta med en förhoppningsvis permanent lösning?

Skall man lämna in efter säsongen för en ordentlig renovering/plastning?

Ser inga fel på skrovet.

 

Men för att få ut båten i vattnet innan jul tänkte jag försöka täta själv hemma inför sommaren.

 

Vad skall jag täta med?

Och hur gör jag rent bäst? Har skrapat bort den mesta lösa massan med stämjärn men skall använda något lösningsmedel/slipa etc.?

 

IMG_0191.jpg

Sträckan med lagad tätmassa

 

IMG_0192.jpg

Den "lösa" tätmassan som satt där

 

/Jonas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka inventera epost i springa, det svåra blir nog att rengöra först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"inventera epost"???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gustavo har väl som vi andra en automatiskt felstavningsfunktion.

När jag skriver "kätting" vill min ipad ändra det till "käring" och det blir ju väldig fel när man skriver om hur man lägger sitt ankare och låter "käringen gå överbord"...

 

Nåvä, hoppas nu att fu kan få avbärarlisten på plats igen, den kan vara ltet klenare än den jag hade på nimbusen och därmed kanske mer följsam.

Ta bort så mycket gammal och lös tätningsmassa som möjligt tvätta med speciellt silikonbortagningsmedel, som är citrusbaserade, det finns även "husmorstips" på medel man kan finna i köket... Sedan slipa med fin smärjelduk, om du kommer åt. Tvätta x 2 med aceton och sedan trycker du in marin fogmassa av bra fabrikat, förslagsvis Sikaflex.

Ja sedan samlar du kompisgänget och alla du känner som kan hjälpa dig att kränga på listen igen.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp.

Avbärarlisten tror jag jag får på utan större besvär.

 

Är mest fundersam på hur jag tätar på ett bra sätt kring nitarna och i springan.

Misstänker detta område, undrar om man ta ett rakblad och rensa rent eller om man skall låta det vara kvar.

IMG_0193.jpg

 

/Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst resultat får du nog om du fräser ut ett spår där du kan klämma in tätmassan. Med vinkelslip tex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick lös med rakbladet och en bit av tätmassan ramlade ut oroväckande enkelt.

Övrig tätmassa sitter betydligt hårdare och svår att få loss.

 

IMG_0194_2.jpg

 

Vinkelslip blir inte det lite väl brett spår? Tar väl minst 5mm, 

Men frågan är väl hur man fogbereder bäst så man inte bara flyttar problemet.

Ha

 

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig kaprondell är väl inte mer än 1-2 mm tjock och väldans effektiv, ta det försiktigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade det jag trodde var läckan helt i onödan men nu är det fin och rent under avbärarlisten.

 

Det läcker från däcksluckan, i själva sargen mot skrovet inte luckan.

Vattnet ringer mellan skrovet och den vattentäta duken som hela inredningen är klädd med.

Under taket fram till väggen längst fram i ruffen, ner längs den och tillbaka under tyget mot toalett och ner.

 

Nu skall jag bara försöka få av däcksluckan och täta om men den sitter som berget med gamla sikaflex. Sedan gäller det att försöka få allt torrt, nu går en byggfläkt i båten men lyckas inte dra loss alla tyger för vädring. Sedan limma tillbaka tygerna och förhoppningsvis sjösätta innan augusti.

 

/Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog ur en liknande lucka en gång. Första var den skruvad med omkring 20 genomgående skruv. Sedan låg den i seg tätningsmassa. Skruven lossades, sedan petade och bände jag med en stor skruvmejsel så att jag fick in att antal kilar av ek, som då ömsom på motstående sidor slogs in under luckans ram. När den lättat nånga millimeter skar jag inunder med brytbladskniv, och fick bort det mesta av tätningsmassan så att luxkramen kunde lyftas upp.

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en 4h slit så var luckan loss. Blött runt halva lucka i tacket. Lite oklart var det exakta har läckt in misstänker några av hörnen

 

Frågan är nu om man skall sätta till baka samma lucka eller kosta på sig en ny.

Är väl inget större fel på den som sitter där nu en Taylor made.

Dock blev duken i taket lite skadad vi demonteringen, var sikaflex över allt även längs hela den inner ramen.

Problemet är att hålet är 515x515mm alla ersättningsluckor verkar vilja ha 507mm.

Hade gärna satt i en 5cm större för att få nya skruvhål etc. men det verkar inte finnas.

 

Får väl ta bort gammal sika, rengöra och slipa.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt på en ny skiva som är fem cm större, och fäst luckan i den nya skivan. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Om luckan är tät, om tätningslisten är ok, så återmontera med tikligt med sika eller liknande runt om. Lägg i luckan i däcket, rita med blyerts runt om, tag ur luckan, maska av med maskeringstape 2-3 mm utanför markeringen.

Kladda på tätningsmassa, fyll ut i hörnen om du misstänker dessa, använd ett speciellt verktyg för att justera mjukfog, (Jula) och ljämna ut tätningsmassan. Doppa verktyget i vatten plus diskmedel.

Vänta 20-30 minuter, när massan så smått börjar att stelna, och tag då bort tapen. Engångshandskar och några trasor är bra att ha.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande lucka satt enbart med små självdragande skruvar.

Så att många luckleverantörer rekommenderar genomgående vid gångjärnen.

 

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja genomgående skruv är ju aldrig fel, ökad läckagerisk, men å andra sidan stabilare infästning, ramen ligger kvar även om öppnad lucka utsätts för milt våld, som i sin tur kan orsaka läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skall jag se om jag inte kan få till genomgående med den inre sargen.

 

Skall man rugga upp lacken på aluminiumet?

Sikan som satt släppte relativt lätt från det målade  aluminiumet men inte lika lätt från plasten/glasfibern.  Om man ruggar upp kanske det fäster bättre eller finns det risk för oxid som gör att det släpper istället?

 

Många frågor blir det, tack för supporten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa med finkorningt papper försiktigt på plasten, slipa med grövre papper på aluminiumet, tvätta båda ytorna med aceton, maska av med maskeingstape, tag på engångshandskar och dina målarkläder, kladda på med högkvalitativ tätamassa i kämplig färg (=vit Sikaflex), kläm dit luckramen på plats, drag ut överflödigt fog med utsrykare doppad i såpvatten. Vänta nånot tiotal minuter, så att fogen bara härdar litet granna innan du med nya handkar på händerna tar bort maskeringstapen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...