Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
SalleSunden

Koppla in solcell till elmotor och startmotor

Rekommendera Poster

Hade under förra säsongen bara ett batteri som gick både till startmotor och förbrukare. De enda förbrukarna jag hade då är var länspump och lanternor kopplade via plint och strömbrytarpanel. Jag hade en inkopplad solcell som toppladdade batteriet när båten låg still.

Nu har jag skaffat mig en elmotor och ett extra batteri. Hur ska jag koppla för att få bästa lösningen så att startbatteriet alltid är fullt och att elmotorbatteriet också laddas av solcellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du hr laddning från motorn vid motorgång så låt solcellerna ladda endast förbrukningsbatteriet. Startbatteriet används väldigt lite om du inte måste nöta många minuter för att få igång motorn.

I normalfall går det ca. 1 Ah om motorn är lite svårstartad, annars mindre.

Biltemas skiljerelä är lätt att koppla in.

Har inget schema just nu, men det kommer säkert från någon annan snart.

Enklast och även bäst tycker jag är att göra så här:

Koppla bort solcellerna från det batteri du hade förra året.

Låt allt vara som det är i övrigt.

Koppla solcellerna på det nya batteriet.

Sätt ihop batterierna med Bltemas skiljerelä så släpps laddningen på till det nya batteriet när motorn laddar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Så funderade jag också, enda nackdelen är väl att då får inte startbatteriet laddning av solcellen? 

Ska man dra länspumpen till förbrukning eller startbatteri? Allt annat kan ju gå till förbrukningsbatteriet eftersom det bara används när båten används.  Men man vill ju vara säker på att pumpen funkar tänker jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle startbatteriet behövas laddas av solcellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning :). Men eftersom båten inte används supermkt kune det ju vara trevligt att anväda solcellen när den ändå finns där tänkte jag.

Men jag antar att motorns generator klarar av att toppa upp startbatteriet när man kör. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solpanel kan vara bra på tex senhösten när det går lång tid mellan turerna. Men då kan man ha en separat panel på tex 10W och egen regulator. Så har jag gjort, det innebär att mitt startbatteri hålls laddat under vintern.

Normalt kopplas länspumpen till förbrukningen. Nu har jag börjat fundera om det är så smart. Kopplar man pumpen till startbatteriet så har man ett batteri som alltid är fullt. Skulle det läcka ordentligt så kommer pumpen antagligen brinna upp innan batteriet är slut. Skulle pumpen dra ut startbatteriet så är det bara ett batteri som skadas.  Är jag ombord så har jag enpump till som går på husbatteriet. Sen har jag ett larm som varnar om det blir mycket vatten i kölsvinet, det känns tryggt.

Mitt batteri till jollens elsnurra måste jag kunna ladda även med en lång kabel. Därför har jag en DC/DC omvandlare som ger 17V ut. På batteriet har jag en enkel solcellsregulator som laddar batteriet korrekt även om jag 15 m kabel.

Har man det batteriet på nära håll så kan man testa med enbart en solcellsregulator som får ström från tex husbatteriet. Det bör ladda tills man inte längre har ett toppladdat husbatteri. Ett experiment som kostar en hundring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ngn som använt en batteriseparator ist för skiljerelä? Den funkar ju åt båda hållen: "När du startar ditt fordon så prioriteras startbatteriet och när spänningen kommit upp i 13,2/26,4V så laddas dina förbruknings batterier samtidigt. Batteriseparatorn fungerar även omvänt då du laddar din förbrukningsbatterier med en batteriladdare så laddas ditt start batteri samtidigt så snart spänningen kommit upp i 13,2/26,4V."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Cteks D250S istället för skiljerelä. Med den så kan jag underhålls ladda både förbrukningsbanken och start batteriet med solcell som har egen ingång i enheten. Med inkopplad nät laddare så ser den till att båda batteri bankarna blir laddade.

Har fungerat bra de tre säsongerna som jag använt den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ngn som använt en batteriseparator ist för skiljerelä? Den funkar ju åt båda hållen: "När du startar ditt fordon så prioriteras startbatteriet och när spänningen kommit upp i 13,2/26,4V så laddas dina förbruknings batterier samtidigt. Batteriseparatorn fungerar även omvänt då du laddar din förbrukningsbatterier med en batteriladdare så laddas ditt start batteri samtidigt så snart spänningen kommit upp i 13,2/26,4V."

Finns väl ingen anledning. En lösning som kostar fyra gånger mer. Ytterst få behöver ladda startbatteriet. Har man det behovet, ladda startbatteriet med en separat 10W solpanel. Det blir både billigare och säkrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...