Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
MatsNorden

Ny eller äldre DC

Rekommendera Poster

Funderar på båtköp! En äldre Nimbus 22 DC med nyare V8. Finns några på Blocket med motorer drygt 10 år gamla, några med originalmotorer från sent 80-tal. Sen finns det såklart nyare DC från tex Yamarin, Ryds, Bella, Askeladden osv i dryga 6 m klassen med utombordare 150-200 hk eller 4.3 V6an från Mercedes eller VP.

Ser man på priset så känns det som man får väldigt mycket båt för pengarna med en äldre Nimbus 22 DC jämfört med dagens modernare. Är inte ute efter att sova i båten utan det blir dagsturer med fokus på sol, bad och vattenskidor när vädret tillåter. Bor i Skåne och kommer ha båten på både västra och östra sidan, med mer öppet hav och ser fördelen med lite tyngd i båten. Är det rätt att fokusera på en äldre Nimbus eller har utvecklingen gått så mycket framåt att det är bättre att kolla på nyare? Bensinförbrukningen är för mig inte ett argument, tror inte det kommer bli Nm i den mängden att det kommer påverka ett beslut kostnadsmässigt. Är ute efter rätt båt, och jag har alltid gillat det klassiska linjerna och stuket på Nimbus 22 DC. Lite bökigt att komma upp på fördäck inser jag dock.

Ni som har erfarenhet av Nimbusen respektive nyare DC vad säger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu snöat in på klassiska linjer och Nimbus 21/22DC så kan du ju titta på Coronet 21 DC vilken Nimbusen är född ur, Nimbus köpte formarna till 21 DC när Coronetvarvet gick i kk och byggde sin 21/22 DC. Är alltså lika skrov på dessa båttyper men Coroneten är i min värld mer välbyggd och tyngre. Och här har du rejäla skarndäck att kliva på. Men är ju några år äldre, skrovet går som en dröm i även lite grövre sjö, kräver dock lite pulver i maskin för att komma till sin rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner till historien och arvet från Coronet, väldigt fina de också! Framför allt Coronet 22 Sport. Men det känns som att en Coronet ska fixas till mint condition. En Nimbus av de här årsmodellerna känns mer som något man vårdar och brukar som de är. Men utesluter inte en Coronet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Minns när jag var grabb i 12-års åldern och körde en Coronet med dubbla maskiner för första gången. Minns inte vilken model det var, men både jag och båten finns på bild i någon gammal Båtnytt.

Underbara båtar, men dyra i drift.

Efter ett par dagars fotograferande i och runt Sandhamn var det dags att tanka. Så länge har jag aldrig tankat en båt varken förr eller senare.

Tillägg:

Minnen sköljer över mig.

Det var färsta gången jag körde en båt som gick över 40 knop vilket var enormt snabbt för en båt på den tiden.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att 21/22 DC är ett vettigt val. Helst med nyare motor. Vill man fräscha till båten så har ju Nimbus uppgraderingskit med stripes, dynor mm till sina flesta äldre modeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...