lindius 65 Postad 5 Maj , 2017 Tack för din input! Ja, har tänkt att toan inte skall gå via strömbrytaren med automatsäkringar utan direkt från plusplinten via egen större säkring, missade att ändra det på skyllemarks ritning ovan. Så du rekommenderar en 30A säkring där? Då får jag nog tänka lite grövre kabel den vägen Har nog oxå tänkt ha huvudbrytare, Skyllemarks rekommenderar att man skippar det då de står för spänningsfall och vid olycka så är risken stor att de svetsar-igen och inte går att bryta iaf. Jag vill nog ha brytaren där iaf för när jag lämnar båten...även om jag iofs har kontinuerlig laddning från 100W solpanel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 5 Maj , 2017 Spanade lite på din ritning ... Två spontana synpunkter; Kretsen från startbatteriet har ett undantag i reglerna vilket innebär att det inte måste finnas säkring? Många har ändå en säkring, jag tex. Men en bamsig då... Sedan tycker jag att det ska finnas huvudbrytare i bägge kretsarna. Bra säkerhetsdetalj... Hur menar du angående kretsen med startbatteriet? Där kommer det vara en rejäl huvudsäkring, tänker 300A eller liknande, precis som det kommer vara i den andra kretsen, båda dessa är utritade i kopplingsschemat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Maj , 2017 Jepp, 300 säkring har jag också. Av god kvalitet, hoppas jag. Min säkring för toapumpen är 20A, som föreskrivs i min manual. Den säkringen sitter nära toan och är för förbrukaren. Själva ledningen är avsäkrad med 100A plus en separat säkring på 30A (lite överkurs...) som sitter i tavlan med lite andra säkringar tex för 24/7 bruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2017 Jepp, 300 säkring har jag också. Av god kvalitet, hoppas jag. Min säkring för toapumpen är 20A, som föreskrivs i min manual. Den säkringen sitter nära toan och är för förbrukaren. Själva ledningen är avsäkrad med 100A plus en separat säkring på 30A (lite överkurs...) som sitter i tavlan med lite andra säkringar tex för 24/7 bruk. Vad äter du egentligen? Jag har en 20A dvärgbrytare med C-karaktäristik (=trög), den har aldrig slagit ifrån. De automatsäkringar som sitter i panelerna upplever jag som onödigt snabba. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 Maj , 2017 Har också en C-säkring. Tror det är besökare som använder mer papper, i vart fall hör jag att de spolar längre tid än jag gör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 26 Maj , 2017 Nu har jag hunnit börja lite med fixet, självklart var kontrollpanelen jag köpte lite för bred för att monteras där den gamla suttit, får se hur jag löser det, finns inte så mkt mer utrymme att använda där.. Men en fråga som jag kom på nu när jag är hemma och inte kan skala och kolla. Kabeln som matar fram ström till en kopplingsdosa i förpiken var 5mm i diameter i yttermått, missade att mäta innermått, har någon en känsla för hur tjockt höljet brukar vara? Undrar eftersom jag tänker att jag kanske inte behöver byta så mkt kablage som jag först trodde för att sätta in eltoan. Finns fler bilder via länken, har inte möjlighet att förminska bilderna för tillfället, på länken har jag oxå gjort några kommentarer. https://goo.gl/photos/XnL3aHbWsdhsoWvv9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser