lindius 65 Postad 20 April , 2017 Well, dags att installera el-toan. VVSbiten känns ganska rättfram, passar på att byta alla slangar samtidigt men det är ju bara att mäta befintlig montering och byta ut men som framgår så handlar det nu om en el-toa... Hade initialt tänkt att göra det enklast möjligt, alltså bara koppla in den till den lilla sockerbiten som finns i toans absoluta närhet men..SOCKERBIT... Har ett förhållandevis enkelt elsystem i den bemärkelsen att jag inte har så många olika förbrukare och inte så stor båt (Sunwind 26, segelbåt med VP md5). Elsystemet är vad det verkar original (-78) med lite hemmafix. Detta får mig att vilja göra om allt, särskilt som jag fick lite konstiga larm från summern senaste sommaren... Sitter och ritar på ett kopplingsschema men känner att jag har dålig koll på säkringar och dess placeringar, tänkte att jag slänger upp det här så får vi se om någon orkar hjälpa mig att bena i detta. Dagens installation: 2 fritids/marinbatterier á 75Ah kopplade via varsin "huvudbrytare". Från dessa huvudbrytare går oerhört tunna kablar till en kontrollpanel för förbrukare med inbyggda gamla säkringar samt till en svart dosa á ca 2,5*2,5 cm och vidare till motorn/generatorn som jag tror är på 35A? Från ovan nämnda kontrollpanel så går det sedan vidare till olika förbrukare (lanternor - utkopplade, autopilot, cirkulationsmotor för sötvattenskylning och en liknande för det vattenburna värmesystemet (gas)). Cigg-uttaget ligger inte via kontrollpanelen. Kablarna till förbrukarna är väldigt klena och delas vidare i öppna kopplingsplintar eller sockerbitar när de tagit sig ut i båten. Kabeln till masten är avklippt...till lanternorna sitter sockerbitar ute i det fria, alltså inte ens regnskyddade. Jag har själv installerat en 100W solpanel med MPPT-regulator vilket var ett helsike då jag hade svårt att hitta "minus". Det jag vill lägga till förutom säkrare dragning med bättre kablar och kopplingar+ säkringar är ett extra cigg-uttag så att jag får 2, ett för kylboxen och ett för radions laddning. Använder nu en delare men får inte alltid ut rätt mängd ström när jag har kyl+radio+telefonladdare i samma jack vilket gör att kylen stänger av sig då den har inbyggd batteriskydd. Har hittat ett par olika paneler som innehåller dubbla cigguttag samt 2 USB-uttag tänkte satsa på en av dessa. hittade inte rätt nu men här kommer ett exempel: Så mina frågor till er...vilken kabelarea skall jag ha vart? Batterierna är ca1,5m från motor/huvudbrytare kabelvägen. Eltoan ca 2-2,5m åt andra hållet (batterierna ligger under golvet ovanpå kölinfästningen. Vilken typ av säkringar bör jag satsa på och var skall de sitta? Har jag missat något annat/finns det något jag ska tänka på? Jag vet, "måste du fråga på forumet så bör du ringa ett proffs". Kommer be en elektriker-kompis kolla på det men vill rita upp kopplingsschemat så att jag kan handla och ville ha lite input innan dess. Tacksam för att hjälp jag kan få, ber om ursäkt för det extremt långa inlägget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 April , 2017 Jag börjar med "sockerbiten" jag har flera gånger skrivit att sådana borde vara förbjudna ombord. Kan väl kanske accepteras för nödlagningar till sjöss, men inte för permanenta kopplingar. Kläm på ordentliga kabelskor alternativt skarvhylsor med krympslang utanpå. Jag har bara 2,5 mm2 till toans pump, men å andra sidan bara 30 cm till en elcentral, "undercentral" på toaletten som försörjs med en 6mm2 kabel från huvudcentralen. Utan att ha räknat på det, så känns 4mm2 mer rimligt till din toalett. Sedan kan jag ju tycka att det blir en massa onödigt merarbete att riva ut hela det gamla elsystemet. Bättre att komplettera med nya undercentraler på strategeiska ställen, som då försörjs med tjocka kablar från batteribanken, där det även finns adekvata säkringar. Sedan var det ju en och annan fundering, jag ser vad de andra svarar och kanske inflikar senare. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 April , 2017 Om det är sockerbitar av den gamla typen i mässing så är de helt ok men som alla skruvförband ska den dras någon gång per år. Det bästa idag är oisolerade kabelskor typ DESSA, de är helt överlägsan de isolerade. Man behöver även en riktig CRIMPTÅNG. Säkringar där är det bästa någon form av automatsäkringar typ de som sitter i Biltemas paneler (som fö är utmärkta). Vanliga "dvärgbrytare" också väldigt bra men tar lite mer plats. Till eltoan tycker jag man ska sätta ett relä i centralen som manövreras med en knapp på dass. Knappen som levereras med toaletterna brukar vara av "skitkvalitet" och strömmarna blir ganska stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 20 April , 2017 (redigerade) Först bestämmer man vilken kabelarea man behöver. Googla på nomogram + kabelarea. När du fått fram en kabelarea så välj en säkring som skyddar kabeln, finns vad jag förstår flera standarder. EMMAS säger så här Area Säkring 0,5 5 0,75 7,5 1 10 1,5 15 2,5 25 4 30 6 40 8 50 10 60 16 80 20 100 25 125 30 150 50 200 70 250 95 300 Mackey Redigerad 20 April , 2017 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 April , 2017 (redigerade) Nordisk båtstandard 1990 är lite snålare: 1 mm2 6A 1,5 mm2 10A 2,5 mm2 16A 4 mm2 20A 6 mm2 25A 10 mm2 35A Avser säkringar som skydd mot överbelastning. Säkring mot kortslutning är minst dubbelt så stor, tex 35A för 4mm2 Här är en annan "standard" som jag tycker är ganska rimlig 1 7,5 1,5 15 2,5 20 4 25 6 35 10 50 Redigerad 20 April , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 April , 2017 (redigerade) Bhmac föreslår flatstiftskontakter, javisst dessa är bra, vanligtvis får man klämma till själva kontaktdelen litet för att de inte skall glida isär. Men annorstädes i båten är skruvade ringkabelskor bättre, eller iallafall gaffelkabelskor, de kan ju inte glida bort från sin anslutning. Jo jag har också dubbla flatstiftskabelskor vid anslutningen vid min toapump, med en isolerad dubbelhona, två sektioner av kopplingslist emellan, dessa säljer inte Biltema, de finns på Swedol... (eller jättebilligt på Ebay i 100- pack... ) http://www.swedol.se/kopplingslist.html .. Redigerad 21 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2017 Skruvade ringkabelskor är no-no idag, det finns ingen nytillverkad båt som har det idag. Ingen bil heller för den delen. I min båt sitter det flatstift för plus men ringkabelskor för minus. Det tänker jag behålla men jag är också uppvuxen i en miljö där man kontrollerar skruvförband med jämna mellanrum Man ska inte behöva klämma till flatstiftskontakterna, då är det dålig kvalitet. Det finns gott om dåliga flatstift med det gemensamma att de är isolerade. De oisolerade sk rullpresskontakterna har genomgående en bättre kvalitet. De säljs inte i satser med tång för 29kr. Dessutom är de ofta gjorda av ett bättre material. Har man skruvade kontakter så ska man också ha reservskruvar för de har en enastående förmåga att försvinna i bland. I tex gamla strisflygplan hade man skruvade anslutnigar eller lödda förbindelser. Man kablarna var ordentligt uppfästa och man hade även korta serviceintervall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 April , 2017 Litet märkligt då moderna säkringsdosor liksom minusskenor har skruvanslutningar för ring- eller gaffelkabelskor. Ja det är en himla skillnad på kabelskornas kvalitet, de som Swedol säljer är bättre än Biltemas. Och enkla 29kr kabelskotänger kan man lägga i barnbarnens leksaksverktygslåda. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 22 April , 2017 Tackar för er input, tolkar jag det rätt i att jag kan köpa mig en kontrollpanel med automatsäkringar och nöja mig med det så länge alla applikationer går via denna? Uppskattar verkligen länkarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 April , 2017 Tackar för er input, tolkar jag det rätt i att jag kan köpa mig en kontrollpanel med automatsäkringar och nöja mig med det så länge alla applikationer går via denna? Uppskattar verkligen länkarna! Ja gör det!Se till att du har en adekvat tjock kabel från batteribanken fram till panelen, och en säkring/automatsäkring som huvudsäkring omedelbart nära batteribanken. Glöm för all del inte minusledningen, samma dimension, och med en minusplint nära strömbrytarpanelen. Strömbrytarpanelen skall också ha en minusanslutning, men den är enbart för strömbrytarnas belysning. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 22 April , 2017 Uppkom ett par frågor till... Räcker verkligen en 10A säkring till toan, den kan väl dra på en 16A när den brummar på! Tänker främst på Biltemas kontrollpanel som har 10A som mest. Hur stor bör huvudsäkringen vid batterierna vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 April , 2017 Jag har en 15A säkring till min toa, mätte en gång med tångamperemeter, och den drog 7A med bara vatten i skålen. Troligtvis drar den mer ström då man spolar ned grövre elimination. I förr båten gjode jag en överslagsräkning på vad alla förbrukarna som var anslutna till samma strömbrytarpanel tillsammans drog, och där var det rätt många grejer, kom fram till att om allt var påslaget samtidigt (vilket det aldrig var) skulle det dra omkring 20A så jag säkrade upp med en 30A automatsäkring alldeles efter batterifrånskiljaren (="huvudbrytaren"). Så du dimensionerar ju säkringen efter hur mycket ström du skall ta ut och naturligtvis efter kabelns dimension. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 April , 2017 Toaletten koppar du ju inte över strömbrytarpanelen, du kan koppla den till samma kablar, men med egen säkring i separat säkringsdosa eller en hängsäkring på kablen. Titta på Biltemas säkringsdosa, dem med lysdiodsindikering, där lysdioden lyser om säkringen är trasig, jag har kopt ett par sådana och de förefaller vara riktigt bra till det låga priset, man känner av det då man sätter i en säkring, det känns att kontaktblecken nyper fast den riktigt bra. Denna finns i en version som minusplint också. Men den var dessvärre slutsåld så jag köpte en enlare miusskena istället. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 April , 2017 Litet märkligt då moderna säkringsdosor liksom minusskenor har skruvanslutningar för ring- eller gaffelkabelskor. Även sockerbitar säljs. Men inget av detta hittar som original i nytillverkade båtar. Men visst funkar det om man bara håller koll på grejorna. Det finns en typ av gaffelkabelskor med en liten klack längst ut så att den inte ska lossa om skruven släpper lite, den är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 22 April , 2017 tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 April , 2017 Att man använder flatstift istället för fastskruvade ringkabelskor i nya bilar och båtar är snarast en fråga om produktivitet. Det går mycket fortare att montera flatstift än att skruva fast ringkabelskor. Det blir billigare helt enkelt. Jag använder mycket hellre ringkabelskor. De sitter kvar där flatstift skakar loss eller rycks loss. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 22 April , 2017 Passar på när jag ändå har er på tråden, har ni koll på vilka kablar som är av ok bruk för båten? Som amatör hamnar man ju ofta på biltema/jula men det kanske är bättre att gå till proffsen så man inte får ett skyddshölje som torkar och ramlar av efter något år... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 April , 2017 (redigerade) Enl CE får bara ring eller flatstift användas, gaffelkabelskor får alltså inte användas. Flatstift är produktionsvänligt men tål också vibrationer bättre än skruvade kabelskor, det har varit viktigt för fordonsindustrin. Men oavsett så ska det vara god kvalitet. Flatstift ska helst vara av den låsande sorten Jag kom över ett gäng plintar enl bild. Har varit avsedda för tvättmaskiner och av mycket god kvalitet. Redigerad 22 April , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 April , 2017 Skulle aldrig använda gaffelkabelskor! Sämre än alla andra varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 April , 2017 Passar på när jag ändå har er på tråden, har ni koll på vilka kablar som är av ok bruk för båten? Som amatör hamnar man ju ofta på biltema/jula men det kanske är bättre att gå till proffsen så man inte får ett skyddshölje som torkar och ramlar av efter något år... Om du går till Biltema eller bryggan så har de bra kabel. DollarStore skulle jag nog inte gå till. Samma med sk "proffs" de säljer så mycket mindre kabel och har inte samma inköpsmöjligheter, de måste ta mer betalt för liknande produkt. Det man betalar för hos dem är deras kunnande. På senare år har det dykt upp olika butiker där ordet "expert" ingår i namnet men det innebär inte alltid att de har vare sig bra produkter eller eller stort kunnande. Många väljer förtent kabel som inte svartoxideras med tiden. Fördelen är att man inte behöver samma rengöring om man skulle byta kontakt. Däremot leder de ström exakt lika bra. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 23 April , 2017 Förtent eller inte förtent eller vad bör man ha till 12v-systemet? De förtenta kablarna som finns i båttillbehörsbutikerna är nog bra men finns det nästan lika bra kabelalternativ som rekommenderas? Kablar som ligger skyddade inne i båten och inte utsätts för solsken och vattenstänk borde kunna ha en lägre klassning och fungera näst intill lika bra. Eller? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 April , 2017 Förtent eller inte förtent eller vad bör man ha till 12v-systemet? De förtenta kablarna som finns i båttillbehörsbutikerna är nog bra men finns det nästan lika bra kabelalternativ som rekommenderas? Kablar som ligger skyddade inne i båten och inte utsätts för solsken och vattenstänk borde kunna ha en lägre klassning och fungera näst intill lika bra. Eller? Håller med! Jag har vanlig fordonskabel "inomhus" egentligen försöker jag dra 2,5mm2 RKUB. Det finns även en dubbelisolerad, RKKB. Men då jag installerat en hel del saker som inte drar lika så mycket ström, exempelvis LED-belysning så har det blivit 1mm2. Det är ju ibland trångt också så man får inte alltid plats med flera 2,5mm2 kablar i kopplingsdosor och andra ställen. Jag ser att kablar "utomhus", särskilt till lanternor och tutan på den förra båten tog mycket stryk av miljön. Dessa satt monterade på en targabåge, och det var ofta det var mycket ärg i anslutningarna och en bit inunder kabelisoleringen. Jag bytte dessa kablar flera gånger, och sista gången lade jag på krympslang med lim på dessa. Här, "utomhus" hade det säkerligen varit bättre med förtenta kablar. Till en vanlig FM-antenn av bilkvalitet var det tydligt, den medskickade antennkabeln höll knappt en säsong, så jag fick några meter "professionell kabel" på en radioverkstad, denna var förtent och håll längre än vad antennen gjorde... Båtens viktigaste kabel är i mitt tycke, är den mellan generatorn och batteribanken, eller batteribankernas fördelare. Här skall man överdimensionera och gärna använda en förtent kabel av hög kvalitet. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 24 April , 2017 Hittade ett fantastiskt häfte för oss hemmapulare, massor med kopplingscheman, allmänna råd och tips på allt som har med el i båt att göra! https://www.benns.se/pub_docs/files/skyllermarks_2012.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 April , 2017 Ang kabel så köps billig kabel kolla så det inte är kopparbelag aluminium kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 24 April , 2017 Sutars har en bra hemsida och har även uppdaterat sin elguide 2017 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 April , 2017 Hittade ett fantastiskt häfte för oss hemmapulare, massor med kopplingscheman, allmänna råd och tips på allt som har med el i båt att göra! https://www.benns.se/pub_docs/files/skyllermarks_2012.pdf Men kolla ordentligt, det finns grova fel som att inte använda huvudbrytare, den är obligatorisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 April , 2017 Sök på svetskabel. Får du upp H01N2-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 4 Maj , 2017 Bifogat finns en shoppinglista från känd butik jag har i närheten, nedan bör mitt tänkta kopplingsschema synas. Inser att jag har en säkring för lite och ev. behöver komplettera med lite mer grövre kabel för att skarva på skiljerelät. Slutsumman verkar hamna på ca 2k, är väl ok för att känna sig säkrare. Biltema shopping list.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Maj , 2017 Alltså.... när jag (äntligen ) fick in en Eltoa i båten blev jag förvånad över att den ibland drog över 20A. Segt då att gå ut ur toaletten för att återställa säkringen... Så jag drog om ledningarna och satte en "dvärgbrytare" för 230V inne i ett skåp på toan. Går faktiskt ibland fast jag valde en lite segare säkring. Slutsats? Större säkring än du tror och ha säkringen lätt tillgänglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Maj , 2017 Spanade lite på din ritning ... Två spontana synpunkter; Kretsen från startbatteriet har ett undantag i reglerna vilket innebär att det inte måste finnas säkring? Många har ändå en säkring, jag tex. Men en bamsig då... Sedan tycker jag att det ska finnas huvudbrytare i bägge kretsarna. Bra säkerhetsdetalj... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser