CaptainKongo 83 Postad 20 April , 2017 Vet någon var man kan köpa expanderplugg i rostfrittstål? Ska montera fästen i sargen på båten där jag inte kommer åt från insidan, så skulle vilja få tag på rostfria expanderpluggar. Har försökt med s.k. blindmuttrar med tryckluft, men det blev inte bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 20 April , 2017 Är ganska säker på att det finns på välsorterade järnhandlare/bygghandlare, såg iaf några på den lokala XL-bygg. De kräver ju ett specialverktyg då de är så hårda men det kan man köpa billigt på biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 20 April , 2017 Nu framgår det ju inte hur mycket du ska belasta fästena. Om belastningen är måttlig och du bara är ute efter ett fäste som inte korroderar så kan ju Rawlnut (gummiexpanderplugg) vara ett alternativ. Den stoppas in och skruven dras åt så gummit expanderar på baksidan. Skruven går att byta till RF. Pluggen går att dra ur efter utskruvning av spännskruven. http://www.rawlplug.co.uk/products/lightweight-fixings/special-fixings/rawlnut-flexi-plugs/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 April , 2017 Menar du blindnit=mutternit? Jag älskar dem men visste inte att det fanns rostfria. Men det gör det tydligen. http://www.verktygonline.se/verktyg-pa-natet/bult-och-skruv/blindnit/blindnitsmutter/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 21 April , 2017 Nu framgår det ju inte hur mycket du ska belasta fästena. Om belastningen är måttlig och du bara är ute efter ett fäste som inte korroderar så kan ju Rawlnut (gummiexpanderplugg) vara ett alternativ. Den stoppas in och skruven dras åt så gummit expanderar på baksidan. Skruven går att byta till RF. Pluggen går att dra ur efter utskruvning av spännskruven. http://www.rawlplug.co.uk/products/lightweight-fixings/special-fixings/rawlnut-flexi-plugs/ De ska vara till ett räcke, så ganska stora belastningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 21 April , 2017 Jag var och handlade skruv på Siferts nyss och då passade jag på att fråga om de hade - eller kände till om det finns - molly eller liknande i rostfritt, men av de två jag talade med hade inte hört talas om att detta skulle finnas. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2017 Som jag ser det finns det två lösningar. Antingen borrar man ett lagom stort, strategiskt placerar hål så att kommer åt att få in en förstärkning och kunna dra muttern. Sen ska hålet täckas vilket inte brukar vara svårt, tex ventilationgaller etc. Alternativet är en rostfri plåt som man fäster i. Sen drar man fast plåten med pop eller mutternitar. Själv föredrar jag lösning nr 1. Efter några år brukar man behöva "servicehålet". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 21 April , 2017 Jag var och handlade skruv på Siferts nyss och då passade jag på att fråga om de hade - eller kände till om det finns - molly eller liknande i rostfritt, men av de två jag talade med hade inte hört talas om att detta skulle finnas. Mackey Tack för att du frågade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 21 April , 2017 Som jag ser det finns det två lösningar. Antingen borrar man ett lagom stort, strategiskt placerar hål så att kommer åt att få in en förstärkning och kunna dra muttern. Sen ska hålet täckas vilket inte brukar vara svårt, tex ventilationgaller etc. Alternativet är en rostfri plåt som man fäster i. Sen drar man fast plåten med pop eller mutternitar. Själv föredrar jag lösning nr 1. Efter några år brukar man behöva "servicehålet". Ja, det lutar åt lösning 1. Du kan jag dra fast bultarna ordentligt. Har kollat efter täcklock i plast, men ett ventilationsgaller blir bättre och snyggare. Bra tips! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 25 April , 2017 Metallen i Rawlnut verkar vara mässing. Man kan kontakta tillverkaren på rawlinfo@rawlplug.co.uk om man vill fråga om det finns rostfritt / syrafast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 25 April , 2017 Hej! Wurth har RF Blindnitmutter! https://www.wurth.se/produkter/fastmaterial/blindnit--blindnitmuttrar/blindnitmuttrar/nitmutter-platt/blindnitmutter-med-platt-huvud5/ MVH //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser