Cam72 64 Postad 20 April , 2017 Hej Jag ska demontera skölden på vår Orrskär för att lyfta ur motorn inför byte av damasken och muttrarna på insidan är runddragna och eftersom motorn är monterad i kassetten är det trångt som sa*#% och det går inte att kapa dessa, kan man borra ur dem från utsidan? För visst är det de 6 bultarna nr. 69 på bilden??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 April , 2017 Syns kanske bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 April , 2017 Du måste på något sätt skruva ut skruvarna från utsidan, struten sitter i andra ändan och det måste delas. Det går inte att göra något från insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 20 April , 2017 (redigerade) Man kan borra bort det som är kvar av skruvskallarna och ta bort vikbrickorna. Det finns tre gängade hål i klämringen. Där kan man skruva in skruvar som tvingar ut klämringen, om den inte sitter för hårt. Annars får man spräcka den genom att borra en rad hål radiellt och spräcka ringen med en huggmejsel. Man kan också prova att slå på en mindre hylsa på skruvskallarna och skruva loss dem. Redigerad 20 April , 2017 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 April , 2017 Det ska finnas svetselektroder som man kan svetsa på bulten och sen använda dessa för att skruva ut bulten, jag blev tipsad om det vid ett liknande problem, men det löste sig ändå den gången. Kanske skulle det fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 April , 2017 Lånar denna bild. Är de brickan (3st) bakom de 2 bultarna ni menar? Sitter inte de bara pressade med bultarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 April , 2017 det är låsbrickor, hörnen ska vikas in mot bulten så den inte kan gängas upp pga vibrationer mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 April , 2017 Dessa 6 bultar (skruvar om man ska vara petig) sitter gängade i struten och kan bara plockas bort från utsidan. Sedan sitter själva skölden mot akterspegeln med pinskruvar med muttrar som bara kan demonteras från insidan av akterspegeln, alla dessa måste bort för att lossa skölden. Dvs 6 på utsidan och, tror det är 6, på insidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 April , 2017 (redigerade) Det blir kvar ca 10 mm om du får bort ringen, eller alt att du kan få nån att svetsa fast en ny skruv på den gamla så kan du skruva ut skruven med ett vanligt spärrskaft Redigerad 20 April , 2017 av henriknil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 April , 2017 Ok tack för bra svar! Jag ser inga större problem med att borra och sedan slå av skallen, men hur mycket material finns kvar på den gängade delen av bulten och tips på hur jag får ut den gängade delen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 April , 2017 Hmm jag måste nog kolla synen, men kan inte se de 6 genomgående på sprängskissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 April , 2017 Hej har lånat en bild av en 290 sköld där du kan se 6 st stora bultar, dessa lossas från insidan efter att du tagit bort motorn ur kassetten, dimension19 mm muttrar, men först måste ringen på utsidan loss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 April , 2017 Jag själv är dålig på att lägga upp då problemet är löst men nu blir det bättring på den fronten. Borrade ur skallen på bulten så det blev en skål i den sen slog jag in en mejsel och vips gick det att slå loss bulten, tidigare ägare hade varit vänlig att montera med kopparpasta och hela bulten gick att gänga ut vilket borde medföra att motorn inte behöver flyttas fram. Undrar om kopparpasta verkligen var bra att köra på dessa bultar med tanke på korrosionen som kan uppstå mellan olika metaller. Tacksam för all hjälp detta forum bistår med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 25 April , 2017 Jag själv är dålig på att lägga upp då problemet är löst men nu blir det bättring på den fronten. Borrade ur skallen på bulten så det blev en skål i den sen slog jag in en mejsel och vips gick det att slå loss bulten, tidigare ägare hade varit vänlig att montera med kopparpasta och hela bulten gick att gänga ut vilket borde medföra att motorn inte behöver flyttas fram. Undrar om kopparpasta verkligen var bra att köra på dessa bultar med tanke på korrosionen som kan uppstå mellan olika metaller. Tacksam för all hjälp detta forum bistår med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 25 April , 2017 Du måste nog ändå lyfta ur motorn ur kassetten för att kunna skruva loss skölden från kassetten och passa in gummiduken, bultarna på insidan går inte att komma åt med motorn kvar-tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 April , 2017 Hej Det är redan förberett för ett motorlyft. Något man speciellt bör kolla på då motorn ändå är ur? Det är ju stört omöjligt att komma åt när den sitter i kassetten, i alla fall med kad 42an, vet inte hur mycket plats det är med andra motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 25 April , 2017 Kolla och byt offeranoderna i motor och värmeväxlare, det borde finnas sådana, finns i allafall i aqad40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 April , 2017 Dessa letade jag efter förra året, finns tydligen inga på Kad 42, men rätta mig gärna om jag har fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 April , 2017 I oljekylet finns det väl anod? Och just oljekylaren gör du klokt i att slå isär, göra rent och packa om då de kan korrodera med läckage som följd vilket du ser om det finns risk för när du tagit isär den. Bakre vevaxeltätningen skadar ju inte heller att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser