Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Cam72

Demontera Sköld 290 drev

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska demontera skölden på vår Orrskär för att lyfta ur motorn inför byte av damasken och muttrarna på insidan är runddragna och eftersom motorn är monterad i kassetten är det trångt som sa*#% och det går inte att kapa dessa, kan man borra ur dem från utsidan?

 

För visst är det de 6 bultarna nr. 69 på bilden???

post-107026-62263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste på något sätt skruva ut skruvarna från utsidan, struten sitter i andra ändan och det måste delas. Det går inte att göra något från insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan borra bort det som är kvar av skruvskallarna och ta bort vikbrickorna. Det finns tre gängade hål i klämringen. Där kan man skruva in skruvar som tvingar ut klämringen, om den inte sitter för hårt. Annars får man spräcka den genom att borra en rad hål radiellt och spräcka ringen med en huggmejsel. Man kan också prova att slå på en mindre hylsa på skruvskallarna och skruva loss dem.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas svetselektroder som man kan svetsa på bulten och sen använda dessa för att skruva ut bulten, jag blev tipsad om det vid ett liknande problem, men det löste sig ändå den gången.

Kanske skulle det fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna bild.

 

Är de brickan (3st) bakom de 2 bultarna ni menar?

 

Sitter inte de bara pressade med bultarna?

post-107026-55729_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är låsbrickor, hörnen ska vikas in mot bulten så den inte kan gängas upp pga vibrationer mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa 6 bultar (skruvar om man ska vara petig) sitter gängade i struten och kan bara plockas bort från utsidan. Sedan sitter själva skölden mot akterspegeln med pinskruvar med muttrar som bara kan demonteras från insidan av akterspegeln, alla dessa måste bort för att lossa skölden. Dvs 6 på utsidan och, tror det är 6, på insidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir kvar ca 10 mm om du får bort ringen, eller alt att du kan få nån att svetsa fast en ny skruv på den gamla så kan du skruva ut skruven med ett vanligt spärrskaft

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för bra svar!

 

Jag ser inga större problem med att borra och sedan slå av skallen, men hur mycket material finns kvar på den gängade delen av bulten och tips på hur jag får ut den gängade delen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jag måste nog kolla synen, men kan inte se de 6 genomgående på sprängskissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har lånat en bild av en 290 sköld där du kan se 6 st stora bultar, dessa lossas från insidan efter att du tagit bort motorn ur kassetten, dimension19 mm muttrar, men först måste ringen på utsidan loss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv är dålig på att lägga upp då problemet är löst men nu blir det bättring på den fronten.

 

Borrade ur skallen på bulten så det blev en skål i den sen slog jag in en mejsel och vips gick det att slå loss bulten, tidigare ägare hade varit vänlig att montera med kopparpasta och hela bulten gick att gänga ut vilket borde medföra att motorn inte behöver flyttas fram.

Undrar om kopparpasta verkligen var bra att köra på dessa bultar med tanke på korrosionen som kan uppstå mellan olika metaller.

 

Tacksam för all hjälp detta forum bistår med

post-107026-0-06847500-1493101960_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv är dålig på att lägga upp då problemet är löst men nu blir det bättring på den fronten.

 

Borrade ur skallen på bulten så det blev en skål i den sen slog jag in en mejsel och vips gick det att slå loss bulten, tidigare ägare hade varit vänlig att montera med kopparpasta och hela bulten gick att gänga ut vilket borde medföra att motorn inte behöver flyttas fram.

Undrar om kopparpasta verkligen var bra att köra på dessa bultar med tanke på korrosionen som kan uppstå mellan olika metaller.

 

Tacksam för all hjälp detta forum bistår med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ändå lyfta ur motorn ur kassetten för att kunna skruva loss skölden från kassetten och passa in gummiduken, bultarna på insidan går inte att komma åt med motorn kvar-tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är redan förberett för ett motorlyft.

 

Något man speciellt bör kolla på då motorn ändå är ur? Det är ju stört omöjligt att komma åt när den sitter i kassetten, i alla fall med kad 42an, vet inte hur mycket plats det är med andra motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla och byt offeranoderna i motor och värmeväxlare, det borde finnas sådana, finns i allafall i aqad40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa letade jag efter förra året, finns tydligen inga på Kad 42, men rätta mig gärna om jag har fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I oljekylet finns det väl anod? Och just oljekylaren gör du klokt i att slå isär, göra rent och packa om då de kan korrodera med läckage som följd vilket du ser om det finns risk för när du tagit isär den. Bakre vevaxeltätningen skadar ju inte heller att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...