Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
MarcusBarkman

Trimplansknappar, ändra sladdar för att få motsatt effekt

Rekommendera Poster

Jag har ett problem i min motorbåt beträffande knapparna för trimplanen. Vet inte om det handlar om en monteringsmiss eller att tillverkaren helt enkelt valt att ha det på ett visst sätt, men resultatet är i vilket fall att stäven går åt fel håll när jag justerar trimplanen (jämfört med pilen på knapparna och hur jag upplever att trimplan fungerar på andra båtar). 

 

Vad det gäller båt-el är jag dessvärre nybörjare, men jag har en teori om att helt enkelt skifta de övre sladdarna mot de undre på respektive sida för att knapparna ska få spegelvänd effekt. Är det någon som vet mer angående ärendet och kan säga om jag är på rätt väg i min teori? :)

 

 

post-110428-0-86579600-1492693408_thumb.jpg

post-110428-0-10015700-1492693414_thumb.jpg

post-110428-0-60039300-1492693871_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att flytta sladdarna tills det fungerar som du vill ha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt de båda (fyra) i mitten sitta kvar, dessa är ingången, matningen. Byt plats på de andra men på samma strömställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att det från båttillverkarnas och installatörernas sida finns olika idéer om hur det skall vara, om pilarna på strömbrytarna skall motsvara trimplanens rörelser eller om dessa skall motsvara båten, förens rörelse. Jag har också sett ett man växlat sb- bb, och det kan ju finnas en bakvänd logik i det också.

Om du inte vill koppla om kablarna kan du ju vända hela strömbrytaren i dess monteringshål också, om nu det låter sig göras, det ser ju ganska tajt ut med kabeldragningen inunder panelen och så hamnar ju då symbolen uppochned.

 

Det enklaste är nog att lirka ur en av strömbrytaren (egentligen "strömställare") ur panelen med kablarna anslutna. För att sedan kolla vilken kabel som är den ingående, den som är spänningsförande, vanligtvis den i mitten, och sedan prova att byta plats på de andra två och samtidigt be en kompis observera åt vilket håll trimplanet rör sig, om då båten står på land.

 

På äldre Bennet med fler, var dessa strömställare kopplade som polvändande strömställare, jag tycker inte det ser ut så på din bild, men kan missta mig.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som att de övesta paret är ingång? de är ju samma kabel till båda knapparna där. Att mäta är att veta...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som att de övesta paret är ingång? de är ju samma kabel till båda knapparna där. Att mäta är att veta...

Ja jag blev litet fundersam på det också, eftersom det är dubbla kablar där.

Denna typen av strömställare brukar ju ha ingången i mitten, men det kan vara en annan variant till just trimplansanvändning.

-Mät med testlampa, eller voltmeter (=multimeter) mellan minus och de olika kablarna för att lista ut vilka kablar som har spänning.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gamla sättet att manövrera trimplan var ju att tänka hur trimplanen skulle manövreras, höger knapp ner blir höger trimplan ner, det nya är ju att tänka vad som ska hända med båten, vänster bog ner betyder höger trimplan ner.

du behöver alltså byta plats på både knapparna och pol-växla funktionen.

om du spegelvänder mittraden så åstadkommer du det.

Alltså växla plats på den röda och den svarta samt den blåa och den gråa.

 

/Bernte

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat på det "moderna" sättet som Bente-AQ beskriver det.

Tycker det är helkass och fullständigt ologiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det känns helt fel med det nya systemet att koppla, men jag tänkte att det handlar nog mest om ovana, jag tycker nog inte att det är det bästa sättet.

Det bästa är att byta knapparna mot en sån här http://www.mente-marine.com/sen kan man glömma bort att man har trimplan.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gamla sättet att manövrera trimplan var ju att tänka hur trimplanen skulle manövreras, höger knapp ner blir höger trimplan ner, det nya är ju att tänka vad som ska hända med båten, vänster bog ner betyder höger trimplan ner.

du behöver alltså byta plats på både knapparna och pol-växla funktionen.

om du spegelvänder mittraden så åstadkommer du det.

Alltså växla plats på den röda och den svarta samt den blåa och den gråa.

 

/Bernte

Javisst, helkorkat.

Jag hjälpte en annan motorbåtsägare att försöka förstå hur det skulle vara, vi jämförde vi med skevrodren på flygplan... Det slutade med att vi skruvade bort dubbelströmställarpanelen och vred den 180 grader i sitt monteringshål, detta efter två starköl och nyrökta rödspättor i en naturhamn. Då blev det ju nästan rätt...

Dagen därpå, såg jag till att sb och bb knapparna hamnade på rätt plats, för det var från början det enda som var riktigt. (Ja, jag vände panelen rätt så texten kom åt rätt håll du vet "bow up", "bow down" och gjorde en elektrisk omkoppling emedan skepparn fortfarande sov... Vill minnas att detta var på en Aquador med Bennets trimplan.

Rödspättefiléer är tyvärr underskattade. 

 

Nu blev det Zipwake för min del, två rattar att vrida på istället, om man nu inte överlåter detta till automatiken.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är intressant hur olika människor tänker, tycker och agerar när de kommunicerar med en "maskin".

post-110428-0-86579600-1492693408.jpg
Det är ju inte bara vad som händer som är viktigt utan hur man tolkar bilden. Det är ju vettigt att bildtolkningen överensstämmer med vad som händer.

Min tolkning av bilden är att den visar vad som händer med båtens för när man trycker på knapparna.

Trycker jag nedåt på den vänstra knappen ska - för mig - fören tryckas ned och båten ska luta mer åt vänster (den sida jag trycker på), dvs. höger trimplan ska gå nedåt. Hade det istället varit symboler av trimplan på knapparna skulle funktionen fortfarande varit att nedåttryck tryckt ned fören, men båten skulle istället börja luta åt höger (eftersom jag trycker nedåt på vänster knapp).

 

Enligt mig är det symbolerna på knapparna som är fel. Det bör inte vara samma symbol på två knappar som gör helt olika saker när man trycker på dem.

Tänk om knapparna för start och stopp av motorn såg lika dana ut, en rund svart knapp med ett vitt S på.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...