Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Erkans

Köpa båt till stuga i en grund vik?!

Rekommendera Poster

Har också stugan vid en grund vik och letade igenom hela internet på jakt efter något som går att köra på grunt vatten. Rescue Minor finns inte att köpa, man köper ritningar och bygger själv, eller har någon kunnig att bygga. Rätt fantastiska grundvattenegenskaper ser den ut att ha:

https://www.youtube.com/watch?v=C_D-LilJnMo

http://www.atkinboatplans.com/Utilities/RescueMinor.html

För min del håller jag mig till en snurrebåt med 10 hkr snurra som tiltas upp där det är grunt.

Att muddra dyiga vikar är inte så enkelt, efter bara några år lär rännan vara igenslammad och man får göra om muddringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några seriösa alternativ som ändå inte är direkta svar på din fråga..

Att se om det går att hyra en båtplats längre ut i viken, där det är ett navigarbart djup.

Att bygga en lång brygga, till djupare vatten, men det innebär ju en del juridiskt och eller byråktiskt jobb.

Att muddra en ränna in till din båtplats, jättedyrt och ännu mer byråkrati.

Att ha båten på trailer och hyra in sig i en ramp längre ut i viken.

Att som du kalkylerar att köra båten med så stor last på så ringa djup är inte hållbart, iallafall inte i planingsfart.

Men det går ju som redan skrivits att köra långsamt med motorn upptiltad, men det kan bli litet svårt att styra och backa.

Nu vet jag ju inte om din vik finns i ett reglerat vattendrag, men i havet förekommer det ju en del tidvattenskillnader, vattnet stiger med pålandsvind, och månfaserna har ju viss betydelse, även om den är mindre hos oss än exempelvis utefer de brittiska kusterna, så kan ju bara några centimeters skillnad göra stor skillnad hos dig där vattendjupet redan är minst sagt begränsat.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade in Jet Sprint-båtar tidigare idag och drömde mig bort. Känns dock inte helt optimalt men fantastisk monster!

Har kikat på motorhiss och setback men är helt okunnig på det området. Men gräver inte båten ner sig mer med setback innan den går upp i plan? Tyngden flyttas ju bak en del från båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har sjötomt vill jag gärna kunna ha båten vid den egna bryggan. Det kommer nog bli så att jag puttrar ut till djupare vatten.

Absolut det förekommer höjdskillnader i viken men det är vid högtryck som djupet brukar ligga runt 60 cm. Har pratat med grannarna och dom säger att det inte brukar skilja så mkt utan att det varierar mellan 60-70cm under somrarna men inte under dessa nivåer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amfibiefordon är väl kanske inget alternativ...

Men visst är det en mycket roligare lösning??

..

post-89760-0-29356900-1492857952_thumb.jpeg

post-89760-0-18894900-1492857973_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv funderar jag på att byta jollen mot 6-hjulig amfibie-ATV men skulle jag bli sugen på hytt-motorbåt så skulle jag nog vilja ha en ZIL-4906. Nu pratar vi båt med attityd!

post-80529-0-01765500-1492891064_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det är väl få amfibifordon som planar? Och det var ju det TS efterstävade. 

Köp båt med slagtåligt skrov och kortriggat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl få amfibifordon som planar? Och det var ju det TS efterstävade. 

Köp båt med slagtåligt skrov och kortriggat. 

Glädjedödare ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare föreslagt amfibiebil, men nu hittade jag denna farkost som jag tror är mer ultimat, "amfibiebåten".

Lagom seriöst... Men visst är det en rolig idé iallafall?

post-89760-0-02950600-1493759253_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde finnas en marknad för båtar som enkelt kan ta sig upp på land. Det mesta som finns är för dyrt och komplicerat. Den som gör en sådan båt till rätt pris har nog en marknad.

Min jolle har ett hjul i bak, en bra början!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hög fart, rak kurs mot land och bra försäkring! Varför krångla till det :-) På köpet får man rensat botten från havstulpaner

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hög fart, rak kurs mot land och bra försäkring! Varför krångla till det :-) På köpet får man rensat botten från havstulpaner

Ja det har jag praktiserat!

Iallafall interaktivt. Jag hade ett sjökortsprogram i en laptop som i vissa lägen hellre visade att jag följde landsvägarna över Skaftölandet än farleden förbi Islandsberg. Sådana tilltag är inte alls bra för bottenfärgen, ja det får ju miljökonsekvenser då giftig bottenfärg hamnar på landsvägar och odlingsmark... :P

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iallafall interaktivt. Jag hade ett sjökortsprogram i en laptop som i vissa lägen hellre visade att jag följde landsvägarna över Skaftölandet än farleden förbi Islandsberg. Sådana tilltag är inte alls bra för bottenfärgen, ja det får ju miljökonsekvenser då giftig bottenfärg hamnar på landsvägar och odlingsmark... :P

..

Du menar typ det här?

post-104983-0-88881700-1493822963_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..

Du menar typ det här?

Kör på land.JPG

Ja just det! Det gäller ju att bana nya vägar.

Vi hade en gång en kung här som praktiserade detta, och det var ju långt, jättelångt innan man ens kunde uttala ordet "satellit" och än mindre kände till GPS. Men man hade stor kunskap om troll och annat oknytt och var välhalvägs in i ett religionsbyte.

Kung Olav, senare St Olav. Han skulle segla från Öckerö hem till Norge, för att ta vid efter sin far som nyligen hade avlidit.

Så han tog genvägen över Tjörns starndängar och lägre belägna odlingsmark, det vi idag kallar för Kyrkesund, trollen som försökte att stoppa framfarten förvandlades till stenrösen och står än idag kvar på platsen. Denna historia är mer innehållsrik än detta, det är var den korta kortversionen.

Och någon kopparbaserad bottenfärg av "västkustkvalitet" fanns väl inte heller, men eftersom Kung Olav låtit sig döpas in i kristendomen så skyddade nog Gud hans båt från såväl havstulpaner som skeppsmask, och att segla över land emellanåt skrapade väl bort det som Gud inte rådde på...

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydrolift X17, kanske lite för liten men en kul udda fågel som har vattenjet och uppfyller kravet på djupgående med råge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Landbaserade rutter är det bara Garmin som klarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..

Islandsberg kan ju vakna till liv ordentligt när det blåser. Det kanske var ett ovanligt omtänksamt sjökortsprogram som hellre såg att du körde bil på land?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..

Islandsberg kan ju vakna till liv ordentligt när det blåser. Det kanske var ett ovanligt omtänksamt sjökortsprogram som hellre såg att du körde bil på land?

Å andra sidan har jag haft en bilnavigaror som envisades med att följa de blåa linjerna på kartan, upptäcke detta då jag blev våt om fötterna och hade foreller i bagaget.

I österled åkte jag på två nybyggda motorvägar eller kanske motortrafikleder som inte fanns med i navigatorn, den ena mellan Uppsala och Gävle, och den andra mot Nynäshamn. Då visade navigatorn på bäckar, åar, skogsstigar och traktorvägar.

Skulle på en begravning i utkanten av Nynäshamn, där jag aldrig tidigare varit. Men navigatorn hittade rätt, rätt kyrka, inga problem.

När jag lämnade bilen stängde jag inte av navigatorn, ställde den på "stand by" eftersom den lättare startade sedan, och stoppade ned den i kavajfickan, rättade till slipsknuten och stegade in i kyrkan.

När det sedan var dags att lägga ned blommor på kistan kom jag ihåg navigatorn och bad en bön, det låg ju nära till hands, bad att den skulle hålla tyst, tänk om den sagt "Du har nu kommit till din slutdestination, målet ligger på höger sida" men det gjorde den inte... Gud hör bön! (iallafall den gången).

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...