Rolle85 69 Postad 20 April , 2017 Har en merciru 125hk 2-takt. Hur är de egentligen tänkt att man ska göra vid en start? Man har ju en vipparm på gasreglaget för att höja tomgång och en choke i själva nyckeln? SKa man pumpa nyckeln fram och tillbaka ett par gånger innan eller hur är de tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 April , 2017 Det är elektrisk choke,, det räcker att trycka in nyckeln en gång för att aktivera den,det klickar till i framkant motorn under huven, den släpper själv när det är dax. Lite olika på olika motorer men många behöver dessutom lit grundgas med vipparmen, man får testa sig fram. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 April , 2017 Ok, ska man trycka in nyckeln samtidigt som man vrider nyckeln då? Eller trycker man in nyckeln innan start? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 April , 2017 Spelar ingen roll. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 April , 2017 Lyft kåpan och se om du verkligen har chock när nyckeln trycks in. Har du det så prova att ha handgasen/tomgångsförhöjningen höjd och håll in nyckeln under start och även någon sekund extra när den tänder till släpp sen och sänk handgasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 April , 2017 Se till att pumpa blåsan stenhård innan start. Sedan lite gas med lilla spaken, choke och vrid om nyckeln. Hur mycket man måste lyfta lilla spaken beror på hur det är justerat, olika från motor till motor. Spjällen i förgasarna ska öppna lite, man kan bli lite lurad att tro man öppnat lite men i själva verket så är spjällen stängda och spaken måste lyftas mer. Sedan det här med chokefunktionen, för att vara säker på hur den funkar så ta av motorkåpan och se vad som händer med chokespjällen när du trycker in resp. släpper nyckeln. Då vi inte vet årsmodell på din murcla så vet man inte vad det är för typ av chokesystem. En del förgasare har inget spjäll utan ökar soppatillförseln när man aktiverar choken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 April , 2017 den är från 2002. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ericslund 0 Postad 20 April , 2017 Jag googlade lite och det verkar vara många som inte riktigt förstår hur de där motorerna egentligen ska startas. Det finns mycket att läsa om man är kunnig i engelska språket. Jag länkar till det svar jag bedömde som mest tillförlitligt. http://www.justanswer.com/boat/3zfcb-2002-2-stroke-mercury-125-outboard-hard.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 April , 2017 trycka in nyckelchoken samtdigt som man vrider på nyckeln verkar vara grejen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 April , 2017 Nu kan jag inte hur det är på just 125hk, men antar att det är som på min Mercury 200v6 från -05. Tryck in nyckeln ett par ggr någon sekund åt gången och starta sedan med nyckeln intryckt. Min startar bra så och behöver inte så mycket gas. Det är ett primesystem och inte choke... Systemet sprutar in extra bränsle vid start, istället för att minska lufttillgången som är chokespjällets funktion. Fetare blandning är resultatet för båda, men de beter sig olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 April , 2017 När blev det ett chokespjäll då? På min 2004 så var det ett spjäll som ställde sig sig i öppet läge vid en intryckning och stängde inte förrens motorn var igång. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 April , 2017 Nu kan jag inte hur det är på just 125hk, men antar att det är som på min Mercury 200v6 från -05. Tryck in nyckeln ett par ggr någon sekund åt gången och starta sedan med nyckeln intryckt. Min startar bra så och behöver inte så mycket gas. Det är ett primesystem och inte choke... Systemet sprutar in extra bränsle vid start, istället för att minska lufttillgången som är chokespjällets funktion. Fetare blandning är resultatet för båda, men de beter sig olika. Varför trycka in och ut den ett par gånger om en tryckning aktiverar nån elektrisk primer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 21 April , 2017 Om jag fattat det hel rätt aktiveras den då flera ggr och du får in mer bränsle innan start. Dock är det svårt att helt skilja på upplevelse och fakta. Jag upplever att min motor startar bättre så, men har egentligen inte mer än just upplevelsen att gå på. Mitt råd är att prova sig fram, men också läsa på kring vad man har så att upplevelsen åtminstone delvis bygger på fakta:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 April , 2017 (redigerade) frågan är bara hur man då vet att man istället råkar överflöda den med bränsle så den istället blir sur och svårstartad? Redigerad 22 April , 2017 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 22 April , 2017 I min bruksanvisning till Mariner 2-takt vilket är samma motor som Mercury. Visserligen några år äldre än TS motor så ska man öka handgasen till ca hälften sedan vrida om nyckeln till Run och då först trycka in nyckeln tills motorn startar. Då släpper man ju nyckeln som fjädrar tillbaks samtidigt som choken deaktiveras. Om motorn skulle tveka vid startförsöket ska man trycka in nyckeln igen för att ge mera choke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 22 April , 2017 Choka med nyckeln 3-4 ggr så startar den direkt. Funkade jämt på min 75hk från 2006 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 April , 2017 Choka med nyckeln 3-4 ggr så startar den direkt. Funkade jämt på min 75hk från 2006 du menar att pressa in nyckeln fram och tillbaka 3-4 gånger och sen vrida på nyckeln med nyckeln intryckt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 April , 2017 Först vrider du nyckeln ett hack, så det kommer ström. Sen trycker du in nyckeln det antal ggr du känner för och på sista håller du kvar den medan du startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 April , 2017 Det är en omställning från choke som ju sitter i ryggmärgen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 April , 2017 Min förra yamaha från 1998 hade det som kallas autoprime, de var bara och vrida på nyckeln så startade den direkt. Fina grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 April , 2017 Finsnurra:) Håller helt med om att fler motorer borde ha det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser