Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Kvinnornasman

Installera Landström

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Jag har nu köpt en båt med icke landström. I dagsläget har jag 2 batterier, ett förbrukning och ett start. 

 

Jag har funderat lite på olika lösningar. 

Ett alternativ är att bara dra en landströmskabel och köra på det när man ligger i hamn. Då laddas dock inte batterierna. 

 

Det jag skulle vilja ha är ett "riktigt" system där landström tar över och även laddar batterierna.

 

Är det någon som har tid och ork att kanske rita ett kopplingsschema och berätta vad det är man behöver. Vad jag har förstått kan det vara lite lurigt med nollan/jordning (har plastbåt). 

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har tillräckliga elektriska kunskaper skall du nog be en elektriker om hjälp.

Men jag tror det är DEFA som har ett system med olika komponenter som även en någorlunda händig ickeelektriker lätt kan koppla ihop..

http://www.defa.com/sv/marine/power_systems/products/shore_power_kits/

 

Med kunskap och behörighet köper man en kapsling, jordfelsbrytare, automatsäkring, gummisiolerad kabel, EU-kontaktdon och en massa annat, samt batteriladdare och bygger ihop något själv... Men man måsta vara noga med elsäkerheten.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är en del av mitt landströmsystem, det funkar och är säkert, men har en del öveigt att önska, som ytterligare en säkring, byggs om eller kompletteras till nästa säsong. Tre batteriladdare till höger. Alla avsäkrade längst ned. Biltemareläeena tillhör en annan grej...

..

post-89760-0-44959700-1492676342.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en del av mitt landströmsystem, det funkar och är säkert, men har en del öveigt att önska, som ytterligare en säkring, byggs om eller kompletteras till nästa säsong. Tre batteriladdare till höger. Alla avsäkrade längst ned. Biltemareläeena tillhör en annan grej...

..

 

Tack för detta. 

Du löser jordningen men hjälp av elcentralen eller? 

 

Vad använder du dom 3 biltemareläna till? 

 

Installerade du allt själv eller hade du en fackman som gjorde det? 

 

Mvh 

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be någon kunnig hjälpa dig.

Blir alltid lite nervös när någon frågar om Landström TS brukar hejdas på av mer eller mindre kunniga experter.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här är en del av mitt landströmsystem, det funkar och är säkert, men har en del öveigt att önska, som ytterligare en säkring, byggs om eller kompletteras till nästa säsong. Tre batteriladdare till höger. Alla avsäkrade längst ned. Biltemareläeena tillhör en annan grej...

..

 

 

 

Installerade du allt själv eller hade du en fackman som gjorde det? 

 

Mvh 

Martin 

 

 

Jag tror att han installerade själv som den fackman han är.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ingen som kommer från området kring varberg/kungsbacka/göteborg som skulle vilja hjälpa mig med detta mot betalning? 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installera solpaneler istället.

 

Jag har en solpanel. Men hade varit skönt med landström. Men jag tror att jag kör på den enkla varianten att dra en kabel rakt ombord och använda det för att ladda batterier och dylikt. 

 

Testar denna säsongen så får jag se. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Installera solpaneler istället.

 

Jag har en solpanel. Men hade varit skönt med landström. Men jag tror att jag kör på den enkla varianten att dra en kabel rakt ombord och använda det för att ladda batterier och dylikt. 

 

Testar denna säsongen så får jag se. 

 

Om du bara ska dra en sladd från "land" till en laddare ombord så är det OK och en bra början.

Men förutsättningen är att du har en jordfelsbrytare på sladden i "land", förslagsvis på kontakten i huset eller var du drar det från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldels utmärkt att köra med lös sladd och då slipper man alla krav. När jag hade det så monterade jag en jordfelsbrytare på sladden, typ DENNA. CEE-kontakt för att passa i landuttagen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten byggde jag själv ett landstömssystem, med säkringar och jordfelsbrytare. Nuvarande båt ägdes innan mig av elektriker,så det var kopplat och klarade jag tog över

 

Man kan lösa elektriska problem på enkla sätt och på mitt sätt.

De tre reläerna är till tre vindrutetorkare, som alla styrs av en strömställare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man nu ska bygga en egen central så ska det finns en jordfelsbrytare och tvåpoliga säkringar mm. Det som kan vara vettigt är att lägga in en ENERGIMÄTARE. Vår hamn ägs av kommunen och nu pågår diskussioner om att en brygga ska finns för vinterliggare. I det sammanhanget har man också diskuterat elanslutning. Det blir troligen så att man får betala en fast avgift för el men båtar som har elmätare ska bara ska betala faktisk förbrukning, vilket blir väsentligt billigare. Nu tyckte man det var så kul så man funderar på att göra samma för vinterplatser på land.

 

OBS alla fasta landströmsinstallationer ska isolationsmätas.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående min skyddsjord, är den kopplad som vanligt, det vill säga att den gul/gröna kabeln finns med hela vägen från landströmskabelns kontakt ända ut till det sista eluttaget, ja även till varmvattenberedarens elpatron. Vi har diskuterat detta förr, och att just skyddsjorden till varmvattenberedaren skulle kunna leda strömmar vidare, som skulle kunna orsaka galvanisk korrosion, men då elsäkerheten går före klippte jag aldrig den gul/gröne vid vv-beredaren.

 

Min båt ligger ju inte heller permanent ansluten till landström, jag tar bara landström när den är gratis (eller rättare sagt ingår i hamnavgiften). Jag har 250 watt solcellspaneler.

 

Det är ju så att det skiljer sig någon eller några volt mellan landströmmens skyddsjord och "jord" i vattnet, en skillnad som gör att en icke obetydlig ström kan flyta genom propeller, drev, propelleraxel, backslag, motor, vv-beredare och andra grejer som står i konkat med vattnet och skyddsjord.

 

Men detta är rätt enkelt och komplicerat på samma gång, och det finns olika skolor, tyckanden och praxis att drunkna i.

 

Säkerligen kommer nu någon att länka in en bild på Kryssarklubbens rekommendationer...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående min skyddsjord, är den kopplad som vanligt, det vill säga att den gul/gröna kabeln finns med hela vägen från landströmskabelns kontakt ända ut till det sista eluttaget, ja även till varmvattenberedarens elpatron. Vi har diskuterat detta förr, och att just skyddsjorden till varmvattenberedaren skulle kunna leda strömmar vidare, som skulle kunna orsaka galvanisk korrosion, men då elsäkerheten går före klippte jag aldrig den gul/gröne vid vv-beredaren.

 

Min båt ligger ju inte heller permanent ansluten till landström, jag tar bara landström när den är gratis (eller rättare sagt ingår i hamnavgiften). Jag har 250 watt solcellspaneler.

 

Det är ju så att det skiljer sig någon eller några volt mellan landströmmens skyddsjord och "jord" i vattnet, en skillnad som gör att en icke obetydlig ström kan flyta genom propeller, drev, propelleraxel, backslag, motor, vv-beredare och andra grejer som står i konkat med vattnet och skyddsjord.

 

Men detta är rätt enkelt och komplicerat på samma gång, och det finns olika skolor, tyckanden och praxis att drunkna i.

 

Säkerligen kommer nu någon att länka in en bild på Kryssarklubbens rekommendationer...

..

 

Tusen tack för svaret. 

 

Komiskt nog var det faktiskt på kryssarklubben jag hittade detta om att leda jorden till en platta på utsidan båten.

 

Men hur skiljer sig jord/nollan på land respektive på båt, eller är de ingen skillnad? 

 

En vän till mig sa att 9/10 fritidsbåtsägare väljer att jorda i te.x motorn eller propeller men att det ändå kan påverka. (han pratade även om stålbåtar/aluminiumplåtar där det var väldigt viktigt att skilja på jord/nollan, speciellt gällande aluminiumbåt). Han hävdar att det är fel att använda motorn för jord. 

 

För om jag inte fattat det helt fel så leder nollan ström och jord finns för att föra bort ström om det blir något fel?

 

Men samtidigt har jag läst på nätet att många pratar om att nollan/jord sitter ihop på fartyg och att det är jordfelsbrytaren som löser detta?

 

Mycket frågor, men skulle gärna vilja få förståelsen för detta inför framtiden.

 

Mvh

Martin  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla jordkabeln till en kopparplatta på båten är en mycket mer intelligent lösning än att koppla till den jord som finns i stolpen i land. Seawolf här på forumet kan förklara detta bättre än någon annan, men han kanske har gjort det tillräckligt många gånger. Det förklaras även ganska bra i beskrivningen hos SXK.

 

En generator på ett fartyg har aldrig någon nolla men man har också en kontinuerlig jordfelsövervakning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla jordkabeln till en kopparplatta på båten är en mycket mer intelligent lösning än att koppla till den jord som finns i stolpen i land. Seawolf här på forumet kan förklara detta bättre än någon annan, men han kanske har gjort det tillräckligt många gånger. Det förklaras även ganska bra i beskrivningen hos SXK.

 

En generator på ett fartyg har aldrig någon nolla men man har också en kontinuerlig jordfelsövervakning.

 

Som sagt, det finns som jag förstått det mycket delade meningar om detta. Men jag antar att jord till te.x. maskin är ett enklare och bekvämare sätt att installera så kanske därför de flesta använder detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del delad meningar. Tyvärr vet de flesta inte vad som gäller. 

Denna central är nog det bästa man kan ha: http://www.batteknik.se/landstrom/manual2.pdf

Den tekniska bakgrunden finns här: https://shop.textalk.se/shop/14902/art67/11324167-828d51-LandstrmRev3.pdf

 

Som båtägare är du också anläggningsägare. Skulle någon skadas pga en felaktigt utförd installation så kan du ställas till svars för detta. Likaså kan försäkringsbolagen neka ersättning. Viktigt med en korrekt installation, gärna då en färdig central och helst en elektriker som utför/kontrollerar installationen. 

 

Har man en lös kabel och ingen fast installation så finns i princip inga krav

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man pratar vanligtvis om olika potential, olika nivåer.

Någonstans i land finns det en elcentral, där finns det en kopparplatta nedgrävd i jorden, och här skall potentialen vara 0 volt, men det kan variera.

I havet är det inte heller alltid 0 volt, det kan skilja bortåt 1,5 volt mellan jorden i land och den i havet, hart jag läst nånstans.

 

I naturen, inom fysiken och överallt vill alla nivåer jämna ut sig, så det kommer att flyta en elektrisk ström från den högsta potentialen mot den lägsta.

Om då denna ström passerar en och annan bronspropeller, aluminiumdrev, motorblock eller annat av någon metall kommer det att uppstå en galvanisk korrosion, som man vill undvika, då sådana strömmar förtär metaller i olika grad.

 

Men man kan skapa sig en egen skyddsjord genom at koppla bort skyddsjorden från landströmmen och montera ha en "jordplatta" under skrovet, och då leda dit en oönskad ström från exempelvis en felaktig elpatron till vv-beredare så att du slipper få ut den i beredarens metallhölje och genom din kropp.

 

Jordfelsbrytare har egentligen ingenting med skyddsjorden att göra, dessa är kopplade mellan fasen och nollan, som i ett likströmssystem någorlunda kan jämföras med plus och minus, det är nollan som leder strömmen tillbaks till elcentralen i land, och vidare till något kraftverk.

 

Jordfelsbrytaren känner av om det uppstår en ytterst liten skillnad mellan in- och utgående ström i fas och nolla, och bryter omedelbart vid mycket små skillnader. 

Om det inte går tillbaka exakt lika mycket ström i nollan har det kommit ut i något apparathölje eller felaktig kontakt, eluttag eller skadad kabel och förhoppningsvis leds denna bort av skyddsjorden, till kopparplattan under elcentralen, eller via din jordplatta under skrovet...

 

Men man kan ha en tung och dyr skyddstransformator mellan båtens skyddsjord och landströmmskabelns skyddsjord också.

 

I SKKs kopplingsschema finns även möjligheten att återansluta "landjorden" då båten är torrsatt.

 

Jag vet inte så himla mycket mer om detta, men det har skrivits massvis de senaste åren på detta forum.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del delad meningar. Tyvärr vet de flesta inte vad som gäller. 

...

 

Har man en lös kabel och ingen fast installation så finns i princip inga krav

Det absolut enklaste är att ha en lös landstömskabel av hög kvalitet, som du pluggar in i eluttag på bryggan, och en batteriladdare i andra ändan, men du får inte skruva fast batteriladdaren eller permanent fixera kabeln, då räknas det som en "fast installation"... ;)

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet påpekande.

Nollan i en växelströmsanläggning ska inte förväxlas med minus i en likströmsanläggning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet påpekande.

Nollan i en växelströmsanläggning ska inte förväxlas med minus i en likströmsanläggning.

Helt riktigt!

Det var väl i någon form av pedagogisk iver jag förenklade litet.

Men det är viktigt att hålla isär dessa både tankemässigt och i praktiken.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man pratar vanligtvis om olika potential, olika nivåer.

Någonstans i land finns det en elcentral, där finns det en kopparplatta nedgrävd i jorden, och här skall potentialen vara 0 volt, men det kan variera.

I havet är det inte heller alltid 0 volt, det kan skilja bortåt 1,5 volt mellan jorden i land och den i havet, hart jag läst nånstans.

 

I naturen, inom fysiken och överallt vill alla nivåer jämna ut sig, så det kommer att flyta en elektrisk ström från den högsta potentialen mot den lägsta.

Om då denna ström passerar en och annan bronspropeller, aluminiumdrev, motorblock eller annat av någon metall kommer det att uppstå en galvanisk korrosion, som man vill undvika, då sådana strömmar förtär metaller i olika grad.

 

Men man kan skapa sig en egen skyddsjord genom at koppla bort skyddsjorden från landströmmen och montera ha en "jordplatta" under skrovet, och då leda dit en oönskad ström från exempelvis en felaktig elpatron till vv-beredare så att du slipper få ut den i beredarens metallhölje och genom din kropp.

 

Jordfelsbrytare har egentligen ingenting med skyddsjorden att göra, dessa är kopplade mellan fasen och nollan, som i ett likströmssystem någorlunda kan jämföras med plus och minus, det är nollan som leder strömmen tillbaks till elcentralen i land, och vidare till något kraftverk.

 

Jordfelsbrytaren känner av om det uppstår en ytterst liten skillnad mellan in- och utgående ström i fas och nolla, och bryter omedelbart vid mycket små skillnader. 

Om det inte går tillbaka exakt lika mycket ström i nollan har det kommit ut i något apparathölje eller felaktig kontakt, eluttag eller skadad kabel och förhoppningsvis leds denna bort av skyddsjorden, till kopparplattan under elcentralen, eller via din jordplatta under skrovet...

 

Men man kan ha en tung och dyr skyddstransformator mellan båtens skyddsjord och landströmmskabelns skyddsjord också.

 

I SKKs kopplingsschema finns även möjligheten att återansluta "landjorden" då båten är torrsatt.

 

Jag vet inte så himla mycket mer om detta, men det har skrivits massvis de senaste åren på detta forum.

..

Tusen tack för detta svar! det uppskattas verkligen. 

 

Men som jag har förstått det så har du inte en egen skyddsjord som leds till en plattan under båten? 

 

Men kan man då skilja på att nollan kan gå hela vägen i systemet (som du hade) och att den går tillbaka till elcentralen i land, samt att jorden går till tex plattan i botten? eller leder man både nollan och jorden till plattan? 

 

För folk som kopplar ihop nollan och jorden tar bägge dessa till motorn då? Men om nollan är kopplad till motorn bör de bli väldigt mycket galvisk korrosion? eftersom nollan leder strömmen tillbaka? 

 

Hur mycket stryk tex motorn tar av jorden måste ju bero på hur mycket elfel man har ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är en katastrofal missförståelse här.

 

Som jag skrev innan ta hjälp av en kunnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är en katastrofal missförståelse här.

 

Som jag skrev innan ta hjälp av en kunnig.

 

Bara för att jag försöker lära mig och få en förståelse för ämnet betyder de inte att jag skall utföra installation själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är en katastrofal missförståelse här.

 

Som jag skrev innan ta hjälp av en kunnig.

 

Efter att ha läst så delar jag din misstänksamhet. Dessutom skulle jag nog uppgradera från "kunnig" till behörig elektriker. Inte för att det krävs utan för att de ska kunna detta och har en ansvarsförsäkring.

 

En bra början är att köpa en färdig central som den från Båtteknik ovan. Men då måste man installera intag, uttag kablar mm själv och ha koll på vilken materiel som ska användas.

Hur många känner tex till detta: "Varje eluttag i pentryt, på toaletten, i maskinrum och på väderdäck ska förses med jordfelsbrytare vars känslighet är 10 mA."

 

Alternativt köp typ DEFA som är färdigkopplat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag misstänker att det är en katastrofal missförståelse här.

 

Som jag skrev innan ta hjälp av en kunnig.

 

Efter att ha läst så delar jag din misstänksamhet. Dessutom skulle jag nog uppgradera från "kunnig" till behörig elektriker. Inte för att det krävs utan för att de ska kunna detta och har en ansvarsförsäkring.

 

En bra början är att köpa en färdig central som den från Båtteknik ovan. Men då måste man installera intag, uttag kablar mm själv och ha koll på vilken materiel som ska användas.

Hur många känner tex till detta: "Varje eluttag i pentryt, på toaletten, i maskinrum och på väderdäck ska förses med jordfelsbrytare vars känslighet är 10 mA."

 

Alternativt köp typ DEFA som är färdigkopplat. 

 

 

Som sagt, jag har lagt ner att installera landström inför denna säsong. Men när jag märkte att det fanns kunniga personer passade jag på att ställa frågor för att få en förståelse. Om jag skall installera kommer jag ta hjälp av någon kunnig. 

 

DEFA verkar smidigt men känns som man betalar överpris för det. 

 

PS: Det där med 10 mA på jordfelsbrytare kände jag till. 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt klokt och kloka människor tycker vi om.

DEFA är dyrt, en elektriker blir troligen billigare.

 

Kollade med en elektriker, inklusive allt material och arbete skulle de gå på 12000. I min värld är de verkligen inte värt det med tanke på den båt jag har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt klokt och kloka människor tycker vi om.

DEFA är dyrt, en elektriker blir troligen billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...