Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
solo25

bakslag rörelse

Rekommendera Poster

Hej, har en bakslag volvo penta 802704 och när man byter växel flyttas den ur cirka 1-2cm. Då är det hård att byta växel eftersom den trycker hela propeller axel ut en bit och till slut går den av mellan axel och bakslaget. Själva bulten alltså.

Är det normalt att den rör sig in och ut? Jag tror inte det. Värför isf.?

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Gissar att du har ett backslag av typen MS eller MSB? (Eller möjligen RB?)
Vore nog bra om du kollar runt bland skisserna som länkas i DENNA GAMLA TRÅD här på forumet - och anger vilket som gäller i ditt fall!

Att propellern flyttar sig axiellt relativt motorn är väl normalt för dessa typer av backslag som kan underlätta växling via klena* vajrar. Men axiell förflyttning på hela 1 till 2 centimeter låter uppåt väggarna, några enstaka antal millimeter borde väl alltid räcka trots slitage?

*) De utnyttjar kraften från propellern till att "clutcha/koppla samman" allt hårdare ju mer slir-fri låsning som behövs mellan motor och propeller. När motorn varvar upp och ökar propelleraxelns kraft framåt/bakåt så ökar givetvis slir-risken. Men då ökar fiffigt nog också trycket på "konorna" så de pressas allt hårdare samman just som det behövs som mest. (Alltså av motorns kraft, inte skepparns klena näve. Behövs då bara klena vajrar. Ungefär så.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Siffran 802704 känns så bekant att jag vågar bekräfta att det är ett Volvo Penta RB (Reduktions Backslag).

 

Jo, axeln SKA flytta sig vid växling.

 

Har satt flera veckor på att forska i just dessa växlar ifjol, då mitt backslag skar ihop och skulle fixas.

 

Vad är det för en bult som går av? Blev lite oklart där.

 

Min har faktiskt en genomgående M10-bult i anslutningen mellan axel och bakslag, men jag har svårt att tro att den går av före propellern förstörs...

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar/hjälp.

Då vet jag att axeln ska flytta. Varit osäker på det. Men vad görs att när man ha kört ett tag så blir det jätte hårt nästan omöjligt att koppla fri eller lägga i bak. Blir det tryck på konorna? Kör jag försiktigt och långsamt så är det inga problem. Bulten som går av är i kopplingen mellan axeln och bakslag. Där ligger både en kyl och en bult rakt genom axeln.

Jag funderar och lägga en gummi kaka mellan axeln och bakslag. Tror ni att det hjälper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt problem med att det är svårt att få ur framväxeln på RB-backslagen. Det går att åtgärda genom att svarva belägget i konan så att det blir en liten skillnad i vinkel mellan konorna. Då går det lättare att få ur växeln. Med tiden slits dock belägget in, och då kommer problemet tillbaks, men det tar nog ett antal år. Att sätta någon form av flexibel koppling mellan axel och backslag hjälper inte. Kraften från propellern är ju där ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt lite svårt att smälta att din bult går av på det sättet, När jag bytte backslag i fjol våras så återanvände jag den gamla bulten (antagligen redan då med 10-20 år på nacken) och jag har kört 500 sjömil efter det utan problem.

 

Kan bulten vara för liten för hålet så att ett spel kan uppstå?

På min har någon tidigare ägare monterat en "gummikaka" som du beskriver det men jag tror den tjänar syftet att jämna ut en viss obalans i axeln mer än nåt annat.

 

Jag förstörde både drivplattan på svänghjulet och propellern förra säsongen, men bulten är kvar och i bästa skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig, svårt och fatta att den går av. Har hänt 2 ggr på slutet av sommaren. Det händer direkt när jag lägger i bak. Så smäller den till. Därför tänkte jag att lite gummi kan göra att axel rörelsen fram och tillbaka blir kanske en aning mindre. OCH tänkte köpa den mest härdat bulten som finns ;)

Men efter allas svar, så är det skönt för mig och veta att det normalt med rörelse under växling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att inget kärvar på själva axeln? Någon upphängning eller nåt liknande som gör att den snurrar bra åt ett håll men låser åt andra hållet?

 

Jag skulle titta på allt annat före jag byter bult, det är både billigare och lättare att ha med några 8.8 bultar extra än att börja byta drivplattan eller rikta axeln, dessa är ju förmodligen nästa i tur om axeln utsätts för sån behandling att bulten klipps av!

 

Hur grov bult har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solo25 skrev i trådhuvudet att propellern flyttar sig hela 1-2 centimeter axiellt vid växling.
Har visserligen aldrig sett ett RB-backslag i verkligheten men är inte det onormalt lång sträcka?

[inte för det spelar nån större roll men jag gissar att efterhand som konorna slits så ökar det måttet? Och att vid svarvning som Rollen föreslog i inlägg #5 så chimsar man (lägger in kompenserande brickor) ner den axiella rörelsen till den ursprungliga?]

Finns en utmärkt verkstadshandbok på svenska hos boatinfo.no. Lägger in några slumpmässiga bilder nedan, bläddra själv.
[Funkar inte med padda eller smartfån utan riktig dator krävs. Har också en bugg vad gäller zoomning, det funkar men knapparna är osynliga typ bilden i det gamla mg-inlägget HÄR.]

Funderar på din bult som envisas med att gå av...
Kanske är den avsedd som en sorts brytpinne? Sådana är ofta av mjukt material typ aluminium. Kanske är det dumt att byta till superduper-stål, då skadas kanske axel eller annat dyrt?

[Exempelvis pumpar och smärre utbordare kan ha sådana, tanken i det senare fallet är att begränsa skadorna ifall propellern tvärstannar p.g.a. grundstötning. (Nackdelen är att man då brytpinnen gått av inte har minsta nytta av motorn, kan rent av vara farligt i utsatta väderlägen. I större utbordare har propellern istället en kärna av gummi, vid grundstötning släpper den men ger ändå viss drivförmåga. Man kan linka hem på låga varvtal.]
   
F´låt: Ordpolisen inom mig bara måste få sitt...
Bakslag = otrevlig upplevelse vid start med vev. Motorn tänder till och veven kan snurra baklänges med stor kraft. (Stukade tummar eller andra handskador riskeras.)
Backslag = anordning för att backa båten genom att kasta om propellerns rotationsriktning.
post-86835-0-75080200-1492865333_thumb.jpg
post-86835-0-03276100-1492865844_thumb.jpg
post-86835-0-50428100-1492865420_thumb.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...